
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، «سوگیونو» وزیر امور خارجه اندونزی، پس از شرکت در نشست مجازی مشترک این دو کشور اعلام کرد: مشارکت در این مأموریت با سیاست مستقل و فعال ما مغایرت دارد و ما نباید در آن دخالت کنیم.
این تصمیم در حالی اتخاذ شد که تنشها در منطقه خلیج فارس افزایش یافته و کنترل تنگه هرمز از سوی ایران، موجب محدودیت در تردد کشتیها شده است. گزارشها حاکی است دستکم دو نفتکش اندونزیایی در خلیج فارس متوقف شدهاند.
در همین حال، وزیر امورخارجه اندونزی پیشنهاد مطرحشده درباره اعمال عوارض بر عبور کشتیها از تنگه مالاکا را رد کرد و آن را مغایر با قوانین بینالمللی دانست.
وی تأکید کرد: بهعنوان یک کشور مجمعالجزایری، ما باید به کنوانسیون حقوق دریاها پایبند باشیم. اشاره او به کنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل است که وضع عوارض بر عبور کشتیها در چنین مسیرهایی را محدود میکند.
تنگه مالاکا که میان اندونزی، مالزی و سنگاپور قرار دارد، یکی از مهمترین گذرگاههای دریایی جهان بهشمار میرود و نقش حیاتی در اتصال اقیانوسهای هند و آرام ایفا میکند.
تحلیلگران میگویند تصمیم اندونزی نشاندهنده تلاش این کشور برای حفظ توازن در سیاست خارجی و پرهیز از ورود به درگیریهای ژئوپلیتیکی، در عین حفظ منافع اقتصادی و امنیتی است.