آغاز طرح سراسری «مهتاب» برای مدیریت هوشمند تلفات برق در خوزستان

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 16:52
اهواز - ایرنا - طرح سراسری مهتاب (مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق) با هدف کاهش تلفات غیرفنی و مدیریت هوشمند انرژی، همزمان با سراسر کشور در شرکت توزیع نیروی برق خوزستان و با حضور برخط مدیرعامل شرکت توانیر و مشارکت تمامی مدیریت‌های توزیع نیروی برق شهرستان‌های استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان روز دوشنبه در حاشیه برگزاری مانور طرح مهتاب، ضمن تاکید بر اهمیت استراتژیک این طرح، اظهار کرد: طرح مهتاب با محوریت پایش هوشمند تجهیزات اندازه‌گیری و شناسایی مصارف غیرمجاز، به‌منظور کاهش تلفات غیرفنی در تمامی نقاط استان و با هدف تضمین عبور ایمن از روزهای اوج بار تابستان عملیاتی شده است.

رویکرد ایجابی؛ خدمت‌رسانی در محل جمع‌آوری انشعابات

علی خدری افزود: یکی از ویژگی‌های متمایز مانور امروز، هم‌زمانی اجرای عملیات با استقرار میز خدمت در محل‌های جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز بود؛ در این میز خدمت، همزمان با برخورد با مصارف غیرقانونی، مسئولان برق شهرستان‌ها با حضور در محل، نسبت به پاسخگویی مستقیم به مطالبات مردمی، بررسی درخواست‌ها و تسهیل در فرآیند واگذاری انشعابات دائم و همچنین واگذاری شمارشگرهای موقت برق اقدام کردند تا راهکارهای قانونی برای استفاده از انرژی، جایگزین استفاده غیرمجاز شود.

تعیین تکلیف ۶ هزار و ۴۱۸ انشعاب و ۱۷۰ ترانسفورماتور غیرمجاز

وی با بیان اینکه مقابله با مصارف غیرقانونی و ساماندهی انشعابات غیرمجاز، اولویت اصلی این شرکت است، تصریح کرد: انشعاب غیرمجاز، تضییع آشکار حقوق مشترکان قانون‌مدار است؛ از این رو، هدف راهبردی ما از اجرای پروژه مهتاب، استقرار عدالت در توزیع انرژی و صیانت از شبکه برق برای خدمت‌رسانی بهتر به عموم مردم است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت توزیع برق خوزستان در تشریح دستاوردهای این طرح تا ابتدای خردادماه سال جاری، اعلام کرد: در این بازه زمانی، ۶ هزار و ۴۱۸ انشعاب و ۱۷۰ ترانسفورماتور غیرمجاز شناسایی و تعیین تکلیف شد.

وی بیان کرد: همچنین طی این مدت، سه هزار و ۱۲۱ کنتور معیوب تعویض، ۲ هزار و ۷۱۳ انشعاب دیماندی چاه‌های کشاورزی بازرسی و ۳۲ کیلومتر شبکه سیمی فرسوده به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

توسعه کنتورهای هوشمند؛ ابزاری برای پایش دقیق مصرف

خدری در بخش دیگری از سخنان خود به محورهای مدیریت بهینه مصرف اشاره کرد و گفت: در حوزه مدیریت بار، دو رویکرد اصلی محدودسازی مصرف مشترکان پرمصرف و کاهش تلفات شبکه توزیع را دنبال می‌کنیم که در زمینه محدودسازی، نصب کنتورهای هوشمند، اعلام سقف‌های مجاز مصرف و نظارت بر رعایت الگو، از جمله اقداماتی است که اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کنتورهای هوشمند این امکان را ایجاد می‌کنند که مصرف مشترکان را به‌صورت لحظه‌ای پایش کرده و ضمن اعمال نظارت دقیق بر رعایت الگوهای مصرف، هشدارهای لازم را در زمان مقتضی به مشترکان ارسال کنیم تا از بروز هرگونه ناترازی جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، این طرح ملی با نظارت مستقیم ستاد مرکزی توانیر و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نظارتی و عملیاتی در تمامی استان‌های کشور اجرا می‌شود تا از بروز ناترازی ناشی از تخلفات و کاهش سهم عادلانه شهروندان از انرژی برق جلوگیری شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.