به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در سایه مذاکرات سوئیس میان ایران و آمریکا و در حالی که تیم مذاکره کننده کشورمان همچنان پرونده لبنان را در اولویت قرار داده است، دکتر علی حمیه، وزیر سابق لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی طی سخنانی در این زمینه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، کشوری با وعدههای صادق است و فریب وعدههای دروغین آمریکا را نمیخورد. ایران به دنبال وادار کردن واشنگتن به پایبندی به اصول حقیقت و تعهد است، نه اینکه تسلیم فریبکاری آمریکا شود.
ایران اهرمهای قدرت زیادی دارد
علی حمیه در گفتگو با وب سایت شبکه المسیره یمن اظهار داشت که شرایط توافق شده میان ایران و آمریکا شامل مفاد فوری و معوق بوده و اولین بند آن هم مربوط به لبنان است. ایران آمادگی دارد تا در صورت اثبات فریبکاری، تهدید یا عدم پایبندی آمریکا به شرایط توافق شده، به طور کامل از مذاکرات خارج گردد.
این وزیر سابق لبنانی گفت: آمریکا همچنان تصور میکند که میتواند از طریق روشهای فریبکارانه قدیمی یعنی وعده دادن و سپس زیر پا گذاشتن آن، از ایران امتیاز بگیرد. با این حال با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر اهرمهای قدرت زیادی در منطقه دارد و توانمندی آن در افشا و تعریف محدودیتهای قدرت آمریکا ثابت شده، آمریکاییها دیگر قادر به استفاده از این الگوی فریبکارانه خود نیستند.
ایران نقاط ضعف آمریکا را فاش کرد
وی تصریح کرد که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی از ابزارهای مختلف برای به زانو درآوردن ایران، لبنان و کل محور مقاومت استفاده کردند و رویارویی به اوج خود رسید. اما چیزی که در این جنگ فاش شد، نقاط ضعف آمریکاییها و صهیونیستها بود و همه جهان فهمیدند که آمریکا آنگونه که ادعا میکند ابرقدرت جهان نیست و حتی در زمینه مهمات و تسلیحات هم کمبود دارد؛ چیزی که بیش از همه برای صهیونیستها نگران کننده است.
این تحلیلگر لبنانی خاطرنشان کرد: آنچه که دشمن صهیونیستی از طریق مذاکره کنندگان آمریکایی سعی در رسیدن به آن دارد، فشار بر لبنان و باج گیری از ایران از طریق عرصه لبنان است. اما هیچ یک از این تلاشها موفقیت آمیز نخواهد بود؛ زیرا مقاومت در لبنان همچنان قوی است و حمایت ایران در بالاترین سطح از لبنان ادامه دارد.
وی اظهار داشت که امروز ایران زمام قدرت تاریخی، جغرافیایی و نظامی منطقه را در دست دارد و این موضوع دیگر محدود به واکنش نظامی نیست، بلکه به یک بازدارندگی استراتژیک بلند مدت تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که از دهه 1940 تاکنون به این شکل ایالات متحده را به چالش کشیده و تحقیر کرده است. محور مقاومت هم با وجود فداکاریهای عظیمی که انجام داده، همچنان در میدان ثابت قدم و قدرتمند ایستاده و قادر به مقابله با ایالات متحده است.
ایران مانند آمریکا نیست که متحدانش را رها کند
دکتر علی حمیه تاکید کرد که هیئت مذاکره کننده ایران، رهبری و ملت این کشور همگی یک پیوند عمیقی با لبنان و مردم آن ایجاد کردهاند و تاکید میکنند که این رابطه دیگر محدود به وحدت جبههها در محور مقاومت نیست، بلکه به وحدت مسیر و سرنوشت تبدیل شده است. ایران مانند آمریکا نیست که متحدانش را به خاطر منافع خودش رها کند و به وعدههای خود عمل میکند، در کنار متحدانش میایستد و ثابت کرده که تحت هیچ شرایطی لبنان را تنها نخواهد گذاشت.
