اسکان هزار و ۷۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان جنگ در هتل‌های پایتخت

صدا و سیما سه شنبه 19 اسفند 1404 - 16:18
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از اسکان هزار و ۷۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان جنگ در هتل‌های پایتخت خبر داد.

اسکان هزار و ۷۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان جنگ در هتل‌های پایتختبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی پیرهادی  ضمن محکومیت جنایت هولناک آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان بین‌المللی آنها اظهار کرد: هدف آنها از این حملات کور، ایجاد رعب و وحشت در بین مردم عزیز و مظلوم ایران است، اما با حضور هوشیارانه مردم، نقشه آنها نقش بر آب خواهد شد. شورای اسلامی شهر تهران از اولین دقایق وقوع حادثه، به صورت ویژه در کنار مردم و در جریان روند امدادرسانی و خدمات‌رسانی قرار گرفته است.
وی افزود: بنده به عنوان رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، به طور مداوم عملکرد مجموعه مدیریت شهری به ویژه شهرداری تهران را رصد می‌کنم. خوشبختانه با فعال شدن سریع ستاد مدیریت بحران، شاهد یک هماهنگی خوب و همه‌جانبه بین شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان هستیم.
پیرهادی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما در شورای شهر و کمیسیون، تأمین سرپناه امن برای شهروندانی بود که خانه و کاشانه خود را در این حملات از دست داده‌اند، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی از شهرداری تهران، اقدامات بسیار مؤثری در این زمینه صورت گرفته است.
اسکان هزار و ۷۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان جنگ در هتل‌های پایتخت
وی ادامه داد: شهرداری با بسیج تمام امکانات خود، از همان ساعات اولیه نسبت به اسکان اضطراری هموطنان عزیزمان اقدام کرد. با استفاده از ظرفیت مهمان‌شهر‌ها و انعقاد قرارداد با هتل‌های متعدد در سطح شهر، خوشبختانه مشکل اسکان این عزیزان مرتفع شده است. بر اساس آخرین آماری که به بنده گزارش شده، تاکنون حدود ۱۷۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان که منازلشان به طور کلی تخریب یا غیرقابل سکونت شده است، توسط شهرداری تهران در هتل‌های منتخب اسکان داده شده‌اند و خدمات اولیه از قبیل تغذیه و ملزومات بهداشتی به طور منظم در اختیار آنان قرار می‌گیرد. بنده شخصا به دقت این روند را پیگیری می‌کنم تا خدمات به بهترین شکل ممکن ادامه یابد.
عملیات آواربرداری باجدیت ادامه دارد
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش اطفای حریق در ایام جنگ، گفت: خوشبختانه در این حوزه نیز شاهد تلاش شبانه‌روزی و جهادی پرسنل خدوم شهرداری و تلاش‌های مناطق ۲۲ گانه و معاونت خدمات شهری هستیم. بلافاصله پس از وقوع حملات، عملیات آواربرداری با به‌کارگیری ماشین‌آلات سنگین و سبک در دستور کار قرار گرفته تا ضمن جلوگیری از انتشار گرد و غبار و آلودگی‌های زیست‌محیطی که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است، معابر هر چه سریع‌تر برای تردد شهروندان و خودرو‌های امدادی بازگشایی شوند.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: همزمان، تیم‌های عملیاتی سازمان آتش‌نشانی با شجاعت و مهارت کامل نسبت به اطفای حریق‌های احتمالی ناشی از انفجار‌ها و آواربرداری اقدام می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که این حریق‌ها به اماکن مسکونی و تجاری مجاور سرایت کند. همچنین بازسازی معابر و خیابان‌های آسیب‌دیده به صورت ضربتی در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری قرار گرفته و شهردار تهران نیز بر اجرای کامل موارد فوق اهتمام لازم را دارد و تأمین اعتبارات لازم برای تسریع در این امر اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا هر چه زودتر شاهد بازگشت آرامش و عادی شدن شرایط در سطح شهر باشیم.
به دنبال تقویت تاب‌آوری اجتماعی هستیم
پیرهادی درخصوص برآورد مدیریت شهری از مشوق‌های قانونی برای تسریع روند بازسازی، یادآور شد: بحث بازسازی یکی از محور‌های اصلی در شهرداری تهران است. نگاه بنده صرفاً مدیریت بحران مقطعی نیست؛ ما به دنبال تقویت تاب‌آوری اجتماعی در برابر فشار‌های جنگ‌طلبانه دشمن هستیم. در این راستا، به دنبال فعال‌سازی بسته‌های مشوق‌های قانونی برای بازسازی سریع خانه‌های تخریب‌شده هستیم.
