به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، شبکه دولتی «اندیآر» آلمان اعلام کرد دولت این کشور، به عنوان بخشی از توافق برای گسترش روند اخراج پناهجویان افغانستان از آلمان، با پذیرش 6 دیپلمات دیگر طالبان موافقت کرده است.
این رسانه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد این توافق در پی گفتگوهای محرمانه هفته گذشته در استانبول میان مقامهای ارشد وزارت کشور آلمان و نمایندگان طالبان به دست آمده است.
وزارت کشور آلمان به اندیآر تأیید کرده که گفتگوهایی در «سطح فنی» میان مقامهای این وزارت و نمایندگان طالبان انجام شده است، اما درباره جزئیات توافق گزارش شده اظهارنظر نکرده است. از سوی دیگر، وزارت خارجه آلمان نیز برگزاری این نشست در استانبول را تأیید کرده است.
بر اساس این گزارش، آلمان در نظر دارد شمار پروازهای چارتر برای اخراج پناهجویان افغانستان را به سه پرواز در ماه افزایش دهد. اخراج از طریق پروازهای عادی نیز همچنان ممکن خواهد بود.
اندیآر میگوید طالبان از مدتها پیش گسترش همکاری در زمینه پذیرش مهاجران اخرا شده را به افزایش حضور دیپلماتیک خود در آلمان مشروط کرده بودند. به گفته این رسانه، مقامهای طالبان برای تأیید هویت افراد و صدور اسناد سفر مورد نیاز برای بازگشت آنان نقش دارند.
در حال حاضر دو مقام طالبان در نمایندگیهای دیپلماتیک افغانستان در آلمان حضور دارند که یکی در سفارت افغانستان در برلین و دیگری در کنسولگری افغانستان در بن فعالیت میکنند.
این رسانه پیشتر گزارش داده بود این دو دیپلمات طالبان عملاً مسئولیت اداره این نمایندگیها را بر عهده گرفتهاند، هرچند دولت آلمان آنان را بهعنوان روسای رسمی این نمایندگیها به رسمیت نشناخته است.
در صورت اجرایی شدن این توافق، حضور شش دیپلمات دیگر طالبان یکی از بزرگترین گسترشهای حضور دیپلماتیک طالبان در اروپا از زمان بازگشت آنان به قدرت در اگست 2021 خواهد بود.
این گزارش همچنین میافزاید که طالبان پیشتر تلاش کرده بودند در ازای همکاری کشورهای اروپایی در زمینه بازگرداندن پناهجویان، دیپلماتهای خود را در نمایندگیهای بیشتری در اروپا مستقر کنند.
در آن زمان، شماری از دیپلماتهای حکومت پیشین کشور هشدار داده بودند که چنین روندی میتواند به انتقال تدریجی کنترل نمایندگیهای دیپلماتیک افغانستان در اروپا به طالبان منجر شود.
انتهای پیام/.