این وزیر حمل و نقل سابق لبنان خاطرنشان کرد که واقعیت میدانی در جنوب لبنان با آنچه که دشمن صهیونیستی سعی در به تصویر کشیدن آن دارد، بسیار متفاوت بوده و با وجود حجم تخریب و ویرانیها، اشغالگران صهیونیست به نقطهای رسیدند که قادر به تشدید درگیری نیستند و متحمل خسارات سنگین در میدان میشوند. آمار اعلام شده توسط رژیم صهیونیستی درباره خسارات و تلفات ارتش آن در جبهه لبنان واقعیت را منعکس نمیکند و طبق اطلاعات دریافتی، آمار کشتهها و زخمیهای ارتش صهیونیستی بسیار بیشتر از چیزی است که رسماً اعلام میشود.
مردم لبنان به ایران اعتماد کامل دارند
وی توضیح داد که جوهره توافق آتش بس، عقب نشینی نیروهای اشغالگر صهیونیستی از لبنان بوده و مناطقی که دشمن در جنوب لبنان وارد آنها شده، تحت کنترل امنیتی و نظامی واقعی نیستند و حضور صهیونیستها در این مناطق محدود به حرکات ورود و خروج و استقرار برخی تانکها و وسایل نقلیه ارتش اشغالگر است.
دکتر حمیه تاکید کرد که وضعیت نظامی مقاومت در لبنان همچنان قوی و منسجم بوده و هرگونه عقب نشینی آمریکاییها یا صهیونیستها از تعهدات خود میتواند منجر به بازگشایی جبهه نبرد شود. در شرایطی که رژیم صهیونیستی احساس میکند مذاکرات ایران و آمریکا در حال پیشرفت است و توانایی این رژیم برای هدف قرار دادن غیرنظامیان محدود شده، ممکن است به ابزارهای دیگری متوسل شود، از جمله تحریک عناصر تروریستی علیه لبنان یا انجام حملات نمایشی علیه خود برای توجیه از سرگیری تجاوزات.
وی تصریح کرد که ایرانیها به خوبی از این توطئهها آگاهند و بنابراین بر اجرای بند اول توافق چارچوب با آمریکا یعنی حل پرونده لبنان قبل از رفتن به سراغ هر بند دیگری اصرار دارند و این نشان میدهد که چرا ملت لبنان به جمهوری اسلامی ایران اعتماد دارند.
این وزیر سابق لبنانی درباره مذاکرات مستقیم دولت لبنان با صهیونیستها، با انتقاد شدید از این موضع انفعالی دولت لبنان گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی با تبلیغ ایده «عقب نشینی تدریجی»، سعی دارند تا آن را به عنوان دستاوردی برای مقامات لبنانی معرفی کنند. این در حالی است که عقب نشینی واقعی صهیونیستها از لبنان، به لطف خون شهدا و نتایج مذاکرات ایران با ایالات متحده انجام خواهد شد.
هدف از مذاکرات دولت لبنان و صهیونیستها عادیسازی روابط است نه خدمت به منافع لبنان
وی تاکید کرد که اشغالگران نمیخواهند عقب نشینی خود از خاک لبنان را ناشی از قواعد بازدارندگی و معادلات ایران و حزب الله بدانند و بنابراین سعی دارند هرگونه عقبنشینی را به مذاکرات با دولت لبنان ربط دهند. متاسفانه هیئت مذاکره کننده لبنانی هیچگونه اهرم فشاری مقابل صهیونیستها ندارد و هدف از مذاکرات مستقیم میان دولت لبنان و رژیم اشغالگر، در واقع عادیسازی روابط میان آنهاست نه منافع لبنان.
این کارشناس لبنانی اظهار داشت: آمریکا حتی اگر بخواهد به جنگ با ایران برگردد دیگر آزادی عملی که ادعا میکرد را ندارد و گزینه حمله غافلگیرانه دیگر مانند گذشته در دسترس نیست. صهیونیستها در تلاش برای جدا کردن همه جبهههای مقاومت، به ویژه جدا کردن لبنان و ایران هستند و رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا کل کشورهای منطقه را از محیط طبیعی خود جدا کرده و پروژه موسوم به اسرائیل بزرگ را از یک پروژه جغرافیایی شکست خورده به یک پروژه اقتصادی و امنیتی تبدیل کند.
وی در پایان گفت که مواضع اخیر ایران صرفاً پیامهای سیاسی رسانهای نیست، بلکه بیانگر یک باور راسخ و موضع ثابت چه در مورد لبنان، چه درباره تنگه هرمز و چه سایر حقوق ایران است. ایران ثابت کرده که از هیچ یک از حقوق خود چشم پوشی نخواهد کرد، حتی اگر مذاکرات 100 سال طول بکشد.
انتهای پیام/