فرارو- وزارت نفت عراق اعلام کرد این کشور فعلا قصدی برای خروج از اوپک ندارد اما در صورتی که درخواست بغداد برای افزایش سهمیه تولید نفت پذیرفته نشود، احتمال بررسی ادامه عضویت در این سازمان وجود دارد.
به گزارش فرارو، سلیم الریکابی، سخنگوی وزارت نفت عراق روز پنجشنبه گفت: «در حال حاضر هیچ تصمیمی برای خروج از اوپک وجود ندارد و ما به همکاری در چارچوب سازوکارهای این سازمان متعهد هستیم.»
با این حال، وی تأکید کرد عراق در حال اجرای برنامههایی برای افزایش تولید نفت متناسب با ظرفیتهای داخلی و نیازهای اقتصادی خود است و انتظار دارد اوپک سهمیه تولید این کشور را افزایش دهد. او هشدار داد در صورت عدم تحقق این خواسته، بغداد درباره ادامه حضور در اوپک تصمیمگیری خواهد کرد.
عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک محسوب میشود، در ماههای اخیر بارها خواستار افزایش سهمیه تولید شده و استدلال کرده است ظرفیت واقعی تولید و نیازهای بازسازی پس از جنگ، اجازه تولید بیشتر را میدهد.
این کشور که حدود ۹۰ درصد درآمد خود را از نفت تأمین میکند، با کاهش درآمدهای نفتی تحت فشار قرار گرفته است؛ موضوعی که بهدلیل اختلال در صادرات از مسیر تنگه هرمز و شرایط منطقهای تشدید شده است.
با این حال، وزارت نفت عراق بعداً با صدور بیانیهای توضیح داد که گزارشها درباره تصمیم قطعی برای خروج از اوپک دقیق نیست و موضع رسمی دولت را بازتاب نمیدهد. این وزارتخانه تأکید کرد موضوع سهمیهها باید در چارچوب فنی و اجماع در اوپک و اوپکپلاس بررسی شود.
در این بیانیه آمده است فرآیند بازنگری ظرفیت تولید کشورهای عضو با همکاری یک مشاور بینالمللی در حال انجام است و عراق نیز در این روند مشارکت فعال دارد.
اوپکپلاس نیز در ماههای اخیر روند بازگرداندن تدریجی کاهش تولید را آغاز کرده که به گفته بغداد میتواند به افزایش سقف تولید این کشور کمک کند.
بر اساس آمار اوپک، عراق در ماه مه حدود ۱.۴۸ میلیون بشکه در روز تولید داشته، در حالی که سهمیه این کشور برای ماه ژوئیه ۴.۳۷۸ میلیون بشکه در روز تعیین شده است؛ اختلافی که به گفته مقامهای عراقی ناشی از محدودیتهای عملیاتی و شرایط منطقهای است.
کارشناسان هشدار میدهند خروج احتمالی عراق از اوپک میتواند ضربه مهمی به این سازمان وارد کند؛ بهویژه پس از خروج امارات متحده عربی در ماههای گذشته. اوپک که در سال ۱۹۶۰ در بغداد تأسیس شد، عراق را یکی از اعضای بنیانگذار خود میداند.