به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که چالش جمعیت، پاشنه آشیل اصلی رژیم صهیونیستی محسوب میشود و صهیونیستها از ابتدای اشغال فلسطین نقطه ضعف بزرگی در مورد مسئله جمعیت داشتند و بر همین اساس تلاش میکردند یهودیان را از سراسر جهان برای سفر به فلسطین اشغالی و اسکان در آن تشویق کنند، منابع رسمی رژیم اشغالگر درباره پیری جمعیت اسرائیلیها هشدار دادند.
در این زمینه ماتانیاهو انگلمن، ناظر کابینه رژیم صهیونیستی هشدار داد که با وجود اینکه اسرائیل حدود یک دهه پیش، پیری جمعیت را به عنوان یک چالش بزرگ طبقهبندی کرده بود، اما امروز هیچگونه آمادگی برای مقابله با افزایش سریع تعداد سالمندان ندارد.
روزنامه عبری هاآرتص دیروز یکشنبه گزارش داد که با توجه به افزایش قابل توجه کمک هزینههای پرستاری و مراقبتهای طولانی مدت، موسسه بیمه اسرائیل ممکن است تا سال 2035 با کمبود بودجه مواجه شود.
ناظر کابینه رژیم اشغالگر گزارش داد که تعداد اسرائیلیهای بالای 65 سال تقریباً 1.3 میلیون نفر است که 13٪ از جمعیت را تشکیل میدهد و انتظار میرود این تعداد تا سال 2050 به دو میلیون نفر افزایش یابد.
انگلمن خاطرنشان کرد که کابینه اسرائیل هیچ یک از چهار استراتژی را که در سال 2015 برای مقابله با پیری جمعیت تصویب کرد، به طور کامل اجرا نکرده است. این استراتژیها شامل تضمین ثبات مالی موسسه بیمه، تطبیق سیاستهای بازنشستگی با افزایش امید به زندگی، ارتقای فرصتهای شغلی برای سالمندان و توسعه سیستم مراقبتهای بهداشتی و پرستاری است.
این گزارش توضیح داد که هزینههای سالانه موسسه بیمه برای مراقبتهای طولانیمدت، از 7 میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) قبل از اصلاحات سال 2018 ، به 21 میلیارد شیکل در سال 2025 افزایش یافته است، در حالی که تعداد ذینفعان از تقریباً 180،000 به 392،000 نفر افزایش یافته است. (1 دلار آمریکا = 2.96 شیکل).
ناظر کابینه رژیم صهیونیستی هشدار داد که این مسیر میتواند منجر به کاهش ذخایر موسسه بیمه تا سال 2035 شود، به این معنی که برای انجام تعهدات قانونی خود به بودجه اضافی نیاز خواهد داشت.
این گزارش همچنین از عدم هماهنگی بین وزارتخانهها و نهادهای مربوطه انتقاد کرد، زیرا مسئولیت بین وزارتخانههای بهداشت، رفاه و برابری اجتماعی، صندوقهای سلامت و مؤسسه بیمه تقسیم شده است، بدون اینکه یک نهاد واحد دارای اختیار، بودجه و مسئولیت کامل برای مدیریت این موضوع باشد.
انگلمن تأکید کرد که اسرائیل هنوز یک طرح چند ساله برای رسیدگی به پیری تدوین نکرده است، در حالی که سیستمهای بهداشت، رفاه و پرستاری آن از کمبودهای اساسی رنج میبرند که میتواند در دهههای آینده بدتر شود.
این گزارش همچنین به کمبود شدید متخصصان طب سالمندان و کاهش تعداد تختهای مراقبتهای ویژه برای سالمندان در مقایسه با تقاضای رو به رشد اشاره کرد.
ناظر کابینه رژیم اشغالگر هشدار خود را با بیان اینکه جمعیت اسرائیل به سرعت در حال پیر شدن است، در حالی که مقامات همچنان برای مقابله با پیامدهای اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی این تغییر جمعیتی آماده نیستند، به پایان رساند.
یکی از مهمترین شاخصهای فروپاشی از درون رژیم صهیونیستی، بحران جمعیت است. این بحران وجوه مختلفی را در بر میگیرد که شامل نرخ پایین جمعیت مهاجران صهیونیست، نرخ بالای رشد جمعیت فلسطینیها، کاهش شدید مهاجرت و مهاجرت معکوس به ویژه در میان جوانان است. مجموع این عوامل آینده جمعیت رژیم صهیونیستی را بهسمتی پیش میبرد که نتیجه آن این است که صهیونیستها نمیتوانند نسبت به جمعیتی که میخواهند بهزعم خودشان برای آنها، «وطن» و «دولت» به وجود آورند، هیچ امیدی داشته باشند.
آنچه نگرانی صهیونیستها بهویژه مقامات این رژیم را افزایش میدهد، آن است که حداقل 40 درصد از مهاجران جوانان بین 20 تا 39 سال هستند و این بدان معناست که جمعیتی اراضی اشغالی را ترک میکنند که ستون فقرات اقتصاد این رژیم بهشمار میروند.
همچنین آمار نشان میدهد نیمی از کسانی که در سال 2022 فلسطین اشغالی را ترک کردند، یعنی 27500 نفر، مهاجران جدید بودند که 5 سال قبل از آن و یا در همان سال 2022 به اراضی اشغالی مهاجرت کرده بودند، اما بلافاصله پشیمان شدند و به کشورهایی که از آنجا آمده بودند برگشتند.
گزارشها نشان میدهد که بیشتر کسانی که اراضی اشغالی را ترک کردهاند از میانگین جمعیت صهیونیستهای تحصیلکردهتر هستند و 26 درصد آنها تحصیلات دانشگاهی کامل داشتند. 54 درصد از این افراد در مناطق مرکزی و شهر تلآویو که از نظر رفاه و امکانات در بالاترین سطوح قرار دارد زندگی میکردند و تنها 10 درصد مهاجرتکنندگان ساکن مناطق شمالی و جنوبی فلسطین اشغالی بودند، این بدان معناست که اغلب صهیونیستهایی که فلسطین اشغالی را در این مدت ترک کردهاند، از اقشار ثروتمند و همچنین تحصیلکرده و جوان این رژیم بودند.
انتهای پیام/