امام بدون امت و امت بدون امام امکان ندارد

صدا و سیما سه شنبه 26 اسفند 1404 - 09:01
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه انقلاب را به پیروزی رساند، اساس نگاه ولایت فقیه بود که آن را به عنوان یک نظام سیاسی در کشور ما و به عنوان یک نظام حکومتی تثبیت کرد، گفت: ولایت فقیه، خواست خود مردم و در حقیقت ارتباط عمیق «ملت و امام» و «امت و امام» بود و از همین جهت بود که امام (ره) در وصیتنامه خود نوشتند که پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.

امام بدون امت و امت بدون امام امکان ندارد

به گزارش  خبرگزاری صداوسیما ،محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه خبر در خصوص رهبر سوم انقلاب اسلامی سخن گفت و به تحلیل آینده جنگ تحمیلی آمریکایی-صهیونی پرداخت.

امام بدون امت و امت بدون امام امکان ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود درباره اقدامات مردمی در جنگ تحمیلی امریکایی-صهیونی گفت: ابتدا لازم می‌دانم عرض تسلیت و تعزیت به همه خانواده‌های شهدای عزیز داشته باشم و از بصیرت، شجاعت و درایت ملت ایران قدردانی کنم که انصافا امروز همه چیز را مرهون این آگاهی، گذشت و محبت مردم هستیم که تسلط و میدان‌داری نیرو‌های مسلح نیز به همت آنهاست لذا جای تقدیر و تشکر دارد.

وی درباره تعیین رهبر سوم انقلاب اسلامی یادآور شد: اساس انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه امام راحل (ره) این است که نظام سیاسی کشور که یک نظام دینی و اسلامی و برخاسته از متون الهی و قرآنی و ارزش‌های الهی است، بر مبنای ولایت فقیه شکل گرفته است.

دکتر قالیباف در تبیین چارچوب نظام ولایت فقیه خاطرنشان کرد: ولی فقیه که در این جایگاه از طریق خبرگان که آن هم از طریق مردم انتخاب می‌شود، تعیین می‌شود صرفا یک پُست سیاسی و اداری نیست؛ بلکه در حقیقت جایگاهی است که در یک نظام ولایی قرار داشته و نایب به حق امام حیّ ما، حضرت ولی عصر (عج) محسوب می‌شود. امروز ولی ما از جانب خداوند، حضرت حجت (عج) است و ولی فقیه نیابت حضرت (عج) را دارند و این جایگاه، الهی است. اساس کار نیز بر همین مبنا است.

وی افزود: آنچه انقلاب را به پیروزی رساند، اساس نگاه ولایت فقیه بود که آن را به عنوان یک نظام سیاسی در کشور ما و به عنوان یک نظام حکومتی تثبیت کرد؛ ولایت فقیه، خواست خود مردم و در حقیقت ارتباط عمیق «ملت و امام» و «امت و امام» بود و از همین جهت بود که امام (ره) در وصیتنامه خود نوشتند که پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.

دکتر قالیباف خاطرنشان کرد: روشن بگویم امام بدون امت و امت بدون امام امکان ندارد و این دو لازم و ملزوم هم هستند. اینجاست که این ارکان دنیوی و اخروی بر اساس مشروعیت مردمی و حقانیت الهی تشکیل شده و هیچ یک بدون دیگری اثربخش نیست. زمانی که مردم با امیرالمؤمنین علی (ع) همراهی نکردند، ایشان خانه نشین شدند لذا نقش مردم اساسی است و مشروعیت و حقانیت نیز اینگونه است.

مردم بعد از شهادت امام شهید بیش از پیش پای کار آمدند/ مردم و جمهوری مورد توجه رهبر جدید انقلاب اسلامی است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که پیام رهبر عزیز انقلاب اسلامی حضرت آیت الله سیدمجتبی خامنه‌ای را شنیدیم متوجه شدیم یکی از مهم‌ترین موضوعات و رکن رکین انقلاب از منظر ایشان نیز مردم است. ایشان سخنان خود را با آیاتی آغاز کردند که وقتی خداوند نعمتی را از مردم می‌گیرد، نعمت دیگری را به آنها عطا می‌کند. زمانی که امام شهید ما به همراه تعدادی از اعضای خانواده شان به شهادت رسیدند و فدای انقلاب اسلامی، مردم، اسلام و ایران عزیز شدند، مردم بیش از پیش پای کار آمدند.

وی افزود: خاطره‌ای در حاشیه می‌گویم. اوایل دهه ۸۰ به همراه عده‌ای خدمت حضرت آقا بودیم و مشکلات و فتنه‌ها را مطرح می‌کردیم. حضرت آقا در این جلسه خصوصی که صحبت از صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) به میان آمد، فرمودند من اسلحه کلاشی که در اوایل جنگ در جبهه داشتم را هنوز کنار اتاقم دارم و اگر بنا باشد روزی در مقابل دشمن بایستیم حتما صلح امام حسنی نداریم و قیام ما امام حسینی خواهد بود.

دکتر قالیباف یادآور شد: امروز می‌بینیم که امام شهید ما با همه وجود پای باور خود ایستادند و این مردم نیز همانطور که شهید مطهری (ره) از امام کبیر گفتند، هستند. امام راحل ما ایمان به خدا، ایمان به مردم و ایمان به خود داشتند. امام شهید ما نیز همین مسیر را طی کردند. در نخستین پیام رهبر عزیزمان همین نکته مهم مردم مطرح شد و ایشان اشاره کردند که اگر نعمتی از ما گرفته می‌شود، خداوند نعمت دیگری را عطا می‌کند و ما دیدیم که وقتی خداوند امام جامعه را از ما گرفت و ایشان از این دنیا رخت بربستند هرچند معتقدیم شهدا زنده هستند و امداد می‌رسانند، مردم بیش از هر زمان دیگری پای نظام آمدند.

