به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، همین بامداد شنبه، خبرها از گفتوگوی تلفنی سید عباس عراقچی و نچیروان بارزانی حکایت داشت. یکی از اهداف گفتوگوی وزیر امور خارجه ایران و رئیس اقلیم کردستان عراق، رایزنی درباره «حفظ امنیت مرزهای مشترک و مقابله با تروریسم» بود.
این نخستین کنش و واکنشهای ایران درباره حفظ امنیت مرزهایش نبوده. به ویژه از زمانی که جنگ تحمیلی سوم آغاز شد، چند پیام هشدارآمیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است. از جمله وقتی که تهدید مرزهای زمینی بالا گرفت، ابتدای امسال، تصاویری از امیر سرتیپ علی جهانشاهی فرمانده نیروی زمینی ارتش منتشر شد که به یگانهای نزاجا در مرزها سرکشی میکند.
او گفت: «دشمن باید بداند جنگ زمینی برایش خطرناکتر و پرهزینهتر و غیرقابل جبران خواهد بود.»
سردار سرتیپ محمد کرمی فرمانده نیروی زمینی سپاه هم دشمن را به «برخورد سریع و کوبنده» در «هر سطحی» تهدید کرد.
از دههها پیش، مقابله با گروههای تروریستی و تجزیهطلب، بیشتر در مرزهای جنوب شرقی و شمال غربی ایران کانون توجه بوده است. پس از آغاز جنگ در اسفند ۱۴۰۴ هم مقامات نظامی از اجرای عملیات پیشدستانه علیه مواضع تجزیهطلبان در خارج از مرزهای غربی ایران خبر دادند.
سخنگوی شهید سپاه پاسداران ۱۶ اسفند پارسال از «فعالیت سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) در مسلح کردن نیروهای معاند» خبر داد و گفت که بر اساس گزارشها، «خود ترامپ با سران آنها تماس گرفته تا وارد عمل شوند.»