ورود نیروگاه‌های ماده ۴ به تابلوی برق آزاد برای حفظ سرمایه‌گذاری

صدا و سیما پنج شنبه 28 اسفند 1404 - 10:42
وزارت نیرو به پیشنهاد شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در پی شرایط اضطرار ناشی از جنگ و لزوم حفظ پایداری تأمین برق کشور، تکلیف نحوه برخورد با نیروگاه‌های مشمول ماده (۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را که مهلت احداث بخش بخار آنها به پایان رسیده، مشخص کرد.

ورود نیروگاه‌های ماده ۴ به تابلوی برق آزاد برای حفظ سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بر اساس این ابلاغیه، نیروگاه‌های موضوع ماده (۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق کشور که مهلت احداث بخش بخار آنها طبق آیین‌نامه اجرایی منقضی شده است، از این پس مشابه نیروگاه‌های جدیدالاحداث تلقی می‌شوند و می‌توانند برق تولیدی خود را در تابلوی برق آزاد» عرضه نمایند.

این تصمیم، که با استناد به ماده (۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، تبصره (۲) ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی آن (مصوبه شماره ۱۴۶۷۹۶/ت۶۱۲۱۸هـ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۶ هیئت وزیران) و سند «نیروگاه‌های مجاز به عرضه در تابلوی برق آزاد» اتخاذ شده است، به‌منظور تسهیل فرآیند ادامه فعالیت نیروگاه‌ها و حفظ حضور آنها در تجارت برق گرفته شده است؛ به‌گونه‌ای که پس از اتمام مهلت بخش بخار، مسیر حقوقی روشنی برای استمرار فعالیت و مشارکت در تأمین برق کشور پیش‌بینی شده است.

بر این اساس، سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های مشمول می‌توانند با ارائه درخواست رسمی به شرکت مدیریت شبکه برق ایران، از مزایای حضور در تابلوی برق آزاد بهره‌مند شوند؛ اقدامی که در شرایط ویژه جنگی، ضمن کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و جلوگیری از توقف طرح‌ها، به پایداری شبکه و امنیت تأمین برق نیز کمک می‌کند.

این رویکرد، از منظر سیاست‌گذاری، به‌عنوان حمایت هدفمند از سرمایه‌گذاران و استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های موجود ارزیابی می‌شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.