علت صدای پدافند در تهران و چند شهر دیگر ایران چه بود؟

الف جمعه 04 اردیبهشت 1405 - 11:41
طی ساعات اخیر شنیده شدن صدای پدافند در تهران و چند شهر دیگر توجه مردم را به خود جلب کرده که یک کارشناس مسائل نظامی، علل آن را توضیح داده است.

اطلاعات دریافتی فارس حاکی از آن است که صدای اخیر سامانه‌های پدافندی در تهران و چند شهر دیگر ایران، در واکنش به حضور ریزپرنده‌ها و پهپادهای کوچک از جمله نوع «اوریبتر» در چند نقطه از کشور بوده است.

در همین زمینه عبدالرضا صدیق کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با فارس، چهار عامل دیگر را نیز در فعال شدن سامانه‌های پدافندی در روزهای آتش‌بس مؤثر دانست و تشریح کرد: اول؛ در شرایط توقف آتش، اپراتورهای سامانه‌های پدافندی دست‌روی ماشه و در آماده‌باش کامل هستند و به هر نور یا نشانه‌ای باید واکنش نشان دهند.

وی افزود: دوم؛ مشابه دوره جنگ، استفاده از جنگنده‌های میگ ۲۹ به عنوان بخشی از رینگ پدافندی پایتخت در هدف‌گیری پهپادها متداول است. بنابراین صدای جنگنده‌های خودی مربوط به نظارت هوایی است.

این کارشناس مسائل نظامی ادامه داد: سوم؛ دوره آتش‌بس زمان مناسبی برای اورهال سامانه‌های ضدهوایی، نصب رادارهای جدید و تعمیر برخی سامانه‌ها یا توپ‌های ضدهوایی است و تست این تجهیزات اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

وی در پایان گفت: چهارم؛ در دوره آتش‌بس، مدل جدید استقرار و ارتباط سامانه‌های پدافندی ایران، یعنی تغییر سیستم «عنکبوتی» به «موزائیکی»، تمرین و تثبیت می‌شود. سیستم عنکبوتی به صورت مرکز محور و شبکه ای است و سیستم موزائیکی محلی و منفصل است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.