از نشانه‌های اصلی پایان ابرقدرتی آمریکا

مشرق نیوز چهارشنبه 27 اسفند 1404 - 15:52

به گزارش مشرق، یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران در تلگرام نوشت:

ترامپ متوهم تصور می‌کرد از طریق جنگ علیه ایران با هدف براندازی جمهوری اسلامی و تجزیه این سرزمین کهن با فرهنگ تمدنی چندین هزار ساله مردمان غیور و سلحشورش، آمریکا را بر منطقه فوق‌العاده راهبردی غرب آسیا مسلط کرده، بدین صورت ایالات متحده برای یک دوره طولانی با در اختیار داشتن منابع اصلی انرژی جهان، برتری ابرقدرتی‌اش تثبیت می‌شود.

اما آن چه با جنگ رخ نمایاند، تماماً در تمامی حوزه‌های راهبردی بر خلاف رؤیاها و برآوردهای ترامپ و تیم جنگ‌طلب او و از جمله نتانیاهو جانی بود.

این جنگ، نه تنها بر دارایی‌های راهبردی آمریکا و متحدانش نیفزود؛ بلکه هر روز که از جنگ می‌گذرد، بر اعتبار و موقعیت، امکانات و تجهیزات، پایگاه‌های راهبردی این کشور و هم پیمانانش، خسارت‌های جبران‌ناپذیر وارد می‌شود.

اینک بسیاری از صاحب‌نظران در غرب و به ویژه در ایالات متحده، جنگی را که ترامپ با آن آرزوها و رؤیاهای کودکانه و ابلهانه از جمله نابودی ملت با فرهنگ و متمدن ایران به راه انداخت؛ خسارت بارترین جنگ در طول تاریخ برای آمریکا ارزیابی می‌کنند.

یکی از پیامدهای مورد اشاره کارشناسان غربی از این جنگ برای آمریکا به دلیل دفاع مقتدرانه ملت ایران در برابر متجاوزین، سرعت پیدا کردن پایان یافتن دوران ابرقدرتی آمریکا است. در واقع این پیامد، از اصلی‌ترین پیامدهای جنگ جاری برای آمریکا و دقیقاً در نقطه مقابل آن چیزی است که ترامپ با جنگ به دنبالش بود. ترامپ با جنگ علیه ایران می‌خواست ابرقدرتی آمریکا را تقویت و تثبیت نماید؛ اما همین جنگ اینک آتشی پر شعله و خاموش ناشدنی شده که بر خرمن ابرقدرتی آمریکا افتاده است.

بسیار واضح می‌باشد که نتیجه نهایی چنین جنگی اثبات پدیدایی یک قدرت نوظهور به نام ایران در جهان است. با این قدرت نوظهور بین‌المللی همگان خواسته یا ناخواسته باید در راستای تأمین منافع خود کنار آیند و واقعیت این ملت و قدرتش را بپذیرند.

اما از نشانه‌های اصلی پایان یافتن دوران ابرقدرتی آمریکا در این جنگ تنها ماندن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده در برابر ایران است.

ترامپ متوهم و مغرور به تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکا، اینک برای بازگشایی تنگه هرمز به همه کشورها و از جمله کشورهای اروپایی عضو ناتو التماس اعزام ناوگان جنگی به معرکه می‌کند؛ اما با بی‌اعتنایی‌ها، تحقیرها و جواب‌های رد درخواست مواجه شده است. هیچ کشوری تاکنون نه تنها حاضر نشده در این تجاوز غیر قانونی علیه ملت ایران، با آمریکا مشارکت داشته باشد؛ بلکه همه ملت‌ها و عمده دولت‌ها این تجاوز را محکوم کرده و خواهان پایان یافتن آن هستند. اینک ترامپ در بدترین دوران زندگی متکبرانه خود به دلیل تنهایی در معرکه، گرفتار، عصبانی و به هم ریخته شده است. او هرگز فکر نمی‌کرد هم پیمانان دیروز آمریکا مانند ناتو و حتی برخی کشورهای عربی و شرقی اینچنین آمریکا را در جنگ تنها بگذارند. اما اکنون این اتفاق مبارک رخ داده و این رویداد بزرگ تاریخی نشان معتبر و برجسته‌ای از نظم نوین جهانی و هندسه جدید قدرت در حال شکل‌گیری است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.