با کاهش مصرف انرژی تاب آوری کشور در شرایط جنگی افزایش می‌یابد

صدا و سیما پنج شنبه 20 فروردین 1405 - 10:57
کارشناس انرژی یکی از مصادیق تاب آوری در شرایط جنگی را کنترل مصرف، چه مواد غذایی چه در حوزه سوخت بیان کرد وگفت در واقع  با کاهش مصرف از این طریق به نظامی‌های کشورمان کمک می‌کنیم.

با کاهش مصرف انرژی تاب آوری کشور در شرایط جنگی افزایش می یابد

به گزارش خبرگزاری صد و سیما مصطفی سعیدی گفت: دشمن بعد از اینکه در مراحل مختلف دچار شکست شد وارد نبرد در حوزه زیرساخت‌ها شد که منحصرا حمله به واقع پالایشگاه عسلویه که فرآوری گاز  آنجا انجام می‌شود نیروگاه‌ها و حالا پتروشیمی‌ها را در واقع مورد حمله قرار داد. و ما  بخشی از تولید گاز کشورمان را  در حال حاضر به واسطه‌ی آن از دست دادیم و ان شاالله کمک مهندسین مملکت، افراد نخبه و در واقع شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم این را  در مدت کوتاهی جبران بکنیم ولی در این بازه‌ی زمانی نیاز است که مردم با توجه به اینکه بالاخره ما سال‌های گذشته هم ناترازی گاز داشتیم  یعنی روند رشد مصرف در کشور ما زیاد بود

وی گفت: ما عمده تولید  برقمان هم از گاز هست یعنی گاز طبیعی خیلی در واقع یکی از منابع حیاتی انرژی در کشور ماست بتوانیم در واقع با استفاده از ظرفیت مردمی این گاز را مدیریت مصرف بکنیم وی گفت: با یه سری کار‌های خیلی ساده می توان  این مدیریت مصرف را انجام داد. شاید تا قبل این خیلی مهم نبوده، اما الان مهم است که در خانه در اتاقی در واقع کسی نیست لامپ آن خاموش بشود اگر پریز قبلا شما سه راهی می‌زدی این لامپ اون سه راهی روشن بود در طول شب خاموشش کن؛ اگر قبلا تو روز لامپ روشن می‌کردی الان  از نور خورشید استفاده کنید؛ قاز بلا کل زمان را کولر گازی استفاده می‌کردی الان مقداری از پنکه استفاده کنیم. 


کارشناس انرژی گفت: خود مردم بیان وسط این باعث می‌شود تاب آوری کشور ما در شرایط جنگی و در شرایط پسا جنگی بالا برود. 
وی گفت : یک بخشی از جنگ نظامی است و  نیرو‌های نظامی  وظیفه شان را انجام می‌دهند  بخش  دیگر هم  زیرساخت و لجستیک جنگ است  که مردم چه جوری می‌توانند این فرایند دوام و تاب آوری جنگ را برای کشور بالا ببرند؟ اگر مردم ما به نیرو‌های نظامی کمک بکنند و مصرف انرژی  خود را  کاهش بدهند  تاب آوری مان هم در برابر دشمن خارجی افزایش پیدا می‌کند و این جنگ هم همان طور که خودش نشان داده جنگ اراده هاست ؛ جنگ تاب آوری کدام ملت زودتر خسته می‌شود و کنار می‌کشد. 

این کارشناس انرژی گفت: پس من از مردم شریف ایران درخواست دارم در حوزه گاز طبیعی و برق که آن هم گاز  برای تولید آن استفاده می شود  صرفه جویی را داشته باشند.

