ایران اجازه استقرار آمریکایی‌ها را در منطقه نخواهد داد

صدا و سیما چهارشنبه 20 اسفند 1404 - 02:41
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور راهبردی گفت: آمریکایی‌ها در این جنگ متوجه شدند که ایران اجازه استقرار مجدد آنها را در منطقه به لحاظ نظامی به شکل سابق نخواهد داد و این دوره تمام شد.

جنگ رمضان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهدی محمدی در گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند به شکل سابق به لحاظ نظامی مستقر شوند، این اجازه را نخواهیم داد.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

سوال: از همین انتخاب مجلس خبرگان بحث را آغاز کنیم به این علت که یکی از اهدافی که دشمن دنبال می‌کرد با شهادت رهبر عزیز انقلاب ایجاد انشقاق و گسست در نظام حاکمیت، بین صفوف مردم و در نهایت دستیابی به اهدافی است که راجع به آن صحبت میکنیم، اما سازوکار‌های قانونی چنان چه از پیش هم تمهید شده بود این امکان را فراهم کرد که رهبر سوم جمهوری اسلامی ایران با رای نمایندگان مردم در مجلس خبرگان انتخاب شود و امورات به پیش برود هرچند که قبل از آن هم باز از همان ساز و کار‌های قانونی استفاده شده بود شورای اصل ۱۱۱ قانون اساسی تشکیل شده بود و البته اقدامات رزمندگان و فرماندهان نظامی ما در نبرد ادامه داشت این بیانگر چه مطلبی است؟ ارزیابی شما از این صحنه‌ای که رخ داد و اتفاقاتی که تا الان در این زمینه واقع شده چه پیامی را به جهان صادر می‌کند و مردم ما را در چه جایگاهی قرار می‌دهد؟

محمدی: تسلیت می‌گویم شهادت رهبر معظم انقلاب را. این داغ سرد نخواهد شد و تبریک می‌گویم انتخاب حضرت آقای سید مجتبی خامنه‌ای را. انشاالله خداوند ایشان را حفظ کند.

اگر ما بعد از جنگ دو سه تا تصمیم اساسی و تاریخ ساز گرفته باشیم که گرفتیم و کشور موفق شده در همین زمان کوتاه، حتما اصلی‌ترین و مهمترین و برجسته‌ترین آن انتخاب رهبر معظم انقلاب است. اصلی‌ترین علت این که این جنگ شروع شد چه بود؟ شما از منظر دشمن به صحنه نگاه کنید. مهمترین علت شروع این جنگ این بود که به تعبیر خودشان می‌خواستند از طریق بی سازی راس حاکمیت، اداره کشور را فلج کنند از آن طرف از طریق ضربات متعدد، نیروی نظامی را دچار مشکل کنند و توان جنگ را از ما بگیرند. همینطور دنبال این بودند که بی ثباتی امنیتی و اجتماعی در ایران ایجاد کنند. در کارکرد‌های حیاتی ما اختلال ایجاد کنند. بالاخره کشور یک سری کارکرد‌های حیاتی دارد که تداوم این‌ها باعث می‌شود ما یک ملت باشیم. همه این‌ها امیدشان این بود که بعد از شهادت رهبر معظم انقلاب ما قادر به تداوم کارکرد‌های حیاتی خودمان نخواهیم بود. امنیت تامین نخواهد شد. نمی‌توانیم بجنگیم. معیشت مردم در زمین می‌ماند. اختلاف در سطح سیاسی و نخبگان ایجاد خواهد شد. دشمن خیلی به این‌ها امید بسته بود. انتخاب رهبر معظم انقلاب تمامی این داستان‌ها و بازی‌ها و نقشه‌ها را در یک لحظه نقش بر آب و تداوم سیستم را تضمین کرد و مهمترین طرح و هدف این‌ها از شروع این جنگ را که ایجاد اختلال در تداوم جمهوری اسلامی. این‌ها می‌خواهند این قلمرو را فلج کنند. ترامپ گفت: می‌خواهیم کاری کنیم اسمی از ایران وجود نداشته باشد. این طرح را منتفی کرد. یعنی اگر از حیث هدف جنگ ببینید همین حالا و با انتخاب رهبری جدید در ایران اینها جنگ را باختند. تداوم جمهوری اسلامی تضمین شده و چه بسا تداومش تا سال‌های طولانی. حالا دیگر یک گارانتی هم دارد. این‌ها این جنگ را شروع کردند که جمهوری اسلامی را تمام کنند بدست خودشان. تداوم جمهوری اسلامی را تضمین کردند آن هم با چنین شخصیتی. لذا به نظر من این شکست استراتژیک است. برای همین است که هم غافلگیر و هم عصبی شدند و فکر نمی‌کردند بشود چنین فرایندی را زیر آتش در مقابل تهدیدات، این طور با دقت و متقن بشود پیش برد. بعد هم این طور مورد استقبال مردم و نخبگان قرار بگیرد. مورد استقبال چهره‌های سیاسی قرار بگیرد که خیلی از آن‌ها چه بسا از لحاظ سیاسی نسبت به رویه‌هایی که تا حالا وجود داشته انتقاد‌های تند داشتند. بعضی هایشان اپوزیسیون حساب می‌شوند واقعا آمریکایی‌ها بودند که این امکان را در ایران فراهم کردند. حماقت ترامپ بود که این امکان را فراهم کرد که دوران جدید رهبری و ولایت فقیه در ایران با این مقدار اجماع سیاسی و اجتماعی شکل بگیرد. به نظر من اگر عاقل باشند در پستویی بنشینند به خودشان فکر کنند دیگر بدتر از این نمی‌توانستند بلایی سرخودشان بیاورند.

