آمریکا خاورمیانه را از دست داده است؟

رکنا چهارشنبه 27 اسفند 1404 - 10:16
چگونه جنگ علیه ایران واشنگتن را از ثروتمندترین منطقه انرژی جهان بیرون انداخت؟
 آمریکا خاورمیانه را از دست داده است؟

به گزارش رکنا، جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل/آمریکا، در صورت برتری ایران نه تنها با موشک و پهپاد، بلکه با یک تغییر استراتژیک عمیق در خاورمیانه همراه خواهد بود: کشورهای عربی خلیج فارس در حال خروج آرام از وابستگی امنیتی به واشنگتن و حرکت به سوی همکاری با چین و روسیه هستند و بازنگری در وابستگی امنیتی به آمریکا، پس از آن آغاز شد که واشنگتن بدون اطلاع متحدان، جنگی را در کنار خانه آن‌ها آغاز کرد و نتوانست از آن‌ها محافظت کند.

هزینه سرسام‌آور این جنگ، کشورهای عربی را به این نتیجه رساند که ادامه وابستگی به آمریکا، بیش از آنکه امنیت ایجاد کند، هزینه دارد.

مراحل اجرایی از دست رفتن کنترل آمریکا شامل پنج مرحله است: تنوع‌بخشی به شرکای امنیتی، پایان پترودلار، بازبینی پایگاه‌های آمریکا، بازسازی وجهه ایران به‌عنوان شریک، و در نهایت از دست رفتن کامل کنترل آمریکا بر منطقه که این مراحل با سرعت حال اجرا خواهد شد. 

پیامدهای بلندمدت این تحول، پایان سلطه دلار، تغییر توازن قدرت جهانی به نفع چین و روسیه، تقویت ایران و محور مقاومت و تغییر افکار عمومی عربی به نفع ایران خواهد بود.| خبرآنلاین 

 

اخبار تاپ حوادث

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.