ایران همچنان خواستار گسترش همکاری‌ها با کشورهای منطقه است

صدا و سیما سه شنبه 04 فروردین 1405 - 01:31
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان، درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ و تبعات جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی بر امنیت منطقه و جهان، گفت‌وگو کردند.

ایران همچنان خواستار گسترش همکاری‌ها با کشورهای منطقه است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود پزشکیان در این گفت‌وگو با تشریح ابعاد حمله‌ها و جنایت‌های ارتکابی آمریکا و رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: ایران، آغاز کننده جنگ نبود و دشمن متجاوز بدون هیچ علت و منطق و مبنای قانونی، در حین گفت‌وگوهای هسته‌ای، اقدام به حمله علیه ایران و به شهادت رساندن رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و جمعی از شهروندان بی‌دفاع از جمله دانش‌آموزان معصوم و هدف قرار دادن تأسیسات عمومی کشورمان کرد. بنابر این، دفاع از خاک کشور، حق مسلم و طبیعی ما است.

آقای پزشکیان با تمجید از روابط خوب و برادرانه میان دو کشور همسایه و دوست، ایران و پاکستان، گفت: ایران، همواره برای صیانت از ثبات و امنیت و مقابله با دخالت بیگانگان در منطقه، اهتمام جدی دارد و همچنان، خواستار گسترش و تقویت همکاری‌های درون منطقه‌ای است.

رئیس‌ جمهور در ادامه، تأکید کرد: درخواست جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های منطقه، بسیار روشن است. ما از کشور‌های اسلامی، خواستار این هستیم که اجازه استفاده از قلمرو و امکانات خود برای حمله به ایران از طرف دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را ندهند و اگر نمی‌توانند جلوی ادامه آن را بگیرند، زمینه‌ساز ادامه حمله‌ها علیه ایران نشوند، چون این کار، موجب گسترش جنگ و ناامنی در منطقه خواهد شد.

آقای پزشکیان با توجه به پیامد‌های حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی بر امنیت و ثبات منطقه و ایمنی دریانوردی در تنگه هرمز، بیان داشت: ناامنی تحمیلی بر این تنگه، نتیجه مستقیم حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی است. در عین حال، جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت و ایمنی دریانوردی و عبور ایمن کشتی‌ها از این آبراهه، تدبیرهای لازم را دارد و برای تردد شناور‌هایی که متعلق یا مربوط به متجاوزان و مشارکت‌کنندگان در جنگ نیستند، همکاری لازم را خواهد داشت.

همچنین، نخست‌وزیر پاکستان در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن تبریک اعیاد فطر و نوروز و همچنین ابراز تأسف عمیق از تهاجم علیه جمهوری اسلامی ایران و شهادت و زخمی شدن هزاران تن از شهروندان بی‌گناه ایرانی و مقامات ارشد کشورمان، بار دیگر مراتب همدردی و تسلیت عمیق دولت و مردم پاکستان را با ایران ابراز داشت و از حسن تعامل ایران برای اجازه عبور امن شناور‌های متعلق به این کشور از تنگه هرمز، قدردانی کرد.

شهباز شریف در ادامه، خواستار تلاش‌های جمعی کشور‌های منطقه به‌ویژه کشور‌های مسلمان برای کاهش تنش در منطقه و بازگشت صلح و ثبات پایدار شد و ضمن تأکید بر حق مسلم و طبیعی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع مشروع از خود، گفت: پاکستان، همواره در کنار دولت و ملت ایران بوده است و خواهد بود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.