آغاز پروژه آزمایشگاه ملی مولتی‌اُمیکس در دانشگاه علوم پزشکی تهران

صدا و سیما شنبه 23 اسفند 1404 - 18:27
با هدف تحقق ماده ۹۹ قانون برنامه هفتم توسعه، پروژه تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه ملی مولتی‌اُمیکس در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تهران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آغاز شد.

آغاز تجهیز آزمایشگاه ملی مولتی‌اُمیکس در پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پژشکی تهران با حمایت معاونت علمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در راستای اهداف ماده ۹۹ قانون برنامه هفتم توسعه، تجهیز زیرساخت‌های پیشرفته پژوهشی و ارتقای جایگاه علمی کشور در حوزه پزشکی دقیق، پروژه تجهیز و راه‌اندازی «آزمایشگاه ملی مولتی‌اُمیکس» در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با حمایت و برنامه ریزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای مرجعیت علمی و تجهیز آزمایشگاه‌های ملی آغاز شد.

 حسین افشین معاون علمی رییس‌جمهور امروز ۲۳ اسفندماه از پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد.

این آزمایشگاه به عنوان یکی از طرح‌های راهبردی در حوزه علوم زیستی و پزشکی، با هدف ایجاد زیرساخت ملی برای توسعه پزشکی فردمحور و تحلیل داده‌های زیستی در مقیاس بزرگ طراحی شده است و پیش‌بینی می‌شود پس از تجهیز کامل، به یکی از مراکز پیشرو در منطقه در حوزه فناوری‌های پیشرفته اُمیکس تبدیل شود.

رویکرد مولتی‌اُمیکس با یکپارچه‌سازی داده‌های حاصل از ژنومیکس، ترنسکریپتومیکس، پروتئومیکس، متابولومیکس و میکروبیومیکس، امکان ارائه تصویری جامع و دقیق از وضعیت سلامت و بیماری در هر فرد را فراهم می‌کند؛ رویکردی که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌های تحول در پزشکی مدرن و حرکت به سمت درمان‌های شخصی‌سازی‌شده شناخته می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ساختار این آزمایشگاه شامل واحد‌های نمونه‌گیری و آماده‌سازی نمونه، بیوبانک، ژنومیکس و ترنسکریپتومیکس، میکروبیومیکس، پروتئومیکس و متابولومیکس و همچنین زیرساخت‌های پیشرفته بیوانفورماتیک برای پردازش و تحلیل داده‌های زیستی در مقیاس بزرگ خواهد بود. این زیرساخت‌ها امکان تحلیل چندبعدی داده‌های بیولوژیکی و استخراج بینش‌های بالینی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی را فراهم می‌کنند.

در فاز نخست این پروژه، حدود هزار متر مربع فضای تخصصی آزمایشگاهی در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به استقرار واحد‌های مختلف آزمایشگاه ملی مولتی‌اُمیکس اختصاص یافته و زیرساخت‌های موجود این پژوهشگاه از جمله بیوبانک استاندارد و ظرفیت‌های آزمایشگاهی پیشرفته در خدمت توسعه این مرکز قرار خواهد گرفت.

همچنین در چارچوب برنامه تجهیز این مرکز، خرید و به‌روزرسانی تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و زیرساخت‌های فناورانه با حمایت معاونت علمی در طول یکسال انجام خواهد گرفت. این تجهیزات در کنار بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری با مراکز علمی داخلی و جذب گرنت‌های بین‌المللی، بستر شکل‌گیری یک شبکه ملی تحقیقات مولتی‌اُمیکس را فراهم خواهد کرد.

متخصصان حوزه علوم زیستی معتقدند ایجاد چنین زیرساختی می‌تواند نقش مهمی در پیش‌بینی دقیق‌تر بیماری‌ها، تشخیص زودهنگام، طراحی درمان‌های هدفمند و توسعه دارو‌های بومی ایفا کند. همچنین این مرکز می‌تواند با تولید داده‌های بزرگ سلامت و توسعه دانش بومی در حوزه پزشکی دقیق، زمینه‌ساز کاهش وابستگی علمی و ارتقای جایگاه ایران در مرز‌های دانش زیست‌پزشکی شود.

