به گزارش رکنا، آیا این نشانهها را دارید؟
تشنگی بیش از حد
تکرر ادرار
خستگی و بیحالی
تاری دید
گرسنگی مداوم
کاهش وزن ناگهانی
دیر خوب شدن زخمها
خشکی پوست و خارش
قند خون بالا همیشه با علائم شدید شروع نمیشود؛ گاهی این نشانهها بهآرامی ظاهر میشوند و بسیاری از افراد آنها را نادیده میگیرند.
![]()
اگر چند مورد از این علائم را دارید، بهتر است قند خون خود را بررسی و با پزشک مشورت کنید.
قند خون بالا (هایپرگلیسمی) زمانی رخ میدهد که بدن نتواند بهدرستی از گلوکز موجود در خون استفاده کند. این وضعیت اگر نادیده گرفته شود، میتواند به عوارض جبرانناپذیری مانند آسیب به کلیهها، چشمها، اعصاب و قلب منجر شود. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت یا پیشدیابت، علائم هشداردهنده را نادیده میگیرند، در حالی که تشخیص زودهنگام میتواند زندگی را نجات دهد.
تشنگی بیش از حد و خشکی دهان
حتی پس از نوشیدن آب، همچنان احساس تشنگی میکنید.
تکرر ادرار (بهویژه در شب)
مجبور میشوید چندین بار در طول شب برای دفع ادرار بیدار شوید.
خستگی مفرط و ضعف عمومی
بدون دلیل مشخص، احساس خستگی و بیانرژیمیکنید.
تاری دید یا تغییرات ناگهانی در بینایی
قند بالا باعث تورم عدسی چشم و تاری دید موقت میشود.
با وجود داشتن اشتها، وزن شما کم میشود؛ زیرا بدن به جای استفاده از قند، از چربی و عضلات برای انرژی استفاده میکند.
پوست خشک، خارشدار یا زخمهایی که دیر خوب میشوند، از نشانههای هشدار هستند.
سلولهای بدن از قند موجود در خون استفاده نمیکنند و مغز مرتب درخواست غذای بیشتر میدهد.
قند بالا محیط مناسبی برای رشد میکروبها و قارچها فراهم میکند.
آسیب به اعصاب محیطی از عوارض اولیه قند بالا است.
تنفس سخت یا بوی استون در دهان
در موارد بسیار حاد (کتواسیدوز دیابتی)، این علامت یک هشدار اورژانسی است.
اگر هر یک از علائم بالا را بهمدت چند روز تجربه میکنید، یا اگر قند خون ناشتای شما بالای ۱۲۶ میلیگرم بر دسیلیتر یا قند خون دو ساعت پس از غذا بالای ۲۰۰ باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. بیماران دیابتی نیز در صورت تکرار قند بالای ۲۵۰ در حالت ناشتا، باید هرچه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرند.
آب فراوان بنوشید (بدون شکر و شیرینکننده).
فعالیت بدنی ملایم (مانند پیادهروی) انجام دهید.
از خوردن کربوهیدراتهای ساده (نان سفید، برنج، شیرینی، نوشابه) خودداری کنید.
قند خون خود را با دستگاه کنترل کنید و نتایج را ثبت نمایید.
در صورت مصرف انسولین یا داروهای دیابت، دوز تجویزشده را دقیقاً رعایت کنید.
هشدار جدی: قند خون بالا را با «نوشیدن آب قند» یا «خوردن خرما و کشمش» درمان نکنید! این کار وضعیت را بحرانیتر میکند. تنها راه علمی، کنترل رژیم، فعالیت و مصرف داروهای تجویزی تحت نظر پزشک است.
شما یا اطرافیانتان کدامیک از این علائم را تجربه کردهاید؟ در بخش نطرات بنویسید.