چرا مصالحه پایدار بین ایران و آمریکا نشدنی است؟

همشهری آنلاین یکشنبه 07 تیر 1405 - 20:29
از منظر ژئوپولوتیک مصالحه پایدار و بلندمدت بین دو کشور ایران و آمریکا امری بعید و نشدنی به نظر می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین، سعید لیلاز کارشناس سیاسی و اقتصادی در گفت‌وگو با تلویزیون اینترنتی همشهری:

-در قبال موضوع جنگ مجدد ایران و آمریکا ما پیش‌بینی می‌کنیم نه آنکه بخواهیم دست به پیشگویی بزنیم آن هم درمورد موضوعی که عوامل گسترده و درحال تغییری دارد.

-از منظر ژئوپولوتیک مصالحه پایدار و بلندمدت بین دو کشور ایران و آمریکا امری بعید و نشدنی به نظر می‌رسد.

-علت آن است که آمریکا یک قدرت امپریالیستی است و تحمل نمی‌کند که قدرتی به شکل مستقل بخواهد در جهان وجود داشته باشد.

-مگر آنکه آمریکا بخواهد از این خصیصه دست بکشد یا ایران بخواهد از ماهیت خود و استقلالی که دارد کوتاه بیاید و تن به یک مصالحه پایدار بدهد.

-از ابتدای تفاهم‌نامه اخیر که موسوم به تفاهم‌نامه اسلام‌آباد است، ایران و آمریکا اعتراضاتی داشتند و آمریکا بارها از آن عدول کرد که نمونه آن تحولات اخیر در لبنان است که با هدف ریشه‌کن‌کردن تشیع در آن منطقه رخ می‌دهد.

-نمونه دیگر موضوع آزاد شدن پول‌های ایرانی است که آمریکا در مقابل مسأله صادرات سویا و گندم را پیش کشیده است.

-از حالا موانع متعدد و پیچیده‌ای برای یک مصالحه دائمی با آمریکایی‌ها وجود دارد. در کوتاه‌مدت انتظار حل شدن مشکلات راهبردی با آمریکا را نباید در سر پروراند.

-در وضعیت کنونی هر توافقی با آمریکایی‌ها جنبه موقتی دارد و در این میان فرصتی فراهم می‌آید که نظام سیاسی هم بنیه نظامی خود را تقویت کند، اقتصاد را به سامان برساند و در بهبود رابطه دولت و ملت قدم بردارد.

-باید نقاط ضعف و قوت‌مان را بررسی کنیم و از خواب خرگوشیِ پس از توافق بپرهیزیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.