به گزارش اقتصادنیوز، حمله آمریکا و اسرائیل به ایران در حالی وارد سیوهفتمین روز خود میشود که روز گذشته سایه تهدیدات ترامپ بر سر زیرساختهای حیاتی ایران شدت و حدت بیشتری گرفت و در همین راستا حمله به 6 شرکت پتروشیمی ماهشهر خسارات مالی و جانی فراوانی برجای گذاشت. از سوی دیگر ایران نیز چندین موج از موشکهای خود را به سمت مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه شلیک کرد.
اقتصادنیوز در ادامه مهمترین اخبار روز سی و هفتم جنگ علیه ایران را به مثابه سی و شش روز گذشته گزارش می دهد؛
**************
منابع خبری و رسانهای از شنیده شدن صدای انفجار در اهواز خبر دادند.
رئیس جمهور ترکیه در آخرین اظهار نظر خود گفت: روندی که با مداخله علیه ایران آغاز شد، منجر به یک بنبست ژئواستراتژیک شده است و جامعه بینالمللی باید تلاشهای خود را برای پایان دادن به این جنگ دو برابر کند.
محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت:
گزارش وضعیت: ژنرالهای باتجربهٔ ارتش آمریکا حاضر نیستند بلهقربانگوی یک مجری تلویزیونی باشند که میخواهد جان آمریکاییها را فدای توهمات اسرائیل کند. این هزینهٔ کوتاهمدت است. هزینه بلندمدت؟ مالیاتدهندگان آمریکایی برای دههها در پمپ بنزین پرداخت خواهند کرد. چه میراثی از خود به جا خواهند گذاشت!
در پی ادعای خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی اسرائیلی مبنی بر آمادگی برای حمله به تأسیسات انرژی ایران، منابع نزدیک به مقامات تصمیم گیر در ایران به تسنیم اعلام کردند:
دو نیروگاه از نیروگاههای اصلی تأمینکننده برق رژیم اسرائیل به «بانک اهداف» اتاق جنگ مشترک جبهه مقاومت افزوده شدهاند.
این اقدام در چارچوب سیاست «پاسخ متقابل» ارزیابی شده و نشاندهنده آمادگی برای واکنش به هرگونه تهدید علیه زیرساختهای حیاتی ایران عنوان شده است.
منابع عراقی از حملات پهپادی به مواضع نظامیان آمریکایی در اربیل خبر میدهند.
منابع خبری از انفجار در بحرین خبر دادند
وزارت نفت عراق اعلام کرد: انبارهای متعلق به ما در میدان نفتی بصرگان مورد حمله پهپادهای ناشناس قرار گرفت
یک منبع نظامی به تسنیم گفت: آمریکاییها پس از ناامیدی از نجات خلبان جنگندهای که دو روز پیش توسط نیروهای مسلح ایران سرنگون شد، به دنبال بمباران و کشتن او در مکانهایی هستند که احتمال حضورش را میدهند.
وی خاطرنشان کرد: امشب چند جنگنده آمریکایی برخی مناطق را درشهرستان کهگیلویه از استان کهگیلویه و بویراحمد را بمباران کردند، چرا که تصور میکردند خلبان آنها در این منطقه حضور دارد.
این منبع نظامی تصریح کرد: آمریکاییها از یافتن نفر دومشان که او را خدمه پروازی مینامند ناامید شدهاند و به همین دلیل میخواهند با بمباران چند نقطه او را بکشند.
وی درباره اینکه این فرد آیا هم اکنون در دست نیروهای ایرانی است یا خیر اظهارنظری نکرد و گفت: ما فعلا در این باره خبری نمیگوئیم اما نکتهای که میتوان اشاره کرد این است که آمریکاییها حتی درباره خلبان اول که میگفتند او را نجات دادهاند نیز همه حقیقت را نمیگویند.
به گفته این منبع نظامی، ماجرای خلبانهای این جنگنده ساقط شده به رسوایی دیگری از پنهانکاری برای آمریکاییها تبدیل خواهد شد.
یک مقام بلندپایه امنیتی و سیاسی ایران به المیادین گفت: ما تأکید میکنیم که به زودی، پس از شکست عملیات نظامی اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی، غافلگیری بزرگی برای آنها خواهیم داشت.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در شبکه ایکس نوشت:
«طرح اعمال حقوق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
این طرح صرفاً اقتصادی نیست و منافع امنیتی، سیاسی و حقوقی کشور را هم دربرمیگیرد.
به مردم ایران اطمینان میدهم این طرح نقطه عطف نظم نوین جهانی و اهرم تثبیت حاکمیت ملی میشود.»
بر اساس این گزارش عباس گودرزی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، پیش تر اعلام کرده بود که این طرح با بیش از ۲۵۰ امضا در دستور کار مجلس قرار گرفته و فرآیند تصویب آن آغاز شده است.
فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی حمله موشکی به دکل مخابرات و صداوسیما کوه سیاه دهدشت، تاکنون ۴ نفر به شهادت رسیده و یک نفر نیز زخمی شده است.
روابطعمومی ارتش اعلام کرد: ساعتی قبل، یک فروند پهپاد «هرمس ۹۰۰» دشمن متجاوز آمریکایی- صهیونی با رهگیری و شلیک موفق سامانه نیروی پدافند هوایی ارتش، در منطقه عمومی اصفهان، مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.
با احتساب این یک فروند، تعداد پهپادهای منهدم شده توسط شبکه یکپارچه قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به ۱۶۲ فروند رسید.
ترامپ مدعی نجات دومین خلبان هواپیمای اف-۱۵ سقوط کرده در ایران شد و نوشت؛
ما او را گرفتیم! هموطنان آمریکایی من، طی چندین ساعت گذشته، ارتش ایالات متحده یکی از جسورانهترین عملیاتهای جستجو و نجات را در تاریخ ایالات متحده انجام داد؛ برای یکی از افسران کادر فوقالعاده ما که همچنین سرهنگی بسیار مورد احترام است و با خوشحالی به اطلاع شما میرسانم که او اکنون صحیح و سالم است!
این جنگجوی شجاع در پشت خطوط دشمن در کوههای ایران بود و توسط دشمنان ما که ساعت به ساعت به او نزدیکتر میشدند، تعقیب میشد. اما او هرگز واقعاً تنها نبود، زیرا فرمانده کل قوا، وزیر جنگ، رئیس ستاد مشترک ارتش و همرزمان جنگجویش، موقعیت او را ۲۴ ساعته تحت نظر داشتند و با پشتکار برای نجات او برنامهریزی میکردند.
به دستور من، ارتش ایالات متحده دهها فروند هواپیما، مجهز به مرگبارترین سلاحهای جهان را برای بازگرداندن او اعزام کرد. او دچار جراحات شده است، اما حالش خوب خواهد بود.
این عملیات نجات معجزهآسا علاوه بر نجات موفقیتآمیز یک خلبان شجاع دیگر در روز گذشته است که ما آن را تایید نکردیم، زیرا نمیخواستیم عملیات نجات دوم خود را به خطر بیندازیم.
این اولین بار در حافظه نظامی است که دو خلبان آمریکایی بهطور جداگانه در عمق خاک دشمن نجات یافتهاند. ما هرگز یک جنگجوی آمریکایی را جا نخواهیم گذاشت!
این واقعیت که ما توانستیم هر دو عملیات را بدون کشته شدن یا حتی زخمی شدن یک آمریکایی انجام دهیم، بار دیگر ثابت میکند که ما به برتری و تسلط هوایی قاطع بر آسمان ایران دست یافتهایم.
این لحظهای است که همه آمریکاییها، اعم از جمهوریخواه، دموکرات و هر کس دیگری، باید به آن افتخار کنند و حول آن متحد شوند. ما واقعاً بهترین، حرفهایترین و مرگبارترین ارتش را در تاریخ جهان داریم. خدا آمریکا را حفظ کند، خدا به نیروهای ما برکت دهد، و عید پاک بر همگی مبارک!
نیویورکتایمز به نقل از یک منبع نوشت: ۲ هواپیمای حملونقل آمریکایی در حین انجام ماموریت نجات در یک پایگاه دورافتاده در ایران دچار نقص فنی شدند؛ یکی از این هواپیماها سی-۱۳۰ است.
دستور انفجار ۲ هواپیمای از کار افتاده در داخل خاک ایران صادر شد تا از تصرف آنها جلوگیری شود.
روابط عمومی سپاه اعلام کرد پرنده دشمن امریکایی که دنبال خلبان جنگنده ساقط شده بود در منطقه جنوب اصفهان به دست رزمندگان اسلام منهدم گردید.
متن کامل هشدار سرلشکر خلبان علی عبداللهی فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیا به دشمن آمریکایی - صهیونی بدین شرح است:
رئیس جمهور متجاوز و جنگ طلب آمریکا پس از تحمل شکستهای متوالی در اقدامی عاجزانه، عصبی، خارج از تعادل و احمقانه اقدام به تهدید زیر ساختهای کشور و سرمایههای ملی ما نموده است.
ما نیروهای مسلح برای دفاع از حقوق ملت و صیانت از سرمایههای ملی لحظهای درنگ نخواهیم کرد و هر متجاوزی را سر جایش مینشانیم.
در صورت تعرض دشمن آمریکایی صهیونیستی همهی زیرساختهایی را که ارتش تروریست آمریکا از آنها استفاده میکند و همچنین زیر ساختهای رژیم صهیونیستی را بدون محدودیت آماج حملات ویرانگر و مستمر قرار خواهیم داد.