 

سوال: از این جهت به نظرم خیلی باید این اقداماتی که از سوی آمریکا صورت گرفت را راجع به آن صحبت کنیم که هرچه ما می‌خواستیم هزینه کنیم تا اهداف این‌ها را به نمایش بگذاریم این گونه آشکارا و عریان خود آن‌ها آمدند و این کار را کردند و تصدیق نکات ما بود.

محمدی: بله شما تا این جا تنها کاری که کردید این بود که یک خامنه‌ای را با خامنه‌ای دیگری جایگزین کردید. ضمن این که شخصیت ایشان بسیار برجسته است به علت تقوا و پرهیزگاری که ایشان داشته ممکن است این شخصیت خیلی برای مردم شناخته شده نباشد. 

 

سوال: شناخت شما از شخصیت ایشان چگونه است؟

محمدی: این مرد بزرگ بسیار با تقوا است و شاید بزرگترین نعمتی که از این به بعد بر سر این کشور وجود خواهد داشت. همین است که یک رهبر با تقوا و پرهیزگار بر سر این کشور است و ایشان از این جهت هیچ دست کمی از پدر بزرگوارشان ندارند و از جهت علمی ایشان یک شخصیت بسیار برجسته است و سال‌های طولانی است که ایشان مدارج بسیار بالای علمی را طی کرده و این مورد تصدیق و اذعان بزرگان حوزه‌های علمیه است چه آن‌هایی که الان در قید حیات هستند و چه آن‌هایی که از دنیا رفته‌اند. از لحاظ اداره کشور ایشان بسیار به اداره کشور مسلط هستند. سال‌های طولانی است که مسئولین کشور خدمت ایشان می‌رسیدند راجع به مسائل مختلف به ایشان گزارش می‌دادند و ایشان با جزئیات مسائل کشور آشنا است و هیچ خللی از جهت این که ایشان بخواهد اشراف پیدا کند بر مسائل کشور وجود نخواهد داشت. هیچ نقصانی پدید نخواهد آمد. بر مسائل نظامی و امنیتی ایشان به طور خاص متمرکز بودند همیشه و اشراف داشتند و الان هم قاعدتا اتاق جنگ کشور با تدابیر ایشان اداره می‌شود. از این مهمتر ایشان بسیار ذهن باز و روشن و روزآمدی دارند. یعنی با جوانان کار کردند. هیچ کس در این کشور شاید به اندازه حضرت آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای با جوان ها، با نخبگان، با افراد فناور، با افرادی که در حوزه‌های دانش بنیان کار می‌کنند، ایده‌های جدید در حوزه‌های مختلف دارند کار نکرده. ایشان همیشه ساعت‌ها شنیده بودیم وقت می‌گذاشتند افراد مختلف را می‌دیدند و با حوصله ایده‌های آن‌ها را گوش می‌کردند. من گمان نمی‌کردم کسی در کشور به اندازه ایشان با طیف‌های جوان و نخبه که در حوزه‌های علمی و فنی مسلط هستند و ایده‌های جدید دارند به اندازه ایشان کار کرده و حرف شنیده باشد و مسلط باشد. لذا آینده خیلی خوبی را نوید می‌دهد این انتخاب و انشالله من فکر می‌کنم برکاتش را در فواصل زمانی کوتاه همه مردم ایران خواهند دید.

