تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۵۶ درصد افزایش یافت

صدا و سیما دوشنبه 07 اردیبهشت 1405 - 12:22
مقایسه آمار تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر رویت‌پذیر کشور در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ از ثبت رشد قابل توجه ۵۶ درصدی در این بخش حکایت دارد؛ رشدی که نشان‌دهنده شتاب‌گیری توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک در کشور است.

تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۵۶ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از وزارت نیرو،  میزان تولید برق نیروگاههای خورشیدی از ۱۱۰۵ گیگاوات‌ساعت در سال ۱۴۰۳ به ۲۴۶۳ گیگاوات‌ساعت در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته که بیانگر تداوم روند رو به رشد بهره‌برداری از ظرفیت‌های خورشیدی در کشور است.
 
همچنین مجموع تولید برق نیروگاه‌های بادی از ۹۸۹ گیگاوات‌ساعت در سال ۱۴۰۳ به ۱۰۲۰ گیگاوات‌ساعت در سال ۱۴۰4رسیده است.
 
در مجموع، تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال قبل، رشد ۵۶ درصدی را به ثبت رسانده است و از ۲۴۲۲ گیگاوات‌ساعت به ۳۷۷۷ گیگاوات ساعت رسیده است.
 
این دستاورد در شرایطی حاصل شده که توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، علاوه بر کمک به تأمین برق پایدار در زمان اوج مصرف و خشکسالی بی سابقه، نقش مهمی در کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی ایفا می‌کند.
 
لازم به توضیح است؛ این مقایسه بر اساس داده‌های رویت‌پذیر انجام شده است و آمار سامانه‌های خورشیدی انشعابی (پشت‌بامی) در آن لحاظ نشده است. همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی بزرگ، با وجود سهم قابل توجه در تولید انرژی پاک، در این محاسبات منظور نشده‌اند.
 
تداوم این روند، می‌تواند جایگاه ایران را در توسعه انرژی‌های نو در منطقه بیش از پیش ارتقا داده و زمینه‌ساز افزایش تاب‌آوری شبکه برق کشور، رشد بازار برق و همچنین توسعه صادرات انرژی باشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.