هدیه سمی مخابرات برای سال نو / بودجه برای سیم‌ مسی ندارید، برای قبض‌سازی چرا؟! + جوابیه

تابناک پنج شنبه 28 اسفند 1404 - 13:56
پیامک جدید مخابرات برایتان آمده است؟ همان که با لحنی مهربان از «افزایش اعتبار» خبر می‌دهد؟ دست نگه دارید و خوشحال نشوید پشت این ویترین جذاب و واژه‌ی فریبنده‌ی »اعتبار»، حقیقتی تلخ نهفته است.

 اگر تلفن خانه‌تان خراب شود، باید ماه‌ها در نوبت بمانید و آخر سر هم بشنوید: «بودجه نداریم، کابل مسی گران شده است»! اما همین شرکت مخابرات که برای خدمات‌رسانی لنگ می‌زند، برای طراحی نقشه‌های جدید درآمدزایی، سریع‌ترین اپراتور جهان است! 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، شرکت مخابرات ایران در اطلاعیه‌ای که بیشتر به یک «تبریک» شبیه است تا «تغییر تعرفه»، از افزایش سه برابری اعتبار مکالمه مشترکان خبر داد اما پشت این ویترین جذاب، حقیقتی تلخ نهفته است و آن این است که مخابرات نه تنها باری از دوش مردم برنداشته است، بلکه با بالا بردن سقف اعتبار، مسیر را برای صدور قبض‌های سنگین‌تر هموار کرده است.

چه کسی سقف بدهی خواست؟

در روزگاری که تلفن ثابت در رقابت با موبایل به حاشیه رفته است و حالا این پرسش مطرح است که چرا مردم باید تاوان سوءمدیریت و زیان‌ده بودن شرکتی را بدهند که سال‌هاست خدماتش درجا می‌زند و این شرکت حالا مدعی است میانگین اعتبار مشتریان ۳ برابر شده تا تلفن‌ها قطع نشود اما باید از مدیران این شرکت پرسید در شرایطی که مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، چه کسی از شما خواست سقف بدهی ما را بالا ببرید؟ 

این اقدام به معنای آن است که اگر مشترکی متوجه میزان مکالمات خود نباشد، در پایان دوره با قبضی مواجه می‌شود که سه برابر گذشته است و مخابرات هم با این توجیه که «خط را قطع نکردیم تا شما راحت باشید»، پول بیشتری از جیب مردم خارج می‌کند و این نه یک خدمت، که یک «تله هزینه‌ای» برای مشترکان کم‌اطلاع است.

پشت پرده مهربانی ناگهانی مخابرات...

اما گلایه مخاطبان تابناک این است که مخابرات این است که بر چه مبنایی و با کدام مجوز قانونی، هزینه‌های تمام شده و تعرفه‌ها را بالا برده است؛ آن هم در شرایطی که خرابی‌های بی‌پایان خطوط تلفن و اینترنت پرسرعت (ADSL) در بسیاری از نقاط کشور همچنان پابرجاست و مردم همچنان باانتظار چندین ماهه و گاهی چند ساله برای ثبت‌نام یک خط جدید و البته سرقت کابل‌های مسی و پاسخ تکراری «بودجه برای نوسازی نداریم» مواجه هستیم.

مساله مهم این است که چطور مخابرات برای نوسازی تجهیزات بودجه ندارد، اما برای طراحی مدل‌های جدید درآمدزایی از مردم، همیشه داوطلب است اما این طرح که مشتریان بدون قطعی می‌توانند مکالمه کنند براساس طبق قوانین حقوق شهروندی و قراردادهای خدماتی، پایداری شبکه وظیفه ذاتی اپراتور است، نه یک آپشن تشویقی! 

 کیفیت را ۳ برابر کنید نه بدهی مردم را !

اینکه مخابرات قطع نکردن خط را به عنوان یک «متی» بر سر مردم می‌گذارد تا در ازای آن اعتبار و در نتیجه بدهی را بالا ببرد، نوعی فرار رو به جلو برای توجیه تعرفه‌های گزافی است که در قالب «حق اشتراک» و «هزینه نگهداری» از قبل به قبض‌ها اضافه شده بود.

سوال اصلی از «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» این است که چگونه اجازه داده می‌شود شرکتی که در بسیاری از نقاط کشور انحصار مطلق دارد، به تنهایی برای معیشت و هزینه‌های ارتباطی مردم تصمیم بگیرد؟ این افزایش سه برابری اعتبار، مستقیماً نقدینگی عظیمی را از سمت مردم به سمت مخابرات سرازیر می‌کند بدون آنکه کیفیت خدمات حتی یک درصد بهبود یابد.

مطالبه مردم این است که به جای «اعتبار سه برابری» برای مکالمه، به «کیفیت سه برابری» در خدمات و «پاسخگویی سه برابری» در خرابی‌ها نیاز فکری شود نه آنکه با بالا بردن سقف بدهی مردم، تنها یک مسکن موقت برای تراز مالی قرمز مخابرات باشد و برای مردمی که زیر بار تورم هستند، این فقط یک «کد دستوری جدید برای خالی کردن جیب» است نه چیز دیگر. 