وی ادامه داد: شاید مردم پیش از شهادت امام شهید این حس را نداشتند، اما امروز نسبت به آن مطلع شده‌اند. مردم در جریان جنگ ۱۲ روزه، در جریان این جنگ و نبود مقام معظم رهبری به میدان آمدند و رهبر عزیزمان به همین نکته اشاره کردند که اگر امروز امام شهید ما نیستند مردم ما عمارگونه حضور دارند و هرگز اجازه ندادند پرچم ولایت در مقطع زمانی که رهبری توسط مجلس خبرگان رهبری جایگزین شد، زمین بماند و درنهایت این انتخاب دقیق و عمیق در زمان مناسب خود انجام گرفت و اجلاس در کمترین زمان در شرایط امنیتی برگزار شد که البته بسیار سخت بود. خوشحالیم رهبر عزیزمان، رهبر گام دومی هستند و سیاست نامه و بیانیه این رهبر جوان با همان باور و در همان مسیر و با خطوط تعیین شده امام شهید پیش می‌رود؛ ایشان مردم و جمهوریت را نیز مورد توجه قرار داده‌اند و این جای خوشحالی دارد.

تداوم نگاه مردم‌محور امام شهید در مسیر رهبر جدید انقلاب اسلامی

رییس مجلس شورای اسلامی در همین باره افزود: زمانی که حرف از شهدا و پرداخت خسارات شهدا بود، ایشان هیچگاه نگفتند نیرو‌های مسلح به من مرتب گزارش بدهند بلکه به دنبال این موضوع بودند که به خسارت‌های مردم به ویژه شهدا و کودکان شهید توجه شود. این یعنی مردم اساس کشور هستند و نکته مهم همینجاست. مقام معظم رهبری شهید وقتی مسئولان را می‌دیدند گاهی به آنها انتقاد می‌کردند که چند بار بگویم کار را به دست مردم بسپارید و آنها خودشان می‌توانند به درستی امور را انجام دهند.

دکتر قالیباف به ویژگی‌های رهبر معظم سوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این اتفاقات دو موضوع را رقم زد؛ اولا رهبری انتخاب شد آن هم آنطور که خامنه‌ای جوان شد و دوم اینکه پیوند میان امام و امت نیز مستحکم شد و این همان وصیت امام (ره) است که فرمودند پشتیبان ولی فقیه باشد که آسیبی به نظام و کشور نرسد. شما دیدید که مردم زیر بمباران چگونه پای کار آمدند و با امام خود بیعت کردند. امیدواریم این مسیر، مسیری باشد که هم در آن گام برداریم و هم وصیت امام کبیر و هم راه و منش امام شهید را تحت رهبری آیت الله مجتبی خامنه‌ای پیش ببریم. شرایط کنونی نیز بیش از هر زمان دیگری مردم ما را منسجم کرده است که به نوبه خود مهم است.

ایران اقتدار خود را در جنگی نابرابر نشان داد/ پهپاد‌های مدرن دشمن را با استفاده از از فناوری داخلی و خلاقیت دانشمندان جوان منهدم کردیم

دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت جنگ گفت: ما در هر مرحله از عملیات‌های وعده صادق ۱، ۲، ۳ و ۴ دیدیم که ابعاد کمی، کیفی و طرح ریزی آن متفاوت شده و تجربه پیدا کردیم. هیچ چیزی، صحنه واقعی نمی‌شود. نیرو‌های مسلح هرچقدر طراحی کرده، مانور انجام دهند و هرچقدر آموزش ببینند همه فرضی است و زمانی واقعی می‌شود که یک جنگ رخ بدهد؛ آن هم جنگی که امروز آمریکا مدعی است که ابرقدرت جهان در ابعاد نظامی، اقتصادی و فناوری است. ایران در حال نشان دادن اقتدار خود در یک جنگ نابرابری است که نیازمند هوشمندی، درایت، خلاقیت و برنامه ریزی است و پیش از همه این‌ها به ایمان ارتباط دارد که در جنگ زمان صدام نیز تجربه کردیم. امروز این موضع را در جنگ با آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز تجربه کردیم.

وی افزود: بعد از جنگ ۱۲ روزه در دو نوبت با مردم صحبت کردم و گفتم مطمئن باشید اگر جنگ دیگری رخ دهد، ما در بُعد کمی، کیفی و طرح‌ریزی با گذشته تفاوت داریم. قدرت رژیم صهیونیستی بر پایه هوایی و هواپایه است و آمریکا نیز ابرقدرت دنیاست و همه ظلم و قدرت نمایی‌های آنها از این طریق انجام می‌شود. آنها گفتند که با بمب افکن و جنگنده ها، همه قدرت آفندی ما را از بین برده‌اند. البته در نوبت قبل هم گفتم که ما در حوزه پدافند هوایی، قابلیت لازم را برای ایستادگی در مقابل امکانات آنها نداشتیم و مطلع بودیم، اما از تجاوز قبلی آنها تا تجاوز فعلی، این تفاوت را پیدا کرده‌ایم. امروز ما توانسته‌ایم آنها را در حوزه پهپاد‌ها هرچه قدر هم مدرن باشند، منهدم کنیم و این را با فناوری‌های داخلی انجام می‌دهیم که حاصل خلاقیت دانشمندان جوان است.

این خبر تکمیل می‌شود...

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.