
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنابر اعلام شرکت توانیر، در هفته پنجاه و دوم امسال و همزمان با تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا به خاک ایران، مجموع تولید پایدار نیروگاههای تجدیدپذیر کشور به بیش از ۱۹۰۰ مگاوات رسیده است.
در این مدت تولید نیروگاههای خورشیدی رؤیتپذیر به ۱۴۰۰ مگاوات رسیده و نیروگاههای بادی عملکرد مطلوبی داشتهاند و میزان تولید آنها به حدود ۲۵۰ مگاوات رسیده است که نشاندهنده شرایط مناسب بهرهبرداری از ظرفیتهای بادی در کشور است.
همچنین مجموع ظرفیت تولید سامانههای خورشیدی پشتبامی حدود ۲۶۰ مگاوات است که این میزان سهم قابل توجهی در تأمین برق پاک و کاهش بار شبکه سراسری ایفا میکند.
با استناد به دادههای این گزارش، استانهای مرکزی، اصفهان، یزد و سمنان بیشترین سهم را در تولید برق پاک به خود اختصاص دادهاند و از پیشتازان تولید انرژیهای تجدیدپذیر در کشور قرار گرفتهاند.
توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و بهرهگیری از ظرفیت سامانههای خورشیدی پراکنده از جمله رویکردهای مهم صنعت برق برای افزایش پایداری شبکه برق کشور، کاهش آلایندههای زیستمحیطی و تنوعبخشی به سبد تولید انرژی کشور به شمار میرود.