مردم با اصلاح الگوی مصرف به کمک صنعت نفت بیایند

صدا و سیما پنج شنبه 03 اردیبهشت 1405 - 08:37
فعال حوزه انرژی و صادرکننده فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی، با اشاره جنگ تحمیلی سوم، بر لزوم استفاده از فرصت‌های ژئوپلیتیکی، بهره‌گیری از تشکل‌های صنفی و اقتصادی و تنوع‌بخشی به بازار‌های صادراتی کشور تأکید کرد.

احمد صرامی، فعال حوزه انرژی و صادرکننده فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه علی‌رغم مشکلات ایجادشده در مرز‌های دریایی جنوب کشور، ایران از مرز‌های زمینی متعددی در منطقه اوراسیا و کشور‌های همجوار برخوردار است، گفت: اگرچه حجم صادرات ما در مرز‌های آبی جنوب بسیار بیشتر است، اما برای عبور سربلند از این شرایط باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با تأکید بر نقش‌آفرینی فدراسیون‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی و اقتصادی به‌عنوان اتاق‌های فکر، افزود: ما بیش از ۴۰ سال است با مشکل تحریم مواجهیم و این تحریم‌ها اجازه ندادند خود را با شرایط بین‌المللی وفق دهیم. مهمترین بخش، مسئله قیمت‌هاست؛ هزینه تحریم بسته به نوع کالا بین ۱۰ تا ۲۵ درصد است.

صرامی با تأکید بر اینکه بازار ایران تنها به شرق آسیا، منطقه CIS یا خلیج‌فارس محدود نمی‌شود، تصریح کرد: ما بازار مدیترانه، خاورمیانه، جنوب و شرق اروپا را در اختیار داریم و می‌توانیم چه از طریق زمینی و چه دریایی، محصولات خود را با قیمت‌های روز جهانی به این بازار‌ها برسانیم که ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت.

این فعال حوزه انرژی گفت: مردم همیشه در صحنه بودند؛ بخش خصوصی و سایر دوستان مدیون حضور مردم هستند. همین حالا در بحث مصرف انرژی، اگر یک برنامه فرهنگی برای اصلاح الگوی مصرف ایجاد کنیم، مردم به خوبی همکاری می‌کنند. آنها متوجه شده‌اند هرچه کمتر مصرف کنند، جیب خودشان پرپول‌تر می‌شود. دولت هم باید بابت خدمات، هزینه دریافت کند، اما بهترین حالت همکاری مردم در مصرف بهینه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید سرمایه‌های «زیر تشکی» را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم. نسل آینده و ایرانیان خارج از کشور وقتی فضای مهیا را ببینند، به تدریج به وطن بازمی‌گردند و سرمایه‌گذاری لازم را انجام می‌دهند تا دست نیاز به سوی بیگانگان دراز نکنیم و از داشته‌های خودمان بهترین بهره را ببریم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.