خودکفایی گندم در سال ۱۴۰۵ | چقدر صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد؟

همشهری آنلاین دوشنبه 31 فروردین 1405 - 19:40
بنیاد ملی گندمکاران پیش‌بینی کرده است که امسال تولید گندم به ۱۴میلیون تن برسد و از این میزان، ۱۰میلیون تن معادل نیاز نانوایی‌های کشور توسط کشاورزان به دولت تحویل داده شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این مقدار نه‌تنها نیاز داخلی را پوشش می‌دهد، بلکه امکان ذخیره‌سازی راهبردی را نیز فراهم می‌کند. به‌گفته مسئولان با توجه به شرایط مناسب مراتع و مزارع و حمایت‌های صورت‌گرفته، جای هیچ نگرانی برای تأمین نان و محصولات وابسته به گندم وجود ندارد و امسال سال خودکفایی و بی‌نیازی کامل از واردات خواهد بود.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید: ایران امسال هیچ نیازی به واردات گندم نخواهد داشت و با تحقق خودکفایی، میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۴میلیون تن گندم به ارزش حدود ۱.۸میلیارد دلار (معادل کل درآمد ارزی صادرات پسته) وارد کشور شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۴میلیون تن گندم تولید شود و کشاورزان ۱۰میلیون تن از این مقدار را معادل نیاز نانوایی‌های کشور به دولت بفروشند.

این در حالی است که سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) از افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی گندم پس از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران خبر داده و اعلام کرده است قیمت گندم تنها در دوماه گذشته ۵درصد رشد داشته است. در چنین شرایطی، خودکفایی ایران در تولید گندم، ضمن تأمین امنیت غذایی کشور، از خروج ارز قابل توجه جلوگیری می‌کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت از کشاورزان، امسال سال خودکفایی گندم خواهد بود و جای هیچ نگرانی برای تأمین نان و محصولات اساسی وجود ندارد.

خودکفایی گندم در سال  ۱۴۰۵ | چقدر صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد؟

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید