سفیر ایران در اتریش: برای گرفتن بهانه جنگ از آمریکا وارد مذاکره شدیم

صدا و سیما سه شنبه 12 اسفند 1404 - 23:15
سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش با بیان اینکه تهران برای گرفتن هرگونه بهانه جنگ از ایالات متحده وارد مذاکرات هسته‌ای شد، تصریح کرد که تجاوز نظامی به ایران، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است.

سفیر ایران در اتریش: برای گرفتن بهانه جنگ از آمریکا وارد مذاکره شدیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اسدالله اشراق جهرمی امروز (سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۴) در نشست خبری که با حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف مستقر در اتریش از جمله، الشرق نیوز، خبرگزاری تاس، ریانووستی و پرس‌تی‌وی در سفارت کشورمان برگزار شد، به تشریح حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و آمریکا به کشورمان و شهادت رهبری معظم انقلاب حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (ره) پرداخت.

وی گفت: آمریکا و رژیم اسرائیل مرتکب یک اقدام تجاوزکارانه آشکار و بی‌دلیل علیه جمهوری اسلامی ایران شدند. این حملات نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران بوده، مغایر با اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است و باید از سوی همه اعضا جامعه بین المللی محکوم شود.

سفیر کشورمان همچنین ضمن اشاره به حملات کورکورانه و تجاوزکارانه علیه غیر نظامیان در مناطق مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، مراکز امدادی و هلال احمر که تنها در یک مورد منجر به شهادت بیش از ۱۶۵ دختربچه دبستانی شده است را جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی دانست و تقبیح کرد.

وی اظهار داشت: ترور عالیرتبه‌ترین مقام سیاسی و مذهبی کشورمان، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای قویاً محکوم است. این اقدام ناقض اصل اساسی حقوق بین‌الملل مبنی بر مصونیت رهبران کشورهاست. رهبر هر کشور نمود حاکمیت آن کشور است و ترور ایشان کاملا مردود است. عاملان این عمل وحشتناک و غیرقانونی باید پاسخگوی جنایات خود باشند.

جهرمی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره دیپلماسی را به‌عنوان گزینه نخست خود برگزیده است. ما برای گرفتن هرگونه بهانه جنگ از آمریکا وارد مذاکرات هسته‌ای شدیم. در جریان مذاکرات اخیر با توجه به آگاهی از فریبکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی، نیرو‌های مسلح ما نیز کاملاً هوشیار بودند. ما طبق حقوق بین الملل و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق دفاع مشروع از خود برخورداریم و نیرو‌های مسلح مقتدر و شجاع ایرانی به هر تجاوزی پاسخ محکم داده و از ملت و کشور خود قاطعانه دفاع می‌کنند.

وی تأکید کرد که ما از قبل هشدار دادیم که در صورت هرگونه اقدام به تجاوز علیه کشورمان، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران همه پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهد داد. ما با کشور‌های منطقه رابطه دوستی و برادری داریم و حمله به پایگاه‌های آمریکایی را نباید به معنای حمله به آن کشور‌ها دانست.

سفیر کشورمان در پایان سخنانش تصریح کرد: تاریخ نشان داده است که ایران هیچگاه تسلیم زور نشده و در مقابل هیچ قلدری سر خم نکرده است.

وی همچنین از جامعه بین المللی درخواست کرد که برای حفظ ثبات و امنیت بین‌المللی اقدامات تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را صریحاً و قویاً محکوم کنند.

در ادامه خبرنگاران حاضر پرسش‌های خود را مطرح کردند که به نحو مقتضی به آن پاسخ داده شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.