ملکمحمد قربانپور روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به سیاستهای دولت چهاردهم در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش ناترازی برق افزود: توسعه نیروگاههای خورشیدی به یکی از اولویتهای اصلی چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است و در همین راستا بخش خصوصی ۸.۵ میلیون دلار برای اجرای یک نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی در استان سرمایهگذاری کرده است.
وی اظهار داشت: این نیروگاه تا پایان تابستان امسال وارد مدار تولید میشود و نقش مهمی در توسعه سبد انرژیهای پاک استان، افزایش پایداری شبکه برق و کمک به کاهش ناترازی انرژی خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ظرفیت نصبشده نیروگاههای خورشیدی استان هماکنون حدود ۱۸ مگاوات است، گفت: با بهرهبرداری از این طرح، ظرفیت تولید برق خورشیدی استان بیش از دو برابر افزایش مییابد.
قربانپور اشتغالزایی را از دیگر دستاوردهای این سرمایهگذاری عنوان کرد و افزود: این پروژه علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی در دوره ساخت، در زمان بهرهبرداری نیز زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بخشهای فنی، خدماتی و پشتیبانی را فراهم میکند.
وی با اشاره به روند توسعه انرژیهای خورشیدی در چهارمحال وبختیاری ادامه داد: در زمان حاضر ۶۴ طرح دیگر نیز در مراحل مختلف اجرا، تکمیل، بررسی و اخذ مجوز قرار دارند و برنامهریزی برای توسعه نیروگاههای خورشیدی در شهرستانهای مختلف استان ادامه دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری همچنین از ورود آزمایشی نیروگاه خورشیدی ۲.۵ مگاواتی امامزاده حمزهعلی(ع) بروجن به مدار تولید خبر داد و گفت: این نیروگاه بهزودی پس از طی مراحل نهایی بهصورت رسمی افتتاح میشود.
قربانپور با تاکید بر ظرفیتهای مناسب اقلیمی چهارمحال و بختیاری برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر افزود: هدفگذاری استان تبدیل شدن به یکی از قطبهای انرژی خورشیدی کشور است و در این راستا فراهمسازی زیرساختهای مورد نیاز، جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی، رفع موانع سرمایهگذاری و شتاب در اجرای طرحها با جدیت دنبال میشود.
وی ادامه داد: ظرفیت بالقوه استان برای توسعه انرژی خورشیدی بسیار فراتر از ظرفیت فعلی است و با تکمیل طرحهای در دست اجرا، سهم چهارمحال و بختیاری در تولید انرژی پاک کشور افزایش مییابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: ورود ۲۰ مگاوات ظرفیت جدید خورشیدی به شبکه برق استان علاوه بر کمک به کاهش ناترازی برق در ساعات اوج مصرف موجب افزایش پایداری شبکه، تامین برق واحدهای صنعتی، حمایت از بخش کشاورزی و کاهش فشار بر شبکه سراسری میشود.
وی افزود: توسعه نیروگاههای خورشیدی علاوه بر افزایش تابآوری شبکه برق، زمینه تنوعبخشی به منابع تولید انرژی و بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیتهای بومی استان را فراهم میکند.
قربانپور تاکید کرد: توسعه انرژیهای تجدیدپذیر علاوه بر کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و کاهش هزینههای تولید برق به افزایش امنیت انرژی، جذب سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال پایدار کمک میکند و یکی از محورهای مهم رشد اقتصادی استان به شمار میرود.
وی مشارکت بخش خصوصی را عامل مهم شتابگیری طرحهای انرژی تجدیدپذیر در استان دانست و گفت: حمایت از سرمایهگذاران، روانسازی فرآیندهای اداری و سرعتبخشی در صدور مجوزها میتواند زمینه اجرای طرحهای بزرگتر در حوزه انرژیهای پاک و تحقق اهداف توسعهای استان را فراهم کند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون بر ۴۰۰ هزار مشترک برق دارد که ۸۳ درصد در بخش خانگی، ۱.۸ درصد در قسمت کشاورزی، هفت دهم درصد در حوزه صنعتی و بقیه در سایر مصارف است.













