فیلیپین وضعیت اضطراری انرژی اعلام کرد

عصر ایران چهارشنبه 05 فروردین 1405 - 04:21
فیلیپین به نخستین کشور جهان تبدیل شده که در واکنش به تجاوز آمریکایی-صهیونیستی به ایران وضعیت اضطراری ملی در حوزه انرژی اعلام کرده است.

فیلیپین به نخستین کشور جهان تبدیل شده که در واکنش به تجاوز آمریکایی-صهیونیستی به ایران وضعیت اضطراری ملی در حوزه انرژی اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد که فرمان اجرایی را برای حفظ امنیت انرژی امضا کرده و به «خطر قریب‌الوقوع برای دسترسی و ثبات» تامین انرژی کشور اشاره کرده است.

به نوشته «بی‌بی‌سی» تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران و بسته شدن موثر تنگه هرمز - که یک مسیر کلیدی کشتیرانی است - شوک‌هایی به بازارهای جهانی انرژی وارد کرده و باعث کمبود و افزایش قیمت‌ها شده است.

فیلیپین ۹۸ درصد نفت خود را از منطقه خلیج فارس وارد می‌کند و قیمت گازوئیل و بنزین در این کشور از زمان آغاز تجاوزات آمریکایی و صهیونی در ۲۸ فوریه بیش از دو برابر شده است.

مارکوس روز سه‌شنبه گفت این اقدام به دولت اختیار قانونی می‌دهد تا تدابیری برای تضمین ثبات انرژی و حفاظت از اقتصاد کلی اتخاذ کند.

بر اساس این فرمان، کمیته‌ای برای نظارت بر توزیع منظم سوخت، مواد غذایی، داروها و سایر کالاهای اساسی تشکیل شده است.

دولت همچنین اختیار یافته است که به‌طور مستقیم سوخت و فرآورده‌های نفتی را برای تقویت ذخایر خریداری کند.

این وضعیت اضطراری برای یک سال برقرار خواهد بود، مگر اینکه توسط رئیس‌جمهور تمدید یا لغو شود.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در تاریخ ۹ اسفند ماه درحالی‌که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با طرف آمریکایی در جریان بود، در اقدامی متجاوزانه به خاک جمهوری اسلامی ایران حمله کردند. 

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.