وی افزود: این مشوق‌ها می‌تواند شامل تسهیل در صدور پروانه‌های ساختمانی به صورت فوق‌العاده و رایگان، تخفیفات قابل توجه در عوارض شهرداری برای مناطق آسیب‌دیده و معرفی مالکان به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات کم‌بهره باشد. هدف این است که مردم بدانند تنها نیستند و مدیریت شهری تمام قد برای بازگرداندن آرامش به خانه‌هایشان ایستاده است.
آماده‌باش کامل تمام زیرساخت‌ها برای خدمات‌رسانی به مردم
پیرهادی در رابطه با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در حوزه آماده‌باش کامل زیرساخت‌های خدماتی و اقتصادی پایتخت، گفت: یکی از اهداف اصلی دشمن از این حملات، فلج کردن مدیریت شهری و ایجاد اختلال در زندگی روزمره مردم است، اما خوشبختانه با آماده‌باش کامل تمامی زیرساخت‌ها، نقشه آنها خنثی شده است. هماهنگی لازم با شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات صورت گرفته تا شبکه‌های حیاتی و زیرساخت‌های اقتصادی شهر با کوچکترین خدشه‌ای بلافاصله ترمیم و پایدار بمانند. بازار‌های میوه و تره‌بار، مراکز توزیع کالا‌های اساسی و نانوایی‌ها با قوت تمام در حال خدمت‌رسانی هستند.
وی اضافه کرد: ما تأکید کرده‌ایم که حفظ جریان زندگی شهری یک اصل است و نباید اجازه دهیم مردم در تأمین مایحتاج روزمره خود دچار مشکل شوند. این همان جهاد تبیین در میدان عمل است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی نه تنها از نظر نظامی، بلکه از نظر پشتیبانی از مردم نیز قدرتمند ایستاده است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در خصوص راه‌های ارتباطی مردم با شهرداری برای هماهنگی‌های اولیه و موارد اضطراری، گفت: مردم در صورت نیاز به تعمیرات ساختمان و همچنین اسکان اضطراری می‌توانند با شماره ۱۳۷ (سامانه مدیریت شهری) و داخلی ۳ تماس بگیرند. راهنمایی‌های لازم به طور کامل به آنها ارائه خواهد شد. این سامانه به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و هدایت شهروندان به مراکز ذی‌ربط هستند.
شهروندان آسیب‌دیده هرچه سریع‌تر به دفاتر مدیریت بحران مناطق شهرداری مراجعه کنند
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اعلام آمادگی کامل شهرداری تهران و ستاد مدیریت بحران، تمام افرادی که در این حملات وحشیانه دچار خسارت شده‌اند، اعم از خسارت‌های مالی به منازل و خودرو‌ها یا خسارت‌های جانی، باید هر چه سریع‌تر به دفاتر مدیریت بحران مناطق شهرداری مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
پیرهادی در ادامه یادآور شد: این تشکیل پرونده، مبنای اولیه برای هرگونه جبران خسارت، استفاده از مشوق‌های قانونی بازسازی و دریافت تسهیلات خواهد بود. هر چه اطلاعات و مدارک افراد زودتر در سامانه ثبت شود، سرعت رسیدگی بیشتر خواهد شد.
وی افزود: همشهریان می‌توانند برای اطلاع از نشانی دقیق مناطق و مدارک لازم، به سایت مرکز هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهر تهران مراجعه کنند یا با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند. ما در شورای شهر بر حسن انجام این فرآیند و تسهیل امور برای مردم نظارت کامل خواهیم داشت.
پیرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه یکی از دستاورد‌های بزرگ مدیریت شهری در این بحران، برقراری کامل و بی‌وقفه خدمات شهری است، خاطرنشان کرد: من به صراحت می‌گویم که خدمات شهری مثل روز‌های قبل از جنگ به صورت کامل برقرار است. ما اجازه ندادیم کوچکترین خللی در نظافت شهر، جمع‌آوری پسماند و نگهداشت فضای سبز ایجاد شود، اما یک اقدام ویژه و کم‌نظیر را باید اشاره کنم و آن هم در حوزه حمل‌ونقل عمومی است.
