هشدار امام جمعه گرمسار درباره یک تصور اشتباه در مورد کفاره روزه

خبرگزاری مهر پنج شنبه 28 اسفند 1404 - 11:29
گرمسار-امام جمعه گرمسار، با اشاره به باور نادرستی که در مورد کفاره روزه در میان برخی افراد رایج است، گفت: کفاره مختص موارد خاص بوده و همه روزه‌خواران موظف به قضای روزه‌های خود هستند.

حجت الاسلام سید علیرضا آرامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تعریف کفاره بیان کرد: کسانی هستند که به واسطه برخی شرایط امکان روزه گرفتن از آنها سلب شده است این افراد می بایست به ازای هر روزی که روزه نگرفته اند، کفاره بپردازند.

وی افزود: این مسئله باعث شده برخی گمان کنند که اگر به دلیل مسافرت و بیماری و ... نتوانستند روزه بگیرند می توانند با پرداخت کفاره از ذمه خودشان را بَری کنند و دیگر نیاز نباشد که روزه بگیرند و حتی قضای آن را به جای بیاورند در صورتی که اینطور نیست.

امام جمعه گرمسار توضیح داد: همه کسانی که روزه شان را می خورند باید قضای آن را به جای بیاورند و لذا کفاره مخصوص یک سری موارد خاص است و به همه روزه های نگرفته شده اختصاص ندارد.

آرامی در بیان مصداق کفاره توضیح داد: کسی که دائم المریض است و خوب نمی شود، به جای روزه می بایست یک وعده غذا به عنوان کفاره بدهد یا پیرمردی پیرزنی برایش روزه گرفتن مشقت دارد که لازم نیست بگیرد و به جای آن کفاره می دهد.

وی این تصور اشتباه است که هر کس هر روزه ای را خورد باید کفاره بدهد و دیگر آن واجب تمام می شود، افزود: کسی که به خاطر مسافرت و بیماری موقت و ... روزه نگرفته باید بعد از ماه رمضان، قضا به جای بیاورد و کفاره اصلا لازم نیست بدهد.

امام جمعه گرمسار تاکید کرد: اگر کسی روزه بدهکار است تا ماه رمضان بعد از آن قضایش را نگرفت، باید کفاره تاخیر بدهد. لذا باید توجه داشت که کفاره را باید در همان سال پرداخت.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.