از ابتدای جنگ تحمیلی هر آنچه گفتهایم اقدام کردهایم، معنی سادهی این پیام این است: درهای جهنم به روی شما باز خواهد شد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی اسرائیلی ادعا کرد که این رژیم در حال آمادهسازی برای اجرای حملهای علیه تأسیسات انرژی ایران است و در حال حاضر منتظر دریافت مجوز نهایی از سوی ایالات متحده آمریکا به سر میبرد.
وبگاه شبکه الجزیره نوشت: «به ادعای این گزارش، این مقام نظامی تأکید کرده است که طرحهای عملیاتی برای هدف قرار دادن زیرساختهای انرژی ایران در دست آمادهسازی قرار دارد و هماهنگیهای لازم با طرف آمریکایی در این زمینه ادامه دارد».
رویترز همچنین به نقل از همین منبع مدعی شد که در صورت صدور چراغ سبز از سوی واشنگتن، حملات احتمالی به تأسیسات انرژی ایران به احتمال زیاد در هفته آینده انجام خواهد شد.
این در حالی است که یک منبع آگاه ایرانی پیشتر گفت: اگر دونالد ترامپ به یاوهگوییهایش ادامه دهد و به تأسیسات انرژی ایران حمله کند، ایران مستقیماً نه تنها به شبکه برق اسرائیل، بلکه به تمام تأسیسات و خطوط لوله نفتی دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله خواهد کرد.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که از ۲۸ فوریه، آمریکا و اسرائیل حملاتی را علیه اهدافی در داخل خاک ایران آغاز کردهاند. در مقابل، ایران نیز حملات تلافیجویانهای را علیه اهدافی در اسرائیل و همچنین برخی پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه انجام داده است.
خبرنگار الجزیره ادعا کرد: منابع موثق از یک تحرک دیپلماتیک چهارجانبه در همین لحظات خبر میدهند؛ با مشارکت ویتکاف، عراقچی، مصر و پاکستان. و در حال بررسی سه شرط برای کاهش تنش هستند.
نورالدین الدغیر، خبرنگار الجزیره در تهران نوشت:
بر اساس اطلاعات موجود:
انتظار و آمادگی بالایی در ایران برای اقدامی وجود دارد که واشنگتن و اسرائیل ممکن است پیش از پایان مهلت تعیینشده از سوی ترامپ، آن را آغاز کنند.
و در عرصه دیپلماسی:
منابع موثق از یک تحرک دیپلماتیک چهارجانبه در همین لحظات خبر میدهند؛ با مشارکت ویتکاف، عراقچی، مصر و پاکستان. و در حال بررسی سه شرط برای کاهش تنش هستند.
تریتا پارسی، معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
«برنامه ترامپ برای ایران عملاً به پذیرش استراتژی اسرائیلی چمنزنی (حملات دورهای برای تضعیف توان حریف) تنزل یافته است.»
این پژوهشگر روابط بینالملل نوشت: «به نظر میرسد توافقی با اسرائیل حاصل شده مبنی بر اینکه ایالات متحده و اسرائیل به مدت ۲ تا ۳ هفته دیگر به بمباران ایران ادامه دهند و پس از آن، بدون هیچ توافقی بر سر تنگه هرمز، پایان جنگ را اعلام کنند.»
پارسی تاکید کرد: «قابل توجه است که لیندسی گراهام خواستار پایان جنگ ظرف ۲ تا ۳ هفته شده و نتانیاهو نیز اظهار داشته که ایران دیگر یک تهدید موجودیتی محسوب نمیشود؛ این اولین بار در تمام زندگی نتانیاهو است که چنین جملهای را به زبان میآورد.»
به اعتقاد این پژوهشگر: «در طول این مدت، تا حد ممکن ویرانیهای بیهدفی دنبال خواهد شد تا به اصطلاح ایران را با بمباران به عصر حجر بازگردانند.»
پارسی نوشت: «اما این کار هیچ دستاوردی نخواهد داشت جز اینکه ایالات متحده را در وضعیت جنگ ابدی با ایران قرار دهد. خود ترامپ نیز اظهار داشته که رئیسجمهور بعدی هم ناچار خواهد بود ایران را بمباران کند؛ این دقیقاً تعریف کتابخانهایِ یک جنگ بیپایان است.»
وی در پایان تاکید کرد: «با این حال، وقایع ۴۸ ساعت گذشته با سرنگونی چندین هواپیمای آمریکایی در داخل خاک ایران نشان میدهد که حتی این نقشه بیمعنی هم بعید است جواب دهد، چرا که فرض را بر این گذاشته که سطح تنشها ثابت و قابل کنترل باقی میماند.»
این خبر در حال تکمیل است ...