جزئیات تازه از جنگ و برق ایران؛ 4 هزار مگاوات از مدار خارج شد

رکنا دوشنبه 01 تیر 1405 - 11:51
رکنا اقتصادی: مدیرعامل شرکت توانیر با تشریح وضعیت صنعت برق در دوران جنگ، از آسیب گسترده به شبکه و نیروگاه‌ها در کنار حفظ پایداری تأمین برق خبر داد و هم‌زمان به برنامه‌های جدید این شرکت برای مدیریت مصرف، توسعه بازار برق و مقابله با مصرف غیرمجاز اشاره کرد.

به گزارش رکنا، محمد اله داد، مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد در جریان شرایط جنگی اخیر، بیش از ۲ هزار نقطه از شبکه برق کشور دچار آسیب شد و حدود ۴ هزار مگاوات از ظرفیت تولید نیز از مدار خارج شد، با این حال میانگین خاموشی‌ها کمتر از ۵۰ دقیقه باقی ماند.

وی با اشاره به نقش نیروگاه‌های حرارتی و همچنین واحدهای پتروشیمی در تأمین بخشی از برق کشور گفت بخشی از این واحدها در اثر اصابت و خسارات ناشی از جنگ از مدار تولید خارج شدند، اما با اقدامات ترمیمی و مدیریت بحران، روند تأمین برق بدون وقفه جدی ادامه یافت.

مدیرعامل توانیر با تأکید بر تداوم برنامه‌های مدیریت مصرف افزود: اولویت صنعت برق تأمین پایدار برای همه مشترکان است و در این مسیر همکاری مردم نقش تعیین‌کننده دارد. او توضیح داد در بخش کشاورزی، مصرف برق و آب بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری و ساعات مجاز تعریف‌شده کنترل می‌شود و هدف این اقدام جلوگیری از برداشت یا مصرف خارج از الگو و ایجاد نظم در مصرف انرژی است.

وی همچنین از ظرفیت‌های جدید در حوزه بازار برق خبر داد و گفت حدود ۴ هزار مگاوات ظرفیت عرضه مستقیم برق در قالب سازوکارهای جدید فراهم شده و همچنین بخشی از معاملات برق از طریق بسترهای سبز و تابلوهای عرضه در حال انجام است. به گفته او، بیش از ۸۰۰ مگاوات برق نیز در اختیار مشترکان و صنایع قرار گرفته و امکان توسعه این سازوکارها در آینده وجود دارد.

در بخش دیگری از این اظهارات، به توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی اشاره شد و عنوان گردید نصب کنتورهای هوشمند و اجرای طرح‌های مقابله با مصرف غیرمجاز، از جمله برنامه‌های اصلی توانیر برای مدیریت بار شبکه است.

همچنین از اجرای عملیات‌های گسترده برای مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارز خبر داده شد؛ به‌طوری که در یکی از عملیات‌های شبانه در یک شهرک صنعتی، ۶۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز شناسایی و جمع‌آوری شده و بخشی از مصرف غیرقانونی برق از مدار خارج شده است.

مدیرعامل توانیر در ادامه با اشاره به چالش‌های مالی صنعت برق گفت مجموع مطالبات این شرکت از دولت و مشترکان بابت مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی و تمام‌شده برق به حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که به گفته او، تعیین تکلیف آن برای تداوم سرمایه‌گذاری و نگهداری شبکه ضروری است.

وی در پایان تأکید کرد برنامه‌ریزی صنعت برق بر حفظ پایداری شبکه، تأمین نیاز داخل و سپس بازگشت تدریجی به ظرفیت‌های صادراتی متمرکز است و در شرایط فعلی اولویت اصلی، مدیریت مصرف و تأمین پایدار برق مشترکان است.

پایان خبر / رکنا / کدخبر 1227384
  • شرایط تبدیل تیگارد X35 به خودروی تیسان S05 به نفع مشتری است یا کارخانه؟

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.