درخواست این کشور برای عبور نفتکش ها از تنگه هرمز؛ این ۳ کشور هم برای عبور نفتکش‌های خود باید مجوز از ایران بگیرند

همشهری آنلاین سه شنبه 26 اسفند 1404 - 13:50
عراق از جمهوری اسلامی ایران برای عبور نفتکش‌های این کشور از تنگه راهبردی هرمز درخواست کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالغنی، وزیر نفت عراق، امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره اعلام کرد : کشورش از ایران برای عبور نفتکش‌های عراقی از تنگه هرمز درخواست کرده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تنش‌ها در منطقه پس از درگیری‌های اخیر به اوج خود رسیده و ایران کنترل دقیقی بر تردد کشتی‌ها در این آبراه اعمال می‌کند.

این تحول در حالی رخ می‌دهد که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگویی تأکید کرد: «تنگه هرمز باز است، اما به روی دشمنان ما (آمریکا و رژیم صهیونیستی) و متحدانشان بسته است» .

در شرایط فعلی، کشورهای مختلف برای عبور نفتکش‌های خود از تنگه هرمز ناگزیر به کسب مجوز از تهران هستند. رویه‌ای که اخیراً در مورد کشورهای پاکستان، هند و ترکیه نیز اعمال شده است.

عراق به دلیل جنگ و شرایط منطقه، تولید نفت خود را از ۴.۳ میلیون بشکه به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

پیش از این، محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد، روز پنج‌شنبه گذشته تصریح کرده بود که عراق در صورت رعایت شرایط تعیین‌شده می‌تواند از این آبراه استفاده کند .

وی گفت: ما به نفتکش‌های عراقی اجازه عبور از تنگه هرمز را می‌دهیم، به شرط آنکه هویت و مقصد کشتی مشخص باشد و به شرکت‌های آمریکایی یا اسرائیلی تعلق نداشته باشد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.