افشای سفر محرمانه مشاور ویژه نتانیاهو به عربستان

همشهری آنلاین یکشنبه 24 اسفند 1404 - 16:57
 منابع صهیونیستی از سفر محرمانه مشاور ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به عربستان سعودی در چارچوب ابتکار جدید برای ترتیبات سیاسی در لبنان خبر داده‌اند؛ سفری که همزمان با تشدید تنش‌ها در مرزهای شمالی و تلاش برخی بازیگران برای گشودن مسیر مذاکرات مستقیم میان بیروت و تل‌آویو انجام شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ران درمر، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی و مشاور ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، اخیراً سفری محرمانه به عربستان سعودی انجام داده و با مقامات ارشد این کشور دیدار کرده است. این سفر که نخستین بار صبح امروز توسط رادیو ارتش اسرائیل گزارش شد، بخشی از مذاکرات مربوط به ابتکار جدید تل‌آویو برای ایجاد ترتیبات سیاسی و امنیتی در بیروت عنوان شده است.

طبق این گزارش، محور گفت‌وگوها در خصوص مذاکرات با دولت لبنان بوده است. در این روند، علاوه بر عربستان سعودی، دولت لبنان، آمریکا و فرانسه نیز مشارکت دارند.

عامیت سگل، روزنامه‌نگار صهیونیستی نیز تأیید کرد که تل‌آویو سفر درمر به عربستان و گفت‌وگوهای انجام‌شده درباره لبنان را انکار نمی‌کند.

یک منبع اسرائیلی نیز گفت که درمر هفته گذشته در چارچوب مذاکرات مرتبط با اوضاع لبنان و تحولات منطقه‌ای به ریاض سفر کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، درمر به دستور نتانیاهو نقش اصلی را در هدایت تلاش‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی با لبنان بر عهده گرفته است.

باراک راوید، خبرنگار آکسیوس نیز اعلام کرده که درمر مسئولیت هماهنگی سیاسی با دولت آمریکا درباره تحولات لبنان و همچنین مدیریت گفت‌وگوهای احتمالی با دولت لبنان را در صورت آغاز مذاکرات طی هفته‌های آینده بر عهده خواهد داشت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پیامی به زبان عبری در شبکه اجتماعی ایکس، مدعی شده بود که تل آویو و بیروت آماده مذاکرات مستقیم هستند. با وجود این تحرکات، گیدعون سعر امروز (یکشنبه) عنوان کرد که کابینه قصد ندارد در روزهای آینده مذاکرات مستقیمی با لبنان داشته باشد.

بر اساس گزارش معاریو، پیام‌های منتشرشده از محافل سیاسی و امنیتی این رژیم حاکی از آن است که جهت‌گیری فعلی در فلسطین اشغالی بیشتر به سمت تشدید تنش می‌رود تا حل‌وفصل. همچنین یک مقام ارشد اسرائیلی با لحنی تند به معاریو گفت: هیچ آتش‌بسی با لبنان برقرار نخواهد شد. تنها راه تضمین صلح، اشغال مناطق وسیعی در جنوب لبنان است.

به گزارش ایرنا، بازگرداندن ران درمر به مرکز تصمیم‌گیری، اقدامی هدفمند از سوی نتانیاهو ارزیابی می‌شود. درمر یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به نخست‌وزیر و از معماران اصلی روابط تل‌آویو و واشنگتن در سال‌های گذشته بوده است. نتانیاهو در شرایطی که تلاش می‌کند دولت آمریکا را برای تحت فشار گذاشتن لبنان همراه خود کند، به فردی نیاز دارد که هم مورد اعتماد شخصی او باشد و هم توانایی مدیریت کانال‌های حساس ارتباطی با واشنگتن را داشته باشد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.