هند محدودیت تردد کشتی‌های خود در تنگه هرمز را لغو کرد

فرارو یکشنبه 07 تیر 1405 - 20:50
اداره کل کشتیرانی هند از ناخدایان کشتی‌هایی که در منطقه خلیج فارس، از جمله تنگه هرمز و آب‌های مجاور آن، فعالیت می‌کنند یا از این مسیر عبور می‌کنند، خواست هوشیاری امنیتی خود را افزایش دهند، هشدارهای ناوبری و سایر هشدارها یا دستورالعمل‌های صادرشده از سوی سازمان‌های امنیتی را به‌دقت دنبال کنند.

فرارو- اداره کل کشتیرانی هند (DGS) محدودیت‌های اعمال‌شده بر تردد کشتی‌های هندی در منطقه خلیج فارس، از جمله تنگه هرمز، و همچنین هشدار مربوط به استقرار دریانوردان هندی در مناطق درگیری را لغو کرد. 

به گزارش فرارو به نقل از روزنامه هندو، این نهاد در دستور اصلاح‌شده‌ای که روز جمعه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۶ صادر شد، اعلام کرد هشدار قبلی خود مبنی بر محدود کردن تردد کشتی‌های هندی در امتداد منطقه خلیج فارس، از جمله تنگه هرمز، و استقرار دریانوردان هندی در مناطق درگیری را پس گرفته و از تمامی ذینفعان دریایی خواسته است همچنان سطح بالایی از احتیاط را حفظ کرده و هشدارهای ناوبری را به‌دقت دنبال کنند. 

اداره کل کشتیرانی هند تصریح کرد که در حال حاضر «هیچ محدودیتی برای مالکان، مدیران و آژانس‌های مجوز خدمات استخدام و استقرار (RPSL) کشتی‌های هندی برای ادامه فعالیت کشتی‌ها و استقرار دریانوردان هندی در داخل و خارج از منطقه خلیج فارس، با رعایت پروتکل‌های امنیتی کشورهای ساحلی و آژانس‌های امنیتی وجود ندارد.» این سازمان در عین حال به ذینفعان دریایی توصیه کرد هنگام فعالیت در منطقه خلیج فارس همچنان احتیاط لازم را رعایت کنند. 

در این اطلاعیه همچنین آمده است که سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، با هماهنگی نزدیک کشورهای ساحلی و شرکای صنعتی، اقداماتی را برای تخلیه دریانوردان سرگردان از طریق سازوکاری هماهنگ با مشارکت IMO، عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) و مرکز همکاری و آگاهی‌رسانی دریایی (MICA) آغاز کرده است. 

اداره کل کشتیرانی هند یادآور شد که یک روز پس از صدور هشدار اولیه، ایالات متحده حملاتی را علیه ایران انجام داد و در پی آن، اهدافی در کویت و بحرین هدف حمله قرار گرفتند. این نهاد اعلام کرد که با هماهنگی وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه‌ها، وزارت امور خارجه، نیروی دریایی هند، نمایندگی‌های هند در خارج از کشور و سایر نهادهای ذی‌ربط، تحولات را به‌طور مستمر زیر نظر دارد تا ایمنی و رفاه دریانوردان هندی تضمین شود. 

بر اساس این گزارش، اداره کل کشتیرانی هند در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۶ و چند روز پس از حمله هوایی آمریکا به کشتی MT Settebello در سواحل عمان که به کشته شدن سه دریانورد هندی انجامید، با استناد به حوادث امنیتی متعدد مربوط به کشتی‌های تجاری حامل دریانوردان هندی، محدودیت‌هایی را برای تردد کشتی‌های هندی و استقرار دریانوردان این کشور در منطقه خلیج فارس، به‌ویژه در داخل و اطراف تنگه هرمز و خلیج عمان، اعمال کرده بود. 

افزایش هوشیاری امنیتی

اداره کل کشتیرانی هند از ناخدایان کشتی‌هایی که در منطقه خلیج فارس، از جمله تنگه هرمز و آب‌های مجاور آن، فعالیت می‌کنند یا از این مسیر عبور می‌کنند، خواست هوشیاری امنیتی خود را افزایش دهند، هشدارهای ناوبری و سایر هشدارها یا دستورالعمل‌های صادرشده از سوی سازمان‌های امنیتی را به‌دقت دنبال کنند و تمامی اقدامات امنیتی کشتی و رویه‌های امنیتی شرکت را به اجرا بگذارند. 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.