 

سوال: به صحنه نبرد بپردازیم. ما با دو جبهه مواجه هستیم. اداره جنگ و جبهه‌ای که از سوی ایران است و جبهه‌ای که در سمت و سوی دشمن قرار دارد. در سوی ایران ما به چه شرایطی الان مواجه‌ایم. ضرباتی که ما وارد می‌کنیم، هم به رژیم اشغالگر صهیونی و هم به اهداف آن که در حوزه منافع آمریکا تعریف می‌شود. یک ترسیم اجمالی بفرمایید.

محمدی: قبل از جنگ تکلیف یک چیز‌هایی را روشن کرده بودیم، قبل از جنگ آقا فرموده بودند که اگر جنگی شروع شود، جنگ منطقه‌ای خواهد بود. مقامات نظامی گفته بودند اگر جنگی شروع شود، جنگ موجودیتی خواهد بود ما به نحو متفاوتی خواهیم جنگید، ما دیگر قواعد قبلی را مراعات نخواهیم کرد، خطوط قرمز قبلی ما معتبر نخواهد بود. آمریکا خیلی جدی نگرفت یا نتانیاهو توانست هیئت حاکمه آمریکا را یک بار دیگر فریب دهد و این‌ها را بکشاند به یک اشتباه محاسباتی دیگر. فکر نمی‌کردند که این حرف‌هایی که می‌زنیم روی زمین و به لحاظ عملیاتی تحقق پذیر باشد. آن چه که تا الان در ده یازده روز گذشته اتفاق افتاده، این است که آن چه که ایران قبل از جنگ گفت، به لحاظ فنی دقیقا و با جزئیات به آن فکر کردیم و الان دارد با دقت اجراش می‌کند. این خیلی مهم است که مردم عزیز درکی داشته باشند که ما چجوری می‌جنگیم. جنگ یک مسئله فنی است و بسیار پیچیده است. آمریکا و رژیم اسرائیل به عنوان دو قدرت اتمی با تمام توان شان به ما حمله کردند. ما در مقابل شان ایستادیم، البته ما تنها نیستیم، ما شرکایی داریم، شرکایی خوبی هم داریم. شرکای مهمی در این جنگ داریم، ولی ما داریم می‌جنگیم، کسی به نیابت از ما نمی‌جنگد. ما در این جنگ با یک نقشه بسیار دقیق که از قبل به جزئیاتش فکر شده بود وارد شدیم و از این جنبه غافلگیر نشدیم.

