کنترل بر هرمز تعیین کننده پیروز جنگ خواهد بود

خبرآنلاین پنج شنبه 28 اسفند 1404 - 20:22
یه لید کوتاه بنویس که آرش رئیسی‌نژاد نوشت: «حتی از دست دادن حدود ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، که ممکن است به دست ایالات متحده بیفتد، لزوماً به معنای شکست نخواهد بود. کنترل بر هرمز می‌تواند در عمل تعریف «پیروزی» در این جنگ را بازتعریف کند.»

به گزارش خبرآنلاین، آرش رئیسی نژاد، استاد روابط بین‌الملل در کانال شخصی خود نوشت: 

جنگی که با هدف تغییر رژیم در ایران و نابودی زیرساخت هسته‌ای و توان موشکی آن آغاز شده بود، اکنون به یک بن‌بست راهبردی رسیده و در تنگه هرمز قفل شده است.

آنچه زمانی کارزاری مبتنی بر فشار بود، اکنون با جغرافیا برخورد کرده است. تنگه عملاً محدود شده و این وضعیت پیامدهای عمیقی برای بازارهای جهانی انرژی، زنجیره‌های تأمین و جریان‌های کلی ارزش در اقتصاد جهانی دارد.

اهمیت استراتژیک تنگه تا آن اندازه بالاست که اگر ایران بتواند کنترل مؤثر خود را بر آن اعمال کند، حتی از دست دادن حدود ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، که ممکن است به دست ایالات متحده بیفتد، لزوماً به معنای شکست نخواهد بود. کنترل بر هرمز می‌تواند در عمل تعریف «پیروزی» در این جنگ را بازتعریف کند.

آینده تنگه هرمز به هیچ‌وجه شبیه گذشته آن نخواهد بود. یا به‌طور کامل تحت تأثیر کنترل ایران شکل خواهد گرفت، یا در قالب نظمی جدید تعریف می‌شود که در آن نقش ایران به‌طور اساسی کمرنگ شده است. همه‌چیز به مسیر این جنگ بستگی دارد.

بار دیگر، جغرافیا برتری خود را نشان می‌دهد و یادآور می‌شود که این ژئوپولیتیک است، نه صرفاً قدرت نظامی، که سرانجام مسیر جنگ را تعیین می‌کند!

۳۱۰۳۱۰

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.