هشدار سازمان ملل درباره تشدید بحران آب آشامیدنی در افغانستان

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 01 تیر 1405 - 13:46
سازمان ملل اعلام کرد 16 میلیون نفر در افغانستان در سال جاری به آب سالم و خدمات بهداشتی نیاز دارند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) هشدار داد که بحران دسترسی به آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی در افغانستان همچنان رو به گسترش است و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند.

نمایندگی اوچا در افغانستان امروز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که کمبود آب تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی روزمره شهروندان افغانستان دارد و دسترسی به آب سالم به یکی از چالش‌های جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

این نهاد تأکید کرد در شرایط کم‌آبی، خانواده‌ها ناچار به جست‌وجوی منابع آب سالم می‌شوند، کودکان با خطرات بیشتر بهداشتی مواجه هستند و جوامع محلی برای سازگاری با این وضعیت با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

اوچا افزود برآوردها نشان می‌دهد که در سال 2026 میلادی حدود 16 میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های مرتبط با آب و بهداشت نیاز خواهند داشت.

این کمک‌ها شامل تأمین آب آشامیدنی سالم، دسترسی به سرویس‌های بهداشتی استاندارد، بهبود خدمات بهداشتی و مدیریت ایمن فاضلاب می‌شود.

افغانستان در سال‌های اخیر با بحران فزاینده کم‌آبی، خشکسالی‌های پی‌درپی و ضعف زیرساخت‌های خدمات عمومی مواجه بوده است. پیش‌تر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده بود که بین 15 تا 16 میلیون نفر، معادل بیش از یک‌سوم جمعیت کشور، به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که تداوم این وضعیت می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت عمومی، امنیت غذایی و وضعیت انسانی در افغانستان به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.