بهروز عباسی دادستان عمومی و انقلاب زنجان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در زنجان، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، به موضوع فعالیت یک شرکت متقاضی جمعآوری پلاسما در استان اشاره کرد و گفت: شورای تأمین با فعالیت شرکت جمعآوری پلاسما در زنجان مخالف است.
وی تاکید کرد: چند سال قبل فعالیت این شرکت در شورای تأمین غیرقانونی اعلام شد و آقایان به تهران و جاهای مختلف مراجعه کردند و تلاش زیادی کردند که فعالیت کنند ولی تا به این لحظه هیچ مجوزی ندارند؛ به آنها گفتیم که امکانات و تجهیزات فرآوری را در استان دایر کنید تا به شما مجوز دهیم.
دادستان مرکز زنجان خاطرنشان کرد: آقایان چند سال قبل آمدند و در تلاش بودند که مجوز جمع آوری پلاسما را در استان بگیرند. این موضوع حتی در شورای تأمین مطرح شد و ما در آن جلسه اعلام کردیم که شما ابتدا ساز و کار و به عبارتی بستر و امکانات و تجهیزات فرآوری را در استان مستقر کنید تا ما مجوز را اعطا کنیم و به آنها اعلام کردیم که ما مخالف آن هستیم که از این استان خون جمع آوری کنید و به جاهای دیگر منتقل کنید.
به گزارش تسنیم، این رسانه در خرداد ماه 1403 خبری را با عنوان مرکز پلاسمای زنجان پلمپ شد منتشر کرد؛ اما گویا پس از این پلمپ مجدداً ذینفعان به دنبال بازگشایی آن بودند و حتی موفق هم شدند با رای دیوان، آن را بازگشایی کنند ولی عزم جدی مسئولان قضایی استان از جمله بهروز عباسی دادستان زنجان مجددا باعث شد که این شرکت فعالیت نداشته باشد.
سیامک اسدی مدیرکل وقت انتقال خون استان زنجان خرداد 1403 در گفتوگو با خبرنگار تسنیم بارها هشدار داده بود که اهدای پلاسما هم برای دهندگان و هم برای گیرندگان ضرر دارد و وجود همچین مرکزی برای زنجان صلاح نیست.
وی خرداد ماه 1403 اعلام کرد که خوشبختانه این مرکز توسط نهادهای قضایی و امنیتی پلمب شد.
اسدی معتقد است با وجود مرکز پلاسما، دیگر کسی اهدای خونی انجام نمیداد و به خاطر خرید پلاسما، بسیاری از مردم راغب به فروش پلاسمای خود بودند و همین موضوع خطرات جدی برای سلامتی آنان ایجاد میکرد.
انتهای پیام/