سلیمی: برای کاهش مهاجرت اعضای هیئت علمی باید سه گام اساسی برداشت

خبرگزاری تسنیم شنبه 30 خرداد 1405 - 10:46
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه گفت: برای جلوگیری از افزایش مهاجرت اعضای هیئت علمی به سه گام جدی نیاز داریم.

حسین سلیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و منتخب عضو هیئت علمی نمونه کشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم درباره مهاجرت اعضای هیئت علمی به خارج از کشور اظهار کرد: درخصوص مهاجرت اعضای هیئت علمی به خارج از کشور، نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که با چنین پدیده‌ای مواجه نیستیم. اما برای جلوگیری از افزایش مهاجرت اعضای هیئت علمی و نخبگان کشور به نظر من به سه گام جدی نیاز داریم.

سلیمی ادامه داد: گام نخست، تأمین مناسب معیشت اساتید است؛ به‌گونه‌ای که گذران زندگی آنان با مشکل مواجه نشود. در حال حاضر دولت گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است، اما متأسفانه در برخی بخش‌های درون دولت و نهادهای حاکمیتی مقاومت‌هایی وجود دارد که مانع از اجرای کامل این برنامه‌ها می‌شود. به‌عنوان نمونه، حقوق افزایش‌یافته اساتید در دو ماه نخست سال با تأخیر 10 تا 15 روزه پرداخت شده است.

وی افزود: گام دوم، فراهم کردن امکانات پژوهشی لازم در داخل کشور است. این موضوع تنها به حوزه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه محدود نمی‌شود، بلکه در حوزه علوم انسانی نیز نیازمند امکانات پژوهشی ویژه‌ای هستیم. دسترسی به شبکه‌های بین‌المللی دانش، حضور در کنفرانس‌های علمی معتبر و تعاملات علمی جهانی از جمله نیازهایی است که در حال حاضر با چالش‌های جدی مواجه است.

این عضو هیئت علمی نمونه کشوری تصریح کرد: گام سوم آن است که ارتباط افرادی که مهاجرت می‌کنند یا در مراکز علمی و دانشگاهی خارج از کشور مشغول به فعالیت می‌شوند، با شبکه دانشگاهی و پژوهشی داخل کشور قطع نشود. استادانی که مهاجرت می‌کنند می‌توانند همچنان با دانشگاه یا پژوهشگاه قبلی خود در ارتباط باشند و همکاری‌های علمی خود را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: باید مهاجرت را در چنین شرایطی به یک فرصت تبدیل کنیم تا این افراد بتوانند امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی محل فعالیت خود را در خدمت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل کشور قرار دهند. حفظ این ارتباطات می‌تواند به ارتقای سطح علمی و پژوهشی کشور کمک کند.

سلیمی در پایان بر ضرورت توجه جدی به این سه محور تأکید کرد و گفت: با بهبود وضعیت معیشتی اساتید، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی و حفظ ارتباط علمی با نخبگان مهاجر می‌توان روند مهاجرت اعضای هیئت علمی را مدیریت و از ظرفیت‌های آن به نفع کشور بهره‌برداری کرد.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.