به گزارش ایرنا، محمد علی طالبی روز سهشنبه در نخستین جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالابهای استان و همچنین نخستین جلسه ستاد سیاستگذاری هماهنگی و مدیریت پدیده گردوغبار استان که با حضور معاون محیطزیست دریایی سازمان حفاظت محیطزیست کشور برگزار شد، اظهار کرد: با تلاشهای انجام شده و همکاری بخشهای علمی و دانشگاهی، اکنون برنامههای جامع مدیریت حوزههای آبریز تدوین شده و در این زمینه با خلأ برنامهریزی مواجه نیستیم؛ لذا اولویت اصلی استان از این لحظه، عبور از مرحله طراحی و ورود به فاز عملیاتی و اجرایی است.
تالابها؛ فرصتی برای رونق گردشگری و اقتصاد محلی
استاندار کرمان با اشاره به ظرفیتهای مغفول مانده در مناطق پیرامونی تالابها، تصریح کرد: نگاه ما به تالاب باید از یک نگاه صرفاً حفاظتی به نگاهی بهرهورانه تغییر پیدا کند. تقویت گردشگری در این مناطق نهتنها باعث رونق اقتصاد محلی میشود، بلکه حساسیت و توجه افکار عمومی را نسبت به حفظ و احیای این اکوسیستمها افزایش میدهد.
وی افزود: باید از برند "تالاب" برای تقویت برنامههای فرهنگی و توسعه اقتصاد شهرستانهای همجوار استفاده کنیم. فرهنگسازی در این زمینه زمانی موفق خواهد بود که مردم مزایای وجود یک تالاب زنده را در زندگی و معیشت خود لمس کنند.
لزوم پیوست زیستمحیطی برای فعالیتهای اقتصادی و منطقه ویژه
مقام عالی دولت در استان کرمان بر لزوم همافزایی میان بخش صنعت و محیطزیست تأکید کرد و گفت: تمامی فعالیتهای اقتصادی و طرحهای توسعهای در استان باید دارای پیوستهای فرهنگی و زیستمحیطی باشد.
وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم بخشهای صنعتی و معدنی در قالب مسئولیتهای اجتماعی، سهم خود را در تقویت و احیای تالابها ایفا کنند. به ویژه در مورد مناطق ویژه اقتصادی، باید پیوند محکمی میان نیازهای زیستمحیطی منطقه و توانمندیهای این بخش ایجاد شود.
طالبی با قدردانی از جدیت اداره کل حفاظت محیطزیست استان در برگزاری این نشست، ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاههای ملی و استانی، اهداف پیشبینی شده در چشمانداز مدیریت تالابهای استان محقق شده و شاهد بهبود شرایط اقلیمی و زیستی در این مناطق باشیم.












