عقب نشینی اندونزی از مشارکت در مأموریت نظامی تنگه هرمز

صدا و سیما شنبه 05 اردیبهشت 1405 - 14:20
دولت اندونزی اعلام کرد به مأموریت چندملیتی پیشنهادی از سوی بریتانیا و فرانسه برای حفاظت از مسیر کشتیرانی در تنگه هرمز نخواهد پیوست.

عقب نشینی اندونزی از مشارکت در مأموریت نظامی تنگه هرمز

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، «سوگیونو» وزیر امور خارجه اندونزی، پس از شرکت در نشست مجازی مشترک این دو کشور اعلام کرد: مشارکت در این مأموریت با سیاست مستقل و فعال ما مغایرت دارد و ما نباید در آن دخالت کنیم.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که تنش‌ها در منطقه خلیج فارس افزایش یافته و کنترل تنگه هرمز از سوی ایران، موجب محدودیت در تردد کشتی‌ها شده است. گزارش‌ها حاکی است دست‌کم دو نفتکش اندونزیایی در خلیج فارس متوقف شده‌اند.

در همین حال، وزیر امورخارجه اندونزی پیشنهاد مطرح‌شده درباره اعمال عوارض بر عبور کشتی‌ها از تنگه مالاکا را رد کرد و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی دانست.

وی تأکید کرد: به‌عنوان یک کشور مجمع‌الجزایری، ما باید به کنوانسیون حقوق دریا‌ها پایبند باشیم. اشاره او به کنوانسیون حقوق دریا‌های سازمان ملل است که وضع عوارض بر عبور کشتی‌ها در چنین مسیر‌هایی را محدود می‌کند.

تنگه مالاکا که میان اندونزی، مالزی و سنگاپور قرار دارد، یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان به‌شمار می‌رود و نقش حیاتی در اتصال اقیانوس‌های هند و آرام ایفا می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند تصمیم اندونزی نشان‌دهنده تلاش این کشور برای حفظ توازن در سیاست خارجی و پرهیز از ورود به درگیری‌های ژئوپلیتیکی، در عین حفظ منافع اقتصادی و امنیتی است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.