به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد الهداد، مدیرعامل شرکت توانیر در نشستی خبری اظهار داشت: 40 روز سخت جنگ را پشت سر گذاشتیم و شاهد رشادتها و ایثارگریهای متعددی در بخشهای مختلف، از جمله بخش برق کشور بودیم و تجارب بسیار خوبی آموختیم.
وی افزود: بیش از 2000 نقطه در صنعت برق مورد اصابت قرار گرفت و بیش از 4000 مگاوات از ظرفیت نیروگاهی را از دست دادیم؛ اما پس از ایلام جنگ بهسرعت بحث بازسازیها آغاز شد و بخشی از ظرفیتهای آسیبدیده به مدار بهرهبرداری بازگشت.
الهداد با بیان اینکه "بهار بهتری را از نظر تأمین برق نسبت به بهار سال گذشته تجربه کردیم"، گفت: درحالی که در بهار سال گذشته 2 میلیارد کیلووات ساعت کسری و محدودیت در تأمین برق داشتیم، میزان محدودیتهای بهار امسال با کاهش 68درصدی به 600 میلیون کیلووات ساعت رسید.
وی ادامه داد: ظرفیت منصوبه تولید برق کشور از مرز 100 هزار مگاوات گذشته و به 100 هزار و 315 مگاوات رسیده و از این مقدار، 5 هزار و 250 مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاههای تجدیدپذیر است.
مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: با وجود محدودیتهای ناشی از جنگ، 22 هزار میلیارد تومان پروژه در توسعه شبکههای انتقال و توزیع اجرایی شد.
وی افزود: بهدنبال کاهش تصدیگری در صنعت برق هستیم و در این زمینه باید اجازه دهیم تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ارتباط مستقیمی با واسطهگری ما برقرار کنند؛ در این زمینه ظرفیت 4000 مگاوات عرضه برق در بورس در تابلوهای مختلف آزاد، سبز و ... فراهم شده که هماکنون 800 مگاوات آن به عنوان ظرفیت برق قطعنشو خالی است و صنعتگران میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
الهداد تصریح کرد: در حوزه نیروگاههای مقیاس کوچک، 1550 مگاوات ظرفیت تولید داریم که نیمی از آن از طریق تابلوهای بورس بهدست مصرفکننده میرسد.
وی ادامه داد: مکلف به کاهش 5 درصدی تقاضای برق در پیک تابستان امسال هستیم و برآورد میکینم اوج تقاضا به 77 هزار مگاوات برسد؛ این اتفاق مهمی است که در طی سالهای قبل رشد مصرف برق پیک به میزان 5 درصد را داشتیم و در طی سالهای 1402 و 1403 این میزان رشد به 8 درصد رسید، اما هدفگذاری کردیم برای سال جاری نهتنها رشد نداشته باشیم، بلکه کاهش 5 درصدی را نیز محقق کنیم.
مدیرعامل توانیر با اشاره به آغاز پویش 25 درجه همدلی گفت: مصرف برق در سیستمهای سرمایشی بیش از 30 هزار مگاوات به مصرف برق کشور در تابستان اضافه میکند، این درحالی است که کل مصرف برق پاکستان یا مصر کمتر از این رقم است؛ یعنی فقط در کولرها، بیش از مصرف برق کل کشور مصر یا پاکستان، مصرف برق داریم.
وی افزود: تعداد کنتورهای هوشمند از مرز 7 میلیون دستگاه عبور کرده و با این میزان کنتور هوشمند میتوانیم 60 درصد بار مصرفی کشور را رویت و کنترل کنیم؛ بیش از 80 درصد از مشترکان خانیگ که بیش از 2.5 برابر الگو مصرف برق دارند، به کنتور هوشمند مجهز شدهاند و این امکان محدودسازی مصرف آنها را در زمان پیک، میسر میکند.
درحال تکمیل ...