 

سوال: چند سال تمرین این جنگ را کردید؟

محمدی: حداقل ما بعد از جنگ ۱۲ روزه طرح ریزی جنگ جدید را شروع کردیم. خدا رحمت کند آقای شمخانی و سردار پاکپور را. سردار پاکپور فکر می‌کنم یک شب هم خانه نرفت. تمام این ماه‌ها سه بار یا چهار بار آن جا‌هایی که باید می‌دید، شخصا رفت و سر زد. ما یک آرایش جنگی جدید داریم. روی زمین، از لحاظ ساختار و تجهیزات و نقشه جنگی و هم استراتژی، از لحاظ فکری که جنگ بعدی را چطور باید بجنگیم. در همین برنامه قبل از شروع این جنگ گفتم که جنگ بعدی، یعنی یک جنگی که ما در آن هستیم باید جنگ آخر باشد. نباید طوری بجنگیم که هی این‌ها شش ماه یکبار هر وقت دل شان خواست بروند کار‌های شان بکنند و دور‌های شان رابزنند و بیایند به ما حمله کنند. این جنگ باید به گونه‌ای جنگیده شود که منجر به رژیم امنیتی جدید شود و یک امنیت پایدار برای مردم ایران قرار بگیرد. 

 

سوال: الان این جور جنگ را اداره می‌کنیم؟ 

محمدی: روشن می‌شود، کاری که امروز نیرو‌های مسلح و محور مقاومت می‌کند، جنگ ترکیبی ایجاد کردیم که ایران و محور مقاومت انگار که دارند یک ارکستر را می‌نوازند. انگار گلوله که شلیک می‌کنیم داریم ساز‌های یک ارکستر را می‌زنیم. در کل خاورمیانه، خیلی جنگ هنرمندانه‌ای ایران و محور مقاومت دارند می‌جنگند. این جنگی است برای بازکردن و رفع سایه جنگ برای طولانی مدت از سر ملت ایران. این دفعه باید این طوری بجنگیم که این جنگ هر موقع تمام شد دیگر به این سادگی دشمن نتواند جنگ جدیدی علیه ایران آغاز کند. اگر قرار باشد چنین هدفی محقق کنیم، به ما می‌گویند هدف از جنگ چیست؟ دشمن نمی‌تواند هدفش را تعریف کند. هدف ما این است که جنگ به گونه‌ای ادامه پیدا کرده و به نتیجه برسد که برای طولانی مدت سایه جنگ از سر کشور برداشته شود. برای تحقق این هدف چکار کردیم. در قدم اول ایران جنگ را منطقه‌ای کرد. این‌ها فکر نمی‌کردند. این‌های خیلی وعده به خودشان داده بودند که ما محور مقاومت را تمام کردیم و ایران نمی‌تواند در ابعاد منطقه‌ای بجنگد. به دو معنا جنگ از همان ساعت اول، منطقه‌ای شد، ما شروع کردیم در کل گستره منطقه ضربه زدن. در یازده کشور به دشمن ضربه زدیم، دوم ورود گروه‌های مقاومت. گروه‌های عراقی، گروه‌های لبنانی به ویژه گروه حزب الله لبنان، یمن و بعضی گروه‌های دیگر که دشمن طول خواهد کشید که بفهمد چه چیزی در منطقه خاورمیانه متولد شده و این‌ها یواش یواش باید بشناسند. ما یک حمله دسته جمعی، طولانی مدت پرشدت با آمریکا و رژیم اسرائیل در همان ساعت این را شروع کردیم و نشان دادیم. همچنین ما پایگاه‌های آمریکا که مهم‌ترین دارایی‌های استراتژیک آمریکا در منطقه هستند را زیر ضربه بردیم و هنوز زیر ضربات ما هستند و ۱۴ پایگاه را زیر ضربه بردیم. امروز تقریبا تمامی این پایگاه‌ها غیر عملیاتی است. مختصر کاری در بحرین و کویت مانده که آن هم تمام خواهد شد. ایران، آمریکا از لحاظ نظامی از منطقه اخراج می‌کند. این‌ها به زبان خوش از منطقه بیرون نرفتند حالا با زبان خودشان باید بروند بیرون. پایگاه‌های اصلی میزبان نیرو‌های هوایی و زمینی آمریکا همه اش کاملا زیر ضربه است و بعضی از این پایگاه‌ها الان تبدیل شده به تل خاک. پایگاه این‌ها در بحرین مهم‌ترین در منطقه خاورمیانه بود که هیچی از آن باقی نمانده. 