سعیدی گفت: حالا روش‌های مختلفی وجود دارد در طول روز  با کنار زدن  پرده از روشنایی روز استفاده بکنید تا لامپ کمتری در  روز روشن باشد.  در طول روز برای سرمایش در طول تابستان اگر بشود از پنکه استفاده کنیم. یا برای تهویه هوا  مخصوصا در زمستان می‌توانیم از بخاری کم مصرف استفاده بکنیم  و در واقع لباس گرم تری بپوشیم نیاز نیست اگر در تابستان سر کار بریم حتما کت و شلوار بپوشیم که گرم مون باشد بعد مجبور باشیم کولر روشن بکنیم یا در زمستان اگر لباس و پولیوری اگر تو هوا سرده پولیور بپوشی نیاز نیست سیستم گرمایش اداره را روشن کنیم گرم کند بعد مجبور بشویم لباس مان رو کمتر بخوریم پس با یه سری در واقع اموری که می‌تواند تاب آوری کشور را بالا ببریم  و به نیرو‌های نظامی کشور کمک بکنیم .


کاهش تولید بنزین با حمله به پالایشگاه ها
 کارشناس انرژی گفت: حمله ی دد منشانه ی دشمن  به پارس جنوبی  و آسیب به  پالایشگاه های تولید گاز ، یکی از محصولاتی که از آن بنزین تولید می شود میعانات گازی هست که در پارس جنوبی تولید می شود خب آسیبی که به پارس جنوبی وارد شد باعث شد که یک مقداری در واقع تولید میعانات گازی ما دچار مشکل بشود و متعاقبا با توجه به حملاتی که در پالایشگاه تهران هم انجام شد و یک نکته دیگری هم که هست بحث عدم واردات هست که دیگر  از کشورهایی مثل امارات  ما بنزین  وارد نمی کنیم ما دچار در واقع کمبود در حوزه بنزین هستیم. مردم می توانند این موضوع رو مدیریت بکنند یعنی ما اگر بتونیم در واقع مردم صرفه جویی در بنزین داشته باشند.


سعیدی گفت: با یه سری راهکارهای ساده و قابل انجام مثلا تنظیم موتور ماشین ها همیشه سر وقت انجام بشود؛ تعویض روغن؛ فیلتر، تنظیم باد لاستیک ها اینها خیلی شاید کارهای پیش پا افتاده ای باشد ولی در مصرف بنزین اثر گذارهست. اینکه اگر می خواهیم مقصدی بریم حتما از نرم افزارهایی مسیریاب استفاده بکنیم و مسیر کوتاه تر را انتخاب بکنیم سعی کنیم در ساعات ترافیک کمتر خودروهارا وارد خیابان کنیم.  و اگر جایی می رویم سعی کنیم تک سرنشین نباشد اگر وسط راه کسی رو می توانیم سوار بکنیم یا اگر از طریق نرم افزارهای این شبکه ها در واقع شرکت های حمل و نقلی که الان وجود دارند در مسیر راه در واقع بتوانیم افرادی هموطن خودمان  را سوار بکنیم و خودروی تک سرنشین کمتر باشد. برای مسافت های کوتاه سعی کنیم دوچرخه واز موتورسیکلت استفاده بکنیم وسایلی که خب مصرف بنزین ندارند یا مصرف بنزین شان کم است و به کشور کمک بکنیم یعنی واقعیت اینه که ما بتونیم با یه سری اعمال سیاست هایی که حالا مردم هم در واقع فشار زیادی به مردم وارد نشه و در عید حال هم بتونیم مصرفمون رو کم بکنیم. ما دیگر نمی توانیم از امرات بنزین وارد کنیم  چراکه الان با امارات  در حال جنگ هستیم و دیگر بنزین وارداتی وجود ندارد یا بالاخره پالایشگاه ها مثل  پالایشگاه تهران آسیب دیده یا میعانات گازی  با توجه به حمله ای که به عسلویه شده کاهش پیدا کرده است پس اینجا خیلی مهم که مردم هم حتما  پای کار بیایند  و به کشور  کمک بکنند و با تاب آوری به نیروهای نظامی کشور کمک کنند.

وی در پایان  یکی از مصادیق تاب آوری را  کنترل  مصرف چه مواد غذایی چه حوزه سوخت بیان کرد و گفت در واقع  با کاهش مصرف انرژی از این طریق به نظامی های کشورمان کمک  می کنیم تا بتوانیم در واقع تاب آوری کشور رو در برابر دشمن خارجی بالا ببریم . 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.