ایران «حاکم بلامنازع» منطقه خلیج‌فارس است

صدا و سیما شنبه 22 فروردین 1405 - 13:57
رضا مختاری اصفهانی، کارشناس سیاسی، در گفت‌و‌گو با رادیو فرهنگ گفت: ایران درطول تاریخ حاکم بلامنازع منطقه خلیج‌فارس بوده‌است.

ایران «حاکم بلامنازع» منطقه خلیج‌فارس است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رضا مختاری اصفهانی، تاکیدکرد: بجز حضور رومی‌ها در یک مقطع زمانی بسیار کوتاه در دوران باستان، و حضور مقطعی و آزار و اذیت یکسری اعراب در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، که توسط «شاپور ذوالاکتاف» قلع وقمع شدند و سرجایشان نشستند، ایران همواره حاکم بلامنازع منطقه خلیج‌فارس بوده‌است.

اصفهانی با اشاره به تدابیر، شجاعت و رشادت‌های ایرانیان در مقابل طمع ورزی دشمنان بر منطقه خلیج‌فارس درطول تاریخ گفت: در آغاز دوره صفویه، پرتقال و اسپانیا که استعمار کهن در غرب بودند، کوشیدند در رقابت با امپراطوری عثمانی و برای اینکه بتوانند ازطریق نفوذ در خلیج‌فارس و تسلط بر تنگه هرمز، بر اقیانوس آرام تسلط یابند، در این زمان بود که «شاه‌عباس» عثمانی‌ها و ازبک‌ها را از ایران بیرون کرد و به این فکر افتاد که مالکیت ایران را بر جزایر و بنادر خلیج‌فارس تحکیم بخشد.

لذا با توافق بریتانیا و با سرداری «امام قلی‌خانی» موفق شد «هرمز» را از پرتغالی‌ها پس بگیرد و جالب اینکه، شاه‌عباس درمقابل درخواست‌ها و مطالبه‌گری بریتانیا در ازای توافق، کوتاه نیامد و چیزی به آنها نداد و با تدبیر و کیاست، تنها آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس و تقسیم قنائم را داد؛ یعنی با تدبیر و درایت «شاه‌عباس» و سرداری «امام قلی‌خان» بنادر و جزایر ایران، به کشور باز می‌گردد و از آن زمان نام «بندر گمبرون» به «بندر عباس» تغییر یافت تا یاد و خاطره کیاست، شجاعت و رشادت ایرانیان در اذهان و خاطر تاریخ باقی بماند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.