راه‌اندازی آزمایشگاه ملی مولتی‌اُمیکس در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گامی مهم در جهت تحقق اهداف کلان کشور در توسعه علوم زیستی، سلامت، ارتقا توان علمی ایران و حضور مؤثر در شبکه‌های علمی بین‌المللی محسوب می‌شود.

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران کار خود را از سال ۱۳۷۲ در زمینه علوم پایه و بالینی در حوزه غدد و متابولیسم در بیمارستان دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرد و از سال ۱۳۷۹ به عنوان قطب علمی پژوهشی غدد درون ریز و متابولیسم شناخته شد. در سال ۱۳۸۹ نیز پس از ۸ سال متوالی کسب رتبه برتر مراکز پژوهشی، طی حکمی از سوی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم ارتقاء یافت.

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قطب علمی- پژوهشی در حوزه سلامت کشور بر آن است تا همسو با تغییرات بین‌المللی و در راستای پاسخگویی به نیاز‌های ملی، با انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی و ارائه آموزش و راهکار‌های پیشگیری و درمان در زمینه‌های مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به خصوص دیابت، استئوپروز، چاقی، اختلالات تیروئید و بیماری‌های متابولیک، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت جامعه پیشرو باشد.

سرلوحه اهداف پژوهشگاه، انجام تحقیقات در زمینه‌های مرتبط با غدد درون‌ریز و متابولیسم در سه محور علوم پایه، بالینی و جمعیتی و در راستای تحقق چشم‌انداز‌های اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع نظام سلامت و نقشه جامع علمی کشور است. پژوهشگاه به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی

در زمینه دیابت و استئوپروز، در جهت فراهم ساختن شواهد مورد نیاز کشور به منظور سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان در حوزه سلامت فعالیت می‌کند.

این پژوهشگاه با مدیریت اجرای طرح‌های پژوهشی و برگزاری سمینار‌ها و کارگاه‌ها به توسعه دانش و پژوهش در حوزه بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم همت گماشته و با هدف ارتقاء آگاهی عمومی و به‌روزرسانی اطلاعات علمی متخصصین و کادر بهداشتی- درمانی به فعالیت‌های آموزشی می‌پردازد.

با عنایت به مأموریت سازمانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در ارائه خدمات درمانی به بیماران و بهبود کیفیت زندگی آنها، مراکز جامع تخصصی و فوق‌تخصصی دیابت و بیماری‌های متابولیک، غدد، پوکی استخوان و چاقی پژوهشگاه با استفاده از نیرو‌های متخصص و کارکنان آموزش‌دیده، خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی را با بهترین کیفیت به بیماران ارائه می‌کنند.

همچنین در سال‌های اخیر، پژوهشگاه با استقرار مراکز ایده‌پروری و نوآوری و مرکز رشد، عزم خود را برای تکمیل چرخه پژوهش و خلق ثروت دانش‌بنیان هم‌راستا با چشم‌انداز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی راسخ نموده و در این زمینه گام‌های استواری را برداشته است.

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به منظور تربیت منابع انسانی متخصص با توانمندی رهبری پژوهش در حوزه‌های مختلف سلامت، از سالیان پیش برنامه‌های آموزشی مختلفی مانند دوره‌های دکترای تخصصی پژوهشی و پزشک پژوهشگر را اجرا نموده که تاکنون تعداد قابل توجهی از متخصصان در حوزه‌های مختلف پژوهش کشور، در این پژوهشگاه تربیت شده‌اند.

حاصل بیش از ربع قرن حضور پژوهشگاه در عرصه تولید علم کشور و جهان، انتشار بیش از چهار هزار مقاله، با بیش از هفتاد هزار ارجاع، هشت گواهی ثبت اختراع و حق معنوی و تعداد قابل توجهی متخصص در کشور بوده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.