پست دنیس اکرت پستخانه است؟ | سردار آزمون و هاشم‌نژاد خیلی می‌توانستند به تیم ملی کمک کنند

همشهری آنلاین جمعه 05 تیر 1405 - 17:01
سیروس دین محمدی، پیشکسوت و ستاره سابق استقلال و تیم ملی فوتبال ایران که چند سالی است در عرصه مربیگری فعالیت می‌کند، از تقابل پیش روی تیم ملی دربرابر مصر توصیه‌هایی را برای کادر فنی دارد.

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش | سیروس دین‌محمدی، پیشکسوت استقلال و تیم ملی فوتبال ایران، معتقد است تیم ملی در دیدار با بلژیک نمایش قابل قبولی داشته و با استفاده از سیستم سه‌پنج‌دو توانسته بازی را کنترل کند. او با اشاره به عملکرد دفاعی منظم ایران و خطرناک‌تر بودن موقعیت‌های تیم ملی نسبت به بلژیک، تأکید می‌کند که این سبک بازی می‌تواند مقابل مصر نیز کارآمد باشد. دین‌محمدی در عین حال از برخی کمبودها در ترکیب تیم ملی، از جمله جای خالی چند بازیکن و مشکلات تعویض‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید اگر ایران بتواند دربرابر مصر هم با همان ساختار دفاعی و تاکتیکی بازی کند، حتی صعود با ۳تساوی نیز نتیجه قابل قبولی خواهد بود. گفت‌وگوی دین محمدی با همشهری را در ادامه می‌خوانید:

*عملکرد تیم ملی ایران مقابل بلژیک چطور دیدید؟

بچه‌ها خوب بازی کردند، هم بسته فوتبال بازی کردند و هم در ضد حمله‌ها موفق بودند و روی هم رفته موقعیت‌های خیلی خوبی هم داشتیم و از موقعیت‌های ایران از بلژیک خطرناک‌تر بود. فکر می‌کنم بلژیک یک موقعیت صد درصد داشت. ایران موقعیت‌هایی داشت که می‌توانست به گل برسد اما خب شانس با تیم ملی یار نبود.

*موافق سیستم دفاعی بسته بودید؟

بله. با ترکیب سه پنج دو بازی کردیم وخیلی خوب بود چون در دفاع پنج چهار یک می‌شدیم و از این بابت خیلی به کار دفاعی تیم ملی کمک کرد و توانستیم یک بازی منطقی و اوصولی انجام بدهیم.

*تساوی با بلژیک نتیجه خوبی بود؟

نتیجه مقابل بلژیک مناسب بود تا قبل از ۱۰ نفره شدن بلژیک و ناگفته نماند تیم بلژیک هم آن تیمی که در ذهن همه نقش بسته بود، نبود.

*چطور؟

زمانی که بلژیک ۱۰ نفره شد ایران به حفظ توپ رو آورد. نظر شخصی من این است که یک بازی ببازم و یک بازی ببرم و میانه‌ای با تساوی ندارم. باید تعویض‌های هجومی‌تری انجام می‌دادیم.

*آقای قلعه‌نویی هم از تعویض‌ها راضی نبود.

حضور مهدی قایدی خیلی می‌توانست به تیم ملی کمک کند. وقتی تعویض انجام دادیم کاملا هافبک دفاعی ما خالی شد به طوری که علی نعمتی در آن پست قرار گرفت و شاید آمدن رزاقی‌نیا می‌توانست تعویض خوبی باشد.

*یک بازیکن خارجی هم به تیم ملی اضافه شده، او هم می‌توانست اضافه شود؟

دنیس اکرت را نمی‌شناسم و فوتبال او را ندیدم. کسی بازی او را دیده؟ پست او کجاست؟ نکند در پستخانه است.

*به نظر شما جای چه بازیکنانی در تیم ملی خالی است؟

مهدی هاشم‌نژاد خیلی بازیکن خوبی است و فوتبال او را خیلی دوست دارم و می‌توانست در تیم ملی باشد حالا کسری طاهری و محمد جواد حسین‌نژاد هم در همان سطح هستند ولی در خط حمله هم سردار آزمون خیلی می‌توانست به تیم ملی کمک کند.

*چرا؟

چون میانگین سنی تیم آنها بالاست و تعدادی بازیکنان مسن دارند، حتی روزنامه‌های بلژیکی هم به این مشکل اشاره داشتند.

*پس حضور بازیکنان مسن در تیم‌های ملی را مشکل ارزیابی می‌کنید؟

بله. فقط تفاوت بلژیک با ایران این بود که بلژیک آمده بود که بازی را ببرد. برای بازیکنان پا به سن گذاشته سخت است چون باید به حمله اضافه شوند و بلافاصله برای دفاع برگردند.

*تیم ملی در بازی با نیوزیلند و بلژیک چه ضعف‌هایی داشت؟

در بازی نیوزیلند چون قبل از آن بازی تدارکاتی سنگینی نداشتیم طبیعی بود در بازی اول تورنمنت یک مشکلاتی داشته باشیم. در بازی نیوزیلند با ۴ مدافع بازی کردیم و حتما هافبک دفاعی جلوی این مدافعان قرار می‌گرفت تا زمانی که مهاجم نوک حریف توپ را کنترل می‌کند مدافعان او را ساندویچ کنند و توپ را بگیرند و یکی از شگردهای هفابک وسط، توپ گیری در همان منطقه است. فکر می‌کنم سعید عزت‌اللهی در آن بازی باید باهوش‌تر عمل می‌کرد. البته نباید انتظار داشت که سعید همه کارها را انجام دهد چون بازیکنی است که به تیم نظم می‌دهد و سامان قدوس باید به بیشتر کمک می‌داد ولی در بازی نیوزیلند یک گپ بین خط دفاع و خط میانی وجود داشت. اگر دقت کنید سعید در بازی مقابل بلژیک خیلی بهتر بود و اجازه چرخش و نگه داشتن توپ را به لوکاکو نمی‌داد به این دلیل که فضا را بسته بودیم و چون عقب نشسته بودیم آن گپ وجود نداشت. فاصله هافبک دفاعی با مدافعان ۱۰ متر بود و زمانیکه این فاصله کم شد آن گپ هم از بین رفت چون دفاع تیم ملی اصلا بالا نمی‌آمد.

*در بازی آخر باید به مصاف مصر برویم. تحلیل شما از این بازی چیست؟

مصر تیم فیزیکی و قدرتمند است و رفته رفته بهتر هم شده است. پیشنهاد من این است که تیم ملی با همان سبک بلژیک برابر مصر بازی کند. باید همان سه پنج دو بازی کنیم به همان شکلی که شجاع وسط باشد، کنعانی در راست و نعمتی در چپ پوشش دهند و در اصل با بستن کناره‌ها سیستم به پنج چهار یک تغییر کند. هافبک‌های دفاعی هم عقب باشند تا مانع پاس در عمق دفاع بشوند. مصری‌ها بیشتر از کناره‌ها ارسال می‌کنند و طبیعتا مقابل ایران از جلو پرس می‌کنند.

*تیم ملی چقدر شانس صعود دارد؟

بازی با مصر خیلی بازی سختی است و اگر تیم ملی با ۳تساوی صعود کند عالی است.

پست دنیس اکرت پستخانه است؟ | سردار آزمون و هاشم‌نژاد خیلی می‌توانستند به تیم ملی کمک کنند

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.