
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد با وجود رشد بارشها در ماههای گذشته، تحقق حقابه تالابها منوط به پیگیری مستمر و اجرای برنامههای پایدار مدیریت منابع آب است.
شینا انصاری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی نظارت بر حقابههای طبیعی، پیگیر تخصیص آب مورد نیاز تالابها از وزارت نیرو است و امسال با توجه به بهبود شرایط بارش، امید میرود بخشی از نیاز آبی تالابها تأمین شود.
وی افزود: اقدامات هماهنگ در حوضههای آبریز منتهی به دریاچه ارومیه از جمله اصلاح مسیر نهرها و رودخانهها، در کنار بارشها موجب بهبود موقت وضعیت این پهنه آبی شده است.
انصاری هشدار داد: ایران کشوری خشک و نیمهخشک است و تأثیرپذیری از تغییر اقلیم امری دائمی است. از اینرو بدون اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی و صنعت، توسعه سیستمهای بازچرخانی، و بهرهگیری از فناوریهای تصفیه فاضلاب، نمیتوان این روند را پایدار دانست.
وی ادامه داد: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند و افزایش بارشها نباید منجر به غفلت از آمادگی برای دورههای کمبارش شود. انصاری تأکید کرد اجرای برنامههای مدیریت هوشمند آب در بخش کشاورزی، انتخاب الگوهای کشت سازگار با اقلیم، و تداوم پیگیری حقابههای زیستمحیطی باید همچنان در اولویت باشد.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نزدیک شدن فصل گرما و افزایش تبخیر، بهویژه در تالابهای بزرگ مانند ارومیه، ضرورت توجه بیشتر به حفظ رطوبت بستر این مناطق را دوچندان کرده است. او افزود دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه در استانداری آذربایجان غربی اقدامات لازم را در این زمینه دنبال میکند و سازمان نیز در همه تالابها مطالبهگر سهم آب طبیعی آنهاست.
انصاری همچنین به خطر افزایش آتشسوزیهای طبیعی در فصل گرم اشاره کرد و گفت:رشد پوشش گیاهی در نتیجه بارشها اگرچه نشانهای امیدوارکننده است، اما در تابستان میتواند ریسک آتشسوزی را افزایش دهد؛ بنابراین باید آمادگی و تابآوری مناطق در برابر حوادث طبیعی تقویت شود.