مسمومیت امسال ۶۰۰ نفر را در کرمانشاه راهی بیمارستان کرد

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 20:15
کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش نگران‌کننده مسمومیت‌ها در کرمانشاه گفت که در ۲ ماه امسال ۴۰۰ نفر به دلیل مصرف متادون و ۲۰۰ نفر به دلیل مصرف الکل به بیمارستان مراجعه کردند.

به گزارش ایرنا؛ وریا رحیمی روز دوشنبه در نشست خبری از ثبت صدها مورد مسمومیت ناشی از مصرف فرآورده‌های اعتیادآور، داروهای آرام‌بخش، الکل و قارچ‌های خودرو در ۲ ماه نخست سال خبر داد و تاکید کرد: بخش قابل توجهی از این آسیب‌ها ناشی از ضعف فرهنگ‌سازی و مصرف ناآگاهانه است.

مردم سلامت خود را قربانی قیمت ارزان نکنند

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در ارتقای آگاهی عمومی گفت: رسانه‌ها بازوی ارتباطی حوزه سلامت با مردم هستند و مهم‌ترین راهکار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی، فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی است.

این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت ریشه در ضعف فرهنگ مصرف دارد، اظهار کرد: در حوزه دارو، مواد غذایی، مکمل‌های ورزشی، فرآورده‌های قاچاق، اگر بتوانیم جامعه را به سمت پیشگیری آگاهانه سوق دهیم، بخش مهمی از آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رحیمی افزود: خانواده‌ها باید بدانند خرید مواد غذایی و فرآورده‌های گوشتی از مراکز غیرمجاز، صرفا به دلیل اختلاف قیمت، می‌تواند سلامت آن‌ها را تهدید کند. اگر سطح آگاهی عمومی افزایش یابد، مردم حاضر نمی‌شوند سلامت خود را قربانی قیمت پایین‌تر کنند.

ثبت ۵۱۳ مورد مسمومیت با مواد اعتیادآور

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه با اشاره به آمار مراجعات مسمومیت در فروردین و اردیبهشت امسال گفت: تنها در بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه که مرکز اصلی پذیرش بیماران مسموم در استان است، ۵۱۳ مورد مسمومیت ناشی از فرآورده‌های اعتیادآور ثبت شده است.

به گفته وی، از این تعداد ۳۶۵ نفر مرد و ۱۴۸ نفر زن بوده‌اند و ۴۰۰ مورد از این مسمومیت‌ها مربوط به مصرف متادون و شربت متادون بوده است.

رحیمی هشدار داد: بسیاری از موارد مسمومیت کودکان به دلیل نگهداری غیراصولی شربت متادون در بطری نوشابه یا ظروف مشابه در یخچال رخ می‌دهد و کودکان به اشتباه آن را مصرف می‌کنند. حتی مقدار اندک متادون نیز برای کودکان زیر پنج سال می‌تواند بسیار خطرناک و مرگ‌آور باشد.

افزایش مسمومیت با داروهای آرام‌بخش و خودکشی دارویی

وی افزود: در این زمینه اقدامات آموزشی مختلفی از جمله تولید انیمیشن و محتوای هشداردهنده انجام شده اما همچنان نیازمند همکاری گسترده رسانه‌ها و خانواده‌ها هستیم.

رحیمی همچنین از ثبت ۲۴۲ مورد مسمومیت دارویی در ۲ ماه نخست سال خبر داد و گفت: عمده این موارد مربوط به داروهای خانواده بنزودیازپین‌ها مانند دیازپام، اگزازپام و کلونازپام بوده است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از این مسمومیت‌ها ناشی از سوءمصرف دارو یا اقدام به خودکشی بوده و تعداد بسیاری مسمومیت را در پی داشته است.

۲۰۰ مسمومیت الکلی در ۲ ماه

این مقام مسئول در ادامه با ابراز نگرانی از مصرف الکل تقلبی گفت: طی ۲ ماه گذشته ۲۰۰ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

به گفته وی، این افراد با وجود نگرانی از تبعات قانونی، به دلیل وخامت حال ناچار به مراجعه به بیمارستان شده‌اند.

رحیمی تاکید کرد: مصرف الکل‌های تقلبی می‌تواند موجب آسیب‌های شدید چشمی، نارسایی کبد و کلیه و حتی نابینایی دائمی شود و برخی از این آسیب‌ها غیرقابل جبران است.

هشدار جدی درباره قارچ‌های خودرو

وی با اشاره به فصل رویش قارچ‌های خودرو در استان نیز گفت: شناسایی قارچ سمی از غیرسمی کاری کاملا تخصصی است و حتی افراد باتجربه نیز ممکن است دچار اشتباه شوند.

رحیمی افزود: در ۲ ماه اخیر حدود ۵۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو و برخی گیاهان سمی در استان ثبت شده که تعدادی از آن‌ها بسیار خطرناک بوده‌اند.

او از مردم خواست از مصرف قارچ‌های خودرو، حتی اگر توسط افراد محلی جمع‌آوری شده باشند، خودداری کنند.

فرهنگ غلط مصرف آمپول و سرم در جامعه

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به الگوی نادرست مصرف دارو در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در جامعه این تصور غلط وجود دارد که بیمار تا آمپول و سرم دریافت نکند، درمان نمی‌شود.

وی توضیح داد: از نظر علمی تنها در سه حالت باید داروی تزریقی تجویز شود؛ شرایط اورژانسی، ناتوانی بیمار در مصرف داروی خوراکی و یا زمانی که دارو فقط شکل تزریقی داشته باشد.

رحیمی افزود: اصرار مردم به دریافت آمپول و سرم و همچنین برخی انگیزه‌های اقتصادی در نظام درمانی، موجب افزایش مصرف بی‌رویه داروهای تزریقی شده است.

وی تاکید کرد: اصلاح این وضعیت نیازمند همکاری دستگاه‌های نظارتی، پزشکان، رسانه‌ها و البته افزایش آگاهی عمومی است و این مشکل در کوتاه‌مدت حل نخواهد شد.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: هرچه شرایط اقتصادی دشوارتر می‌شود، زمینه برای قاچاق، مصرف فرآورده‌های غیرمجاز و آسیب‌های ناشی از آن بیشتر فراهم می‌شود و تنها راه کاهش این تهدیدها، فرهنگ‌سازی مستمر و افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.