اینترنت را که محدود کردید حداقل روی اعصاب نروید!

تابناک چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 10:21
در دورانی به سر می‌بریم که از سویی سایه جنگ بالای سر کشور است، از سوی دیگر کسب و کارها روزهای بسیار تاریکی را می‌گذرانند.

به گزارش تابناک؛ روزنامه اعتماد نوشت: از سوی دیگر قطعی اینترنت تاثیر مخربی روی کسب و کار‌های اینترنتی گذاشته و از فضای بیزینس که بگذریم، عدم ارتباط با جامعه جهانی آثار منفی زیادی روی ذهن و روان انسان‌ها هم گذاشته است.

در سال‌های اخیر، بالا و پایین کردن اینستاگرام و چک کردن اخبار از طریق کانال‌های تلگرامی، بخشی از عادت روزانه جمعیت زیادی از ایرانیان بوده و به ناگاه، قطع شدن اینترنت و عدم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، زندگی بسیاری از ما را با نوعی خلأ روبه‌رو کرده است.

ایرانی‌ها تازه داشتند با چت جی‌پی‌تی اخت می‌شدند یا سوالاتشان را به صورت روزانه از او می‌پرسیدند یا حتی با او درد دل می‌کردند. این خلأ را چطور می‌شود پر کرد؟ با کتاب؟ با سینما؟ با معاشرت‌های مستمر با اطرافیان و خانواده؟ نه، یک شبه نمی‌شود علایق و عادت‌ها را عوض کرد.

در چنین شرایطی، بعضی از پلتفرم‌ها که به نوعی می‌توان آنها را جایگزینی ضعیف‌تر برای نمونه‌های بین‌المللی دانست، فضا را راهبری می‌کنند. اکثر آنهایی که سیمکارت سفید ندارند، این روز‌ها به جای اینستاگرام، در «بله» استوری می‌گذارند تا به آن نیاز درونی برخاسته از روتین و عادت، پاسخی بدهند. آنهایی که تا دیروز از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی فیلم دانلود می‌کردند، به فیلیمو و فیلم‌نت و نماوا و پلتفرم‌های دیگر پناه برده‌اند تا برای ملال جاری این روزها، درمانی از این قسم پیدا کنند.

اما نکته عجیب این است که در این میانه نیز نظارت‌های سفت و سخت، مانع از خیلی کار‌ها شده است. کانال‌های متعددی در همین اپلیکیشن «بله» امروز هستند و فردا به علت ورود نهاد‌های نظارتی بسته می‌شوند. در پلتفرم‌ها هم همین است؛ سریال «بدنام» چند وقت پیش جلوی انتشارش گرفته و بعد البته رفع ممنوعیت شد.

این کار‌ها در شرایط فعلی که دست کاربر ایرانی از بسیاری از محتوا‌ها دور مانده، معنایی ندارد جز ایجاد ناراحتی و نارضایتی عمومی. آیا وقتی اینترنت را - به دلایل امنیتی یا هر دلیل دیگر - محدود می‌کنیم، نباید کمی رواداری‌مان را با این مردمِ محروم از محتوا‌های عمومی در کل جهان بیشتر کنیم؟ نباید کمی خط قرمز‌ها را جابه‌جا کنیم تا همین یکی، دو پلتفرم حداقل برای آنها بماند؟ خاصه وقتی می‌بینیم که همین سریال «بدنام» هم منتشر می‌شود و اتفاق خاصی هم رخ نمی‌دهد و مورد ممیزی عجیب و غریبی هم ندارد؟

اوضاع این روز‌های ایران سخت است. خودمان دیگر سخت‌ترش نکنیم.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.