طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر خراسان رضوی اجرایی شد

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 21:24
مشهد- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده پیش‌تر در شهرهای زیر۲۰ هزار نفر با موفقیت اجرا شده و اکنون برای نخستین بار در شهرهای بالای۲۰ هزار نفر اجرایی شد.

به گزارش ایرنا، دکتر مهدی قلیان اول روز دوشنبه در نشست خبری «هفته سلامت» با شعار «سلامت پایدار، علم و اقتدار، ایران ماندگار» افزود: در این راستا برای نخستین بار اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتخاب شهرستان فریمان به صورت پایلوت آغاز شد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های این طرح شامل تکمیل نقشه ارجاع و تعیین یک پزشک برای هر سه هزار نفر جمعیت است؛ اقدامی که به مدیریت بهتر منابع، کاهش هزینه‌های درمان، جلوگیری از مراجعات غیرضروری به سطوح بالاتر و در نهایت تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌ها، منجر خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد این طرح را «گامی مهم در مردمی‌سازی و عدالت در سلامت» دانست و گفت: پزشک خانواده یعنی هر خانواده، پزشک معتمدی دارد که تاریخچه سلامت و وضعیت آنان را می‌شناسد و می‌تواند راهنمایی دقیق‌تری ارائه دهد.

سلامت و پیشگیری، از قبل بارداری تا سالمندی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید بر نقش راهبردی حوزه بهداشت در امنیت سلامت کشور گفت: سلامت و پیشگیری از قبل تشکیل نطفه تا دوران سالمندی و حتی پس از آن در کیفیت زندگی و امید به زندگی افراد نقش دارد.

قلیان اول افزود: در این راستا مبنای برنامه‌های امسال ما پژوهش‌های علمی، جلب مشارکت جامعه، ترویج خودمراقبتی و تقویت فرهنگ پیشگیری به‌ویژه در برابر بیماری‌های غیرواگیر است.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر تقویت زیرساخت‌های علمی، مشارکت فعال مردم و توسعه خودمراقبتی در دستور کار قرار گرفته و هدف ما است که سلامت مردم تا حد زیادی توسط خودشان مدیریت شود زیرا اصول پیشگیری زمانی موفق وموثر است که مردم توانمند شوند.

تغییر سبک زندگی؛ کلید مهار بیماری‌های غیرواگیر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به سهم بالای بیماری‌های غیرواگیر در بار بیماری‌ها بر نقش اصلاح سبک زندگی تاکید کرد و گفت: ما قصد داریم ارزش سلامت را بیش از پیش به مردم یادآوری کنیم تا بدانند حتی در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون می‌توانند با اصلاح تغذیه، افزایش فعالیت بدنی، کنترل استرس و ترک دخانیات وضعیت خود را بهبود بخشیده و کیفیت زندگی بالاتری را تجربه کنند.

قلیان افزود: اگر سلامت را سرمایه‌ای غیرقابل جایگزین بدانیم، آنگاه پیشگیری دیگر یک شعار نخواهد بود بلکه به رفتار روزمره خانواده‌ها تبدیل می‌شود. برنامه‌های آموزشی ما در مراکز خدمات جامع سلامت نیز با همین رویکرد متناسب با گروه‌های سنی مختلف طراحی شده است.

مردمی‌سازی سلامت با تشکیل هیات‌امنای مراکز خدمات جامع سلامت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت مردم و نهادهای محلی در تحقق اهداف سلامت، گفت: برنامه‌های سلامت زمانی به موفقیت کامل می‌رسند که با مشارکت بدنه جامعه همراه باشند. پیشنهاد ما تشکیل هیات‌امنای مراکز خدمات جامع سلامت با حضور کسبه، فرهنگیان، روحانیون و شهروندان دغدغه‌مند است.

دکتر قلیان‌اول تاکید کرد: با این سازوکار اصول اولیه سلامت به‌صورت خودجوش و از پایین به بالا در جامعه نهادینه می‌شود و مردم خود، مبلغ و حافظ سلامت در محلات خواهند شد. این مشارکت، ضامن پایداری دستاوردهای ما در حوزه بهداشت است.

طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در خراسان رضوی اجرایی شد

محوریت «ایمنی بیمار» در برنامه‌های درمانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با تاکید بر محوریت «ایمنی بیمار» در همه برنامه‌های درمانی گفت: ما به دنبال آنیم که پروتکل‌ها به فرهنگ عملی تبدیل شوند. نظارت مدیران بر بالین بیمار باید مستمر باشد و در اجرای پروتکل‌های حیاتی مانند شست‌وشوی صحیح دست، تزریقات ایمن، جابه‌جایی استاندارد بیمار و تحویل و تحول دقیق بالینی هیچ‌گونه اغماضی پذیرفته نیست.

دکتر منصور شکیبا با اشاره به ارتقای نظارت‌ها در بهداشت محیط بیمارستان‌ها و اقدامات ضد بیوتروریسم به‌ویژه در مناطق حساس پیرامون حرم مطهر رضوی افزود: حساسیت این منطقه ایجاب می‌کند که بالاترین استانداردهای ایمنی و کنترل عفونت اعمال شود و در این زمینه، تیم‌های تخصصی به‌صورت مستمر در حال رصد و پایش شرایط هستند.

وی استفاده از فناوری‌های نوین را یکی از دستاوردهای مهم حوزه درمان در ماه‌های اخیر دانست و بیان کرد:استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای تشخیص سریع‌تر و درمان‌های کم‌عارضه در کنار ایجاد پرونده الکترونیک سلامت از اولویت‌های اصلی ماست. دستگاه‌های جدید امکان تشخیص دقیق‌تر را فراهم می‌کنند و زمینه بررسی بهتر شرایط بیمار و انتخاب درمان مؤثرتر را مهیا می‌سازند.

این مسوول اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت باعث می‌شود داده‌های بیمار به‌صورت کامل و به‌موقع در دسترس پزشک قرار گیرد و تصمیم‌گیری درمانی با دقت و سرعت بیشتری انجام شود. دغدغه اصلی در بخش درمان، ارائه خدمات باکیفیت‌تر و ایمن‌تر به بیماران و ارتقای سلامت جامعه در همه مقاطع سنی است.

دکتر شکیبا، جایگاه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را از دیگر ابعاد اقتدار سلامت دانست و افزود: دیپلماسی سلامت ما در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. امروز این دانشگاه نه‌تنها مرجع درمانی منطقه است بلکه بسیاری از کشورها خواهان دریافت آموزش و انتقال تجربه از متخصصان ما هستند.

وی تاکید کرد: این سطح از اعتماد بین‌المللی فرصتی است تا ایران اسلامی در منطقه و جهان بیش از پیش به عنوان مرجع علمی و درمانی شناخته شود و تجربیات خود را در خدمت سلامت ملت‌ها قرار دهد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.