محمدرضا سلامی ریک روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یگان حفاظت محیطزیست شهرستان با گشتهای مستمر در سطح رودخانههای ویرمونی و سیبلی در چند روز گذشته ۱۵ دهنه سد ماهیگیری کلهام را بطور کامل تخریب کردند.
وی افزود: همچنین با گشت قایق موتوری در سطح تالاب شکار ممنوع استیل، تورهای ماهیگیری پهن شده در تالاب را جمع آوری و آبزیان گرفتار شده در تورها را رهاسازی کردند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان آستارا با اشاره به نقش حیاتی بستر رودخانهها در تکثیر طبیعی و ازدیاد آبزیان، از شهروندان و آحاد مردم درخواست کرد برای حفاظت و افزایش جمیعت ماهیان رود کوچ از قبیل ماهی سفید، کولی، کولمه و ماهیان آزاد، در فصل مهاجرت ماهیان رود کوچ در حد امکان از آلوده کردن رودخانهها، برداشت های شن و ماسه و گل آلود کردن رودخانهها خودداری تا زمینه تکثیر این گونه ها برای تضمین امنیت غذایی دریایی فراهم شود.
سلامی ادامه داد: محیطبانان مطابق وظایف ذاتی و قانونی خود به صورت مستمر مناطق تحت مدیریت را پایش میکنند و مقابله با متخلفان شکار و صید یکی از محورهای اصلی این مأموریتها است.
وی به اهمیت رودخانهها و منابع آبی به عنوان زیستگاههای حیاتی آبزیان اشاره و تصریح کرد: حفاظت از این اکوسیستمهای ارزشمند تنها با مشارکت همگانی امکانپذیر است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان آستارا با اشاره به اینکه طبق قوانین هرساله صید ماهی در رودخانههای گیلان در فصل زادآوری آنان ممنوع اعلام میشود، عنوان کرد: صید ماهی در رودخانههای منتهی به تالابها و دریا از منطقه آستارا تا چابکسر که برای زادآوری و تخمریزی طبیعی ماهیان مهاجر مناسب تلقی میشود ممنوع است.
سلامی ضمن هشدار برخورد قضایی با احداث کنندگان سازههای غیر مجاز در بستر رودخانه ها، تاکید کرد: با توجه به اهمیت حفظ و حراست از گونههای حیات وحش در رودخانه و تالابها، برنامهریزی و هماهنگی لازم برای انجام گشت های شبانه روزی توسط محیط بانان به عمل آمده تا این اکوسیستم ها، به صورت ویژه مورد حفاظت و حراست قرار گیرند.












