هفت واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان از موانع تولید رها شدند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه هفت واحد تولیدی در این استان از موانع تولید رها شدند از تفویض اختیار به فرمانداران برای تسریع در احیای واحدهای راکد خبر داد.
مجیب حسنی روز دوشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سیستان و بلوچستان با رویکرد تداوم تولید و احیای واحدهای راکد و نیمهتعطیل، هشت دستور کار اصلی این ستاد را مورد بررسی قرار داد که شامل واحدهای تولیدی در حوزههای صنعتی، کشاورزی و خدماتی بود.
وی با اشاره به تکالیف تعیینشده برای دستگاههای اجرایی و بانکها، اظهار کرد: بخشی از موضوعات مطرحشده مربوط به تأمین مواد اولیه، سوخت و انرژی برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرستانها بود که با تفویض اختیار به کارگروه شهرستانی، نوع و مدل تصمیمگیری و اختیار لازم به فرمانداران داده شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: هدف اصلی ستاد تسهیل این استان، پایداری تولید و بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه اقتصاد استان است و این تفویض اختیار گام مهمی در این مسیر خواهد بود.
سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی در بخش پیرسهراب؛ گامی نو برای رونق گردشگری روستایی چابهار
عملیات اجرایی نخستین اقامتگاه بومگردی روستای "عورکی" در بخش پیرسهراب چابهار با سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز شد. این پروژه که همزمان با آخرین روز از هفته میراثفرهنگی کلنگزنی شد، نویدبخش تحولی اساسی در زیرساختهای گردشگری روستایی و ایجاد اشتغال پایدار در جنوب سیستان و بلوچستان است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چابهار، در آیین آغاز این پروژه اظهار کرد: این اقامتگاه با هدف معرفی ظرفیتهای کمنظیر فرهنگی و سبک زندگی بومی منطقه احداث میشود. توسعه بومگردیها تنها یک طرح عمرانی نیست، بلکه راهبردی کلان برای حفظ آداب و رسوم، رونق صنایعدستی و ایجاد معیشت جایگزین برای جوامع محلی است؛ موضوعی که چابهار با تکیه بر داشتههای فرهنگی غنی خود، بیش از پیش به آن نیاز دارد.
خیرالنسا امیری ادامه داد: این مراسم عمر بلوچ، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار، ضمن اولویتخواندن توسعه زیرساختهای اقامتی در مناطق روستایی، تأکید کرد: حفظ اصالت فرهنگی خط قرمز ما در توسعه گردشگری است و سازمان منطقه آزاد با حمایت از سرمایهگذاران، در پی تقویت پیوند میان اقتصاد محلی و صنعت توریسم است.
بخشدار پیرسهراب نیز با تقدیر از نگاه ویژه سرمایهگذاران به این مناطق، خاطرنشان کرد: راهاندازی این اقامتگاه در روستای عورکی، علاوه بر معرفی توانمندیهای گردشگری بخش پیرسهراب، نقش بسزایی در کاهش مهاجرت جوانان و ارتقای پویایی اقتصادی خانوارهای روستایی ایفا خواهد کرد.
روستای عورکی در بخش پیرسهراب چابهار، با بهرهمندی از باغات میوههای گرمسیری و بافت سنتی منحصربهفرد، از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری روستایی در جنوب استان سیستان و بلوچستان برخوردار است.
صدور کیفرخواست برای ۹۰ درصد از پروندههای موسوم به "جنگ رمضان"
در راستای اجرای تأکیدات رئیسکل دادگستری و دادستان مرکز سیستان و بلوچستان و با هدف تحقق مفاد سند تحول قضایی، با تلاش شبانهروزی دادسرای مرکز استان، رسیدگی به پروندههای امنیتی اخیر به مرحله نهایی رسید و کیفرخواست بخش عمدهای از متهمان جهت برگزاری دادگاه صادر شد.
در نشست تخصصی بررسی وضعیت پروندههای وقایع اخیر که با حضور بهرام زمانی، معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در امور امنیتی، و بازپرس پرونده برگزار شد، آخرین وضعیت رسیدگی به پروندههای موسوم به "جنگ رمضان" و اغتشاشات مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. در این جلسه اعلام شد با اتمام مراحل تحقیق و تفکیک دقیق نقش عوامل مخل امنیت، تمامی پروندههای مرتبط با اغتشاشات تعیین تکلیف شده و با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست، جهت صدور حکم به محاکم کیفری ارسال شده است.
معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در امور امنیتی، با اشاره به سرعت و دقت در رسیدگی به پروندههای حساس "جنگ رمضان"، تصریح کرد: با پیگیریهای مستمر و تکمیل مستندات، هماکنون بیش از ۹۰ درصد این پروندهها منجر به صدور کیفرخواست شده و در مرحله پایانی دادرسی در دادسرا قرار دارند.
وی افزود: سایر پروندهها نیز که در مراحل نهایی استعلامات فنی و تکمیلی قرار دارند، در روزهای آینده تعیین تکلیف خواهند شد تا پرونده این وقایع در مرحله دادسرا بهطور کامل مختومه شود.
زمانی تأکید کرد: ورود به مرحله پایانی این پروندهها نشاندهنده عزم راسخ دستگاه قضا در پاسخگویی به مطالبات مردم جهت برقراری نظم و امنیت است. رسیدگیها با رعایت کامل موازین قانونی انجام شده و دستگاه قضا در برخورد با عوامل اصلی که امنیت سیستان و بلوچستان را هدف قرار داده بودند، قاطعانه و بر مدار قانون عمل خواهد کرد.
تحقق درآمدهای کلان ارزی در مرزهای سیستان و بلوچستان با اجرای طرح "باکپر"
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان از تحقق درآمدی بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال از محل فروش مرزی سوخت در پایانههای میلک و گمرک میرجاوه در سال ۱۴۰۴ خبر داد.
مرتضی جلائیفر در نشست شورای ساماندهی سوخت سیستان و بلوچستان بیانکرد: در سال ۱۴۰۴، بیشاز ۳۴ میلیون لیتر نفتگاز با نرخ تعادلی مرزی، از طریق جایگاههای سیار مستقر در پایانه مرزی میلک و گمرک میرجاوه به فروش رسیده، این فرآیند با بهرهگیری از سامانههای دیجیتالی پایش و کنترل باک کامیونها انجام شده و تمامی درآمدهای حاصل از آن به حساب خزانهی دولت واریز شده است.
وی با تأکید بر رویکرد نظارتی شرکت ملی پخش در جهت مقابله با عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت، افزود: همسو با سیاستهای کلان این شرکت و با هدف حمایت از مرزنشینان و تقویت اقتصاد بازارچههای مرزی، طرح "باکپُر" در پایانههای میلک و میرجاوه عملیاتی شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان اجرای این طرح را از مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای طرح "باکپر"، جلوگیری از قاچاق سوخت، جمعآوری باکهای اضافه و جاسازیشده در کامیونهای خروجی، استانداردسازی باک خودروها و پیشگیری از خروج غیرمجاز سوخت است.
وی خاطرنشان کرد: بهمنظور ارائه خدمات بهینهتر و رفع مشکل ازدحام خودروها در پایانه مرزی میلک، از اسفندماه سال گذشته، سوخترسانی به ناوگان عبوری در جایگاه «ثارالله» که در مجاورت این پایانه قرار دارد، متمرکز شده است.
در حال بهروزرسانی...













