به گزارش "ورزش سه"، تابستان 1381 و در حالی که پرسپولیس سرمست از قهرمانی اولین دوره لیگ برتر در رقابت با رقیب سنتی خود بود، یک پرونده حقوقی بین دو مدافع مشهور آن سالهای پرسپولیس و استقلال، در جراید و رسانهها خبرساز شد. ماجرا ابتدا با اظهارات تند مهدی هاشمینسب علیه افشین پیروانی آغاز شد که بلافاصله به شکایت کاپیتان پرسپولیس انجامید و پای این دو را به محاکم قضایی باز کرد و در نهایت نیز حکم این پرونده صادر شد.
مهدی هاشمینسب که سومین فصل حضور در استقلال را پشت سر میگذاشت، چند ماه قبل در اظهاراتی که در یک روزنامه چاپ شده بود، ادعا کرد که افشین پیروانی به خبرنگاران و اهالی مطبوعات رشوه میدهد! این البته مضمون صحبتهایی بود که خیلی زود با واکنش مدافع پرسپولیس همراه شد و اقدام حقوقی او را به همراه داشت که در ابتدا از سوی هاشمینسب نادیده گرفته شد اما او سپس از طریق وکیلش در این پرونده دفاعیات خود را ارائه داد.
پرونده از اسفند ماه به جریان افتاده بود اما در اردیبهشت حکم اولیه صادر شد: «سه ماه زندان!» این حکم به دلیل اتهام بی اساس در پرونده هاشمی نسب درج شد اما باتوجه به شهرت و سابقه ورزشکاری او، به جریمه نقدی تعدیل شد تا این بازیکن مجبور شود یک میلیون تومان به حساب دولت واریز کند. البته مدافع جنجالی استقلال این حکم را به دادگاه تجدیدنظر برسد تا اعاده حیثیت پیروانی را بی اثر کند.
با این حال بعد از نزدیک به دو ماه حکم نهایی این پرونده صادر شد و استیناف، عینا حکم دادگاه بدوی را صادر کرد تا مدافع استقلال مجبور شود بخشی از قرارداد خود با استقلال را در ازای این مصاحبه جنجالی به حساب دولت واریز کند. او در آن سالها حدود صد میلیون از باشگاه استقلال دریافتی داشت.
نکته جالب اینکه روزنامه جهان فوتبال این حکم را عینا روی جلد برد و همچنین تیتر زد که «دومین شکایت پیروانی از هاشمی نسب». ماجرای شکایت دوم از این قرار بود که مدافع استقلال مصاحبه جدیدی را علیه پیروانی انجام داد که اگرچه اسمی از مدافع پرسپولیس نبرده بود اما در روزهایی که افشین همراه با پرسپولیس در اردوی رامسر حضور داشت، وکیل او تشخیص داد که اظهارات هاشمی نسب قابل پیگیری در محکمه قضایی است و شکایت جدیدی را ثبت کرد.


جالب اینکه سالها بعد زمانی که پیروانی مدیر تیم پرسپولیس بود و هاشمی نسب دستیار نکونام در فولاد، این دو بار دیگر درگیری لفظی مختصری داشتند که در ادامه و با حضور نکونام و هاشمی نسب در استقلال ادامه پیدا کرد. هرچند که آنها باتجربه تر از گذشته شده و دیگر تنشهای لفظی را به سطح بالاتر از حد مجاز نرساندند.