به گزارش ایرنا دولت چهاردهم در حدود ۲ سال گذشته توسعه متوازن و رفع مشکلات مناطق کم برخوردار از جمله خراسان جنوبی را در اولویت قرار داده و با برنامهریزی و حساسیت بیشتر به اجرا و تکمیل طرحهای مختلف زیربنایی و عمرانی پرداخته است.
در شرایطی که بیش از ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی به صورت سیار آبرسانی میشود، ادامه ارتقای زیرساختهای آبرسانی از همان ابتدا در اولویت دولت قرار گرفت و وزارت نیرو با تدوین برنامه مدون برای پایدارسازی و رفع عطش آبی نقاط محروم کشور از جمله خراسان جنوبی وارد میدان شد.
طرح "جهاد آبرسانی" به منظور تامین آب و رفع تنش آبی نقاط روستایی کشور به عنوان یکی از طرحهای مهم کشور از چند سال گ گذشته کلید خورد و نقطه امیدبخش برای مردم این دیار شد.
قرارداد اول جهاد آبرسانی در دیماه ۱۴۰۰ با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) به مبلغ اولیه ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به مدت ۳۰ ماه بسته شد که در آغاز، این پروژه با هدف آبرسانی به ۱۱۵ روستا با جمعیت ۲۷ هزار و ۶۸۴ نفر تعریف شده بود که در ادامه با افزایش تعداد روستاهای مصوب، تعداد روستاهای هدف به ۱۴۷ روستا با جمعیت ۳۵ هزار و ۶۲۶ نفر افزایش یافت که این قرارداد در مجموع به ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.
با توجه به نیاز روستاهای این استان پهناور به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی نیز با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال بسته شده است.
فاز نخست جهاد آبرسانی به خط پایان نزدیک شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح آخرین وضعیت پروژههای آبرسانی به روستاهای استان، گفت: قرارداد اول جهاد آبرسانی در دیماه ۱۴۰۰ با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) به مبلغ اولیه ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به مدت ۳۰ ماه بسته شد که در آغاز، این پروژه با هدف آبرسانی به ۱۱۵ روستا با جمعیت ۲۷ هزار و ۶۸۴ نفر تعریف شده بود که در ادامه با افزایش تعداد روستاهای مصوب، تعداد روستاهای هدف به ۱۴۷ روستا با جمعیت ۳۵ هزار و ۶۲۶ نفر افزایش یافت.
حسین توکلی با تاکید بر عزم دولت برای محرومیتزدایی در مناطق مرزی و کویری، افزود: با همت جهادی مجموعه سپاه و پیمانکاران از جمله قرارگاه شهید ناصری و بسیج سازندگی، پیشرفت فیزیکی قرارداد اول جهاد آبرسانی به ۸۹ درصد رسیده است.
وی در تشریح حجم عملیات انجام شده در فاز نخست افزود: تاکنون در قالب این قرارداد، ۳۴۱ کیلومتر لولهگذاری و حفر چهار حلقه چاه به اتمام رسیده است، همچنین در بخش زیرساختی، ۵۳ باب مخزن ذخیره با ظرفیت مجموع ۹ هزار و ۸۱۰ مترمکعب و ۱۰ ایستگاه پمپاژ احداث و به بهرهبرداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با تفکیک عملکرد مجریان پروژه اظهارکرد: قرارگاه عملیاتی شهید ناصری و سازمان بسیج سازندگی به ترتیب با اجرای ۱۶۶ و ۱۵۸ کیلومتر لولهگذاری، نقش محوری در این پیشرفت داشتهاند و ۱۷ کیلومتر باقیمانده پروژه نیز توسط مجموعه آبفا در حال تکمیل است.
قرارداد دوم؛ گامی بلند برای سیراب کردن ۱۴۰ روستای دیگر
توکلی به ابعاد قرارداد دوم جهاد آبرسانی پرداخت و گفت: قرارداد دوم با اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال منعقد شده است.
وی بازه زمانی این قرارداد را ۳۶ ماهه اعلام کرد و افزود: هدفگذاری اصلی در این مرحله، تامین آب پایدار برای ۱۲ مجتمع آبرسانی است که در مجموع ۱۴۰ روستا را تحت پوشش قرار میدهد.
توکلی ادامه داد: این پروژه عظیم بر کیفیت زندگی و رفع مشکل آبی ۲۸ هزار و ۲۸۲ نفر معادل هشت هزار و ۵۴۷ خانوار اثرگذار خواهد بود.
وی حجم عملیات پیشرو در قرارداد دوم را بسیار گستردهتر از فاز اول توصیف کرد و گفت: اجرای ۴۷۰ کیلومتر خط انتقال جدید، حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه، احداث ۸۶ باب مخزن با ظرفیت کل ۱۷ هزار و ۶۹۰ مترمکعب و راهاندازی ۴۸ باب ایستگاه پمپاژ برای غلبه بر پستی و بلندیهای منطقه از مشخصات فنی قرارداد دوم است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: پروژههای شاخص این قرارداد مجتمعهای قدمگاه نهبندان، کلی بزنآباد قاین، وحدت در شهرستانهای زیرکوه و بیرجند و همچنین امیرآباد عشقآباد است.
توکلی ادامه داد: با اجرای کامل این دو قرارداد، شاخص بهرهمندی از آب شرب سالم در روستاهای خراسان جنوبی رشد چشمگیری خواهد داشت و چالش کمآبی در بسیاری از نقاط بحرانی استان برای همیشه مرتفع خواهد شد.