 

سوال: گستره ضرباتی که به این‌ها وارد کردیم، تصاویری نشان می‌دهد که یک بخشی از مجموعه نظامی یا رادار‌ها و مطالعاتی آن‌ها، متخصصین باید اظهار نظر کنند، بعضی از این‌ها ضربه خورده، شما می‌فرمایید در بحرین این کامل زیر ضربه رفته؟

محمدی: بله، اولا تصاویری که این‌ها سانسور می‌کنند و تصاویر مستقل خیلی کمی منتشر می‌شود. از این جا می‌فهمیم، که نیرو‌های خودشان را منتقل می‌کنند به پایگاه‌های نیابتی. چرا به کشور‌های حاشیه جنوب خلیج فارس ضربه می‌زنیم، ما به آن‌ها کاری نداریم. ما گسترش و استقرار مجدد نیرو‌های آمریکایی در پایگاه‌هایی که آن‌ها در اختیارشان گذاشتند را ضربه می‌زنیم. معلوم است که پایگاه‌های شان دیگر قابل استفاده نیست. این امر مطلقی نیست. جنگ است و جنگ ادامه دارد، ولی از لحاظ استراتژیک و ژئوپلیتیک ما ریخت نظامی منطقه را تغییر می‌دهیم و جغرافیای نظامی تغییر می‌کند. دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند به شکل سابق به لحاظ نظامی مستقر شوند، این اجازه را نخواهیم داد. خودشان بعد از جنگ لبنان می‌گفتند به اسم دکترین بیروت، حرف می‌زدند. می‌گفتند اگر حزب الله بخواهد خودش را بازسازی کند ما به قابلیتش ضربه می‌زنیم و اجازه نمی‌دهیم که قابلیت تهدید شکل بگیرد. این کاری است که ما الان می‌کنیم. ما ضربه می‌زنیم ولی آن‌ها تلاش می‌کنند مجددا پایگاه‌ها را احیا کنند، مجددا ضربه می‌خورند. الان آمریکایی‌ها متوجه شدند که ایران اجازه استقرار مجدد این‌ها را در منطقه به لحاظ نظامی به شکل سابق نخواهد داد و این دوره تمام شد. کی می‌توانست ادعا کند کشوری در منطقه خاورمیانه بایستد و بگوید من اجازه نمی‌دهم که دیگر در منطقه خاورمیانه حضور داشته باشی و هرجا حضور پیدا کنید، می‌زنم. 

 

سوال: بعد از جنگ جهانی دوم مقابله جدی در حوزه سیاسی انجام داده باشد چه برسد در حوزه نظامی که تا حالا رخ نداده؟

محمدی: یک شلیک به سمت آمریکایی‌ها رخ نداده، تا این که همه پایگاه‌های شما را غیر عملیاتی کنیم که هر جای منطقه هر جا شما را ببینم، می‌زنیم. آن‌ها رفتند در پایگاه‌های غیر رسمی، هتل‌ها، ساختمان‌ها، فرودگاه‌های زاغه‌های غیر رسمی، رفتند در مراکز سری و مخفی و تونل‌ها مستقر شدند. ما در گام دوم به همه این‌ها ضربه زدیم. الان یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که این‌ها دارند این است که این لوکیشن‌ها را از کجا دارند؟ 

 

سوال: این حوزه اطلاعاتی چه اطلاعات اشراف اطلاعات خاصی نسبت به این موضوع داریم؟

محمدی: پایگاهی که شش تا نظامی که تعداد کشته و زخمی شان رویترز اعلام کرده که بیش از ۱۵۰ تاست. همین شش تا گردن گرفتند، این‌ها کجا بودند؟ این‌ها در محلی بودند که اتفاقا به این علت فکر کردند در مصونیت اطلاعاتی قرار دارند. خیال شان راحت بود که پهباد آن‌ها را شکار کرده. امروز آمریکایی‌ها را در منطقه خاورمیانه، در لوکیشن‌های سری و محرمانه با پهباد شکار کردیم. این تعابیر، تعابیری دقیقی است. این اتفاقی است که در منطقه می‌افتد. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.