اما شرکت مخابرات ایران پاسخی را منتشر کرد که به شرح ذیل است: 

در پی انتشار گزارشی در پایگاه خبری تابناک با عنوان «هدیه سمی مخابرات برای سال نو»، شرکت مخابرات ایران ، ضروری است جهت تنویر افکار عمومی، برخی نکات به‌صورت دقیق و شفاف تبیین شود؛ چراکه به نظر می‌رسد درک نادرست نویسنده محترم از موضوع «افزایش اعتبار» مشترکان، منجر به  یک سوءبرداشت اساسی بوده است.

۱. عدم تغییر تعرفه‌ها
برخلاف آنچه در گزارش مذکور القا شده، هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در خدمات تلفن ثابت اعمال نشده است. موضوع مطرح‌شده، صرفاً مربوط به «افزایش سقف اعتبار» مشترکان است و نه افزایش نرخ مکالمه یا هزینه خدمات. بنابراین، ارتباط دادن این اقدام به «قبض‌سازی» یا «افزایش هزینه‌ها» فاقد مبنای فنی و مقرراتی است.

۲. اجرای مصوبه ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات
مطابق مصوبه ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در صورتی که میزان کارکرد مشترک از سقف اعتبار تعیین‌شده فراتر رود، اپراتور موظف به قطع موقت خط تا زمان تسویه بدهی است.اقدام شرکت مخابرات ایران در افزایش سقف اعتبار، دقیقاً در همین چارچوب و با هدف جلوگیری از قطع ناخواسته ارتباط مشترکان، به‌ویژه مشترکان پرمصرف انجام شده است. به بیان روشن‌تر، این اقدام یک تسهیل‌گری در تداوم خدمت است، نه ایجاد بدهی یا تحمیل هزینه.

۳. تمرکز بر نیاز مشترکان پرمصرف
افزایش سقف اعتبار، عمدتاً برای آن دسته از مشترکانی طراحی شده که به دلیل میزان مصرف، به‌طور مکرر به سقف اعتبار قبلی رسیده و با قطعی خط مواجه می‌شدند. این اقدام به آن‌ها امکان می‌دهد بدون اختلال در ارتباط، مدیریت بهتری بر مصرف و پرداخت خود داشته باشند.. اینکه نویسنده محترم از تلفن ثابت استفاده نمی کنند به معنی‌ عدم استفاده دیگران نیست و با تعمیم نادرست نتیجه گیری اشتباه می کنند، مزید اطلاع ، در حال حاضر بیش از یک میلیون مشترک در ماه بیش از سقف اعتباری که برایشان پیش بینی شده مصرف می کنند.

۴. تداوم مزایای مکالمه رایگان
لازم به یادآوری است که بسته ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه رایگان درون‌ استانی در قبال هزینه ناچیز آبونمان، برای مشترکان تلفن ثابت برقرار است و این مزیت بدون تغییر ادامه دارد. این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های شرکت، در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان و کنترل هزینه‌های مشترکان نیز بوده است.

۵. توسعه زیرساخت و نوسازی شبکه
برخلاف ادعای مطرح‌شده مبنی بر عدم سرمایه‌گذاری، شرکت مخابرات ایران در حال اجرای یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های زیرساختی کشور است:
- ابرپروژه ملی مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری (FTTH)- هدف‌گذاری برای پوشش حدود ۲۷ میلیون مشترک- سرمایه‌گذاری در حدود ۵ میلیارد دلار با افق پنج‌ساله
این پروژه، تحولی بنیادین در کیفیت، پایداری و سرعت خدمات ارتباطی ایجاد خواهد کرد و بسیاری از چالش‌های فعلی شبکه مسی (از جمله خرابی‌ها و سرقت کابل) را برطرف می‌کند.

۶. رویکرد مسئولانه در پایداری ارتباطات
در شرایطی که پایداری ارتباطات به‌عنوان یک زیرساخت حیاتی مطرح است، شرکت مخابرات ایران خود را متعهد می‌داند با بهره‌گیری از توان فنی و تخصصی، از قطع ارتباط مشترکان جلوگیری کرده و کیفیت خدمات را به‌صورت مستمر ارتقاء دهد. افزایش سقف اعتبار نیز در همین راستا تعریف شده است.

بنابراین برداشت ارائه‌شده در گزارش مذکور، ناشی از خلط دو مفهوم «تعرفه» و «سقف اعتبار» است که اقدام اخیر نه‌تنها افزایش هزینه‌ای برای مشترکان ایجاد نکرده، بلکه با هدف پایداری ارتباط، کاهش قطعی و بهبود تجربه کاربری انجام شده است. 

شرکت مخابرات ایران ضمن احترام به دغدغه‌های رسانه‌ها و افکار عمومی، از نقدهای منصفانه استقبال می‌کند، اما انتظار دارددر شرایط کنونی رسانه های مهم و پرمخاطب همانند تابناک، در طرح و تحلیل چنین موضوعاتی مرتبط با خدمات عمومی ، ملاحظات فنی و مقرراتی را با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیردتا تصویری دقیق و منصفانه از خدمات جهادگران عرصه ارتباطات کشور در مجموعه مخابرات ایران ارائه شود.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.