چرخ زندگی در پایتخت ایران نمی‌ایستد
وی ادامه داد: دشمن فکر می‌کرد با ایجاد رعب و وحشت می‌تواند شهر را تعطیل کند، اما دیدیم که مردم غیور تهران پای کار ایستادند. برای حمایت از این حضور و تسهیل تردد شهروندان، هر هفت خط متروی تهران تا ساعت ۲۴ هر شب به صورت کاملاً رایگان به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند. این یک پیام روشن به دشمنان است که چرخ زندگی در پایتخت ایران نمی‌ایستد.
پیرهادی در رابطه با استقبال مردم از حمل و نقل عمومی رایگان، گفت: خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده‌ایم. شهروندان تا واپسین ساعات شب در میادین و معابر اصلی شهر حضور دارند و این نشان‌دهنده روحیه بالای ملی و دینی آنهاست.
وی اضافه کرد: در همین راستا، خطوط اتوبوسرانی هم به صورت مداوم مشغول سرویس‌دهی به شهروندان هستند. به طور ویژه، اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) فعال بوده و کاملاً رایگان مشغول خدمت‌رسانی هستند. هدف ما این است که هیچ شهروندی به دلیل دغدغه حمل‌ونقل از حضور در شهر و انجام امور خود باز نماند. این اقدامات، مصداق عینی تقویت تاب‌آوری اجتماعی در برابر فشار‌های جنگی است.
پیرهادی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها در شرایط بحرانی، تأمین مایحتاج روزمره و مواد غذایی است، گفت: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده‌شده، کوچکترین نگرانی در این حوزه وجود ندارد. من به همراه جمعی از همکاران در شورا و مدیران شهرداری، از میادین میوه و تره‌بار سطح شهر بازدید میدانی داشتیم تا از نزدیک در جریان روند توزیع کالا‌ها قرار بگیریم. با اطمینان خاطر به همه شهروندان می‌گویم که هیچ کمبودی در عرضه کالا‌های اساسی وجود ندارد. انواع میوه، صیفی‌جات، پروتئین و مواد لبنی به وفور در دسترس است.
هیچ‌گونه نگرانی بابت ذخیره اقلام اساسی در تهران وجود ندارد
وی در خصوص نظارت بر عرضه برای کنترل درباره قیمت‌ها نیز اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که قیمت‌ها به نرخ مصوب و تا ۴۰ درصد کمتر از بازار آزاد در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. این تفاوت قیمت، یک حمایت مستقیم از سفره مردم در شرایط سخت کنونی است. میادین میوه و تره‌بار شهرداری همواره به عنوان یک تنظیم‌کننده قوی بازار عمل کرده‌اند و در این شرایط نیز این نقش را پررنگ‌تر از قبل ایفا می‌کنند و همچنین فروشگاه‌های شهروند هم در عرضه نیاز‌های مردم با تمام ظرفیت مشغول خدمت رسانی هستند.
 پیرهادی خاطرنشان کرد: با قاطعیت عرض می‌کنم که هیچ نگرانی از بابت تأمین اقلام موردنیاز شهروندان وجود ندارد. این یک وعده مدیریت شهری به مردم تهران است. تمهیدات لازم از مدت‌ها قبل برای شرایط جنگی اندیشیده شده بود و ما صرفاً بر اساس یک روز و دو روز برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. انبار‌های کالا‌های شهروند و میادین تره‌بار مملو از نیاز‌های مردم است و زنجیره تأمین به صورت مستمر در حال فعالیت است. دشمن بداند که فشار حداکثری و جنگ طلبانه‌اش نمی‌تواند خللی در اراده مردم ایران و توان مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی ایجاد کند. ما تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد زندگی عادی آنها مختل شود.
وی در پایان یادآور شد: از صبر و استقامت و حضور با بصیرت مردم شریف تهران و تلاش خستگی‌ناپذیر تمامی نیرو‌های خدوم شهرداری، آتش‌نشانی، خدمات شهری سازمان مدیریت بحران و مناطق ۲۲ گانه شهرداری و سایر دستگاه‌های امدادی و انتظامی و رزمندگان غیور که در این شرایط سخت پای کار ایستادند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. تا بازگشت کامل آرامش و رفع تمامی آثار این جنایت و بازسازی کامل منازل و معابر، در کنار مردم خواهیم ایستاد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.