یعقوب روحی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پروژه نوسازی، تعمیرات اساسی و بازسازی برج خنککن واحد یک بخار نیروگاه بعثت با هدف ارتقای عملکرد حرارتی، افزایش راندمان تولید، کاهش مصرف آب و رفع محدودیتهای بهرهبرداری با موفقیت به پایان رسید و این واحد پس از انجام آزمونهای فنی دوباره به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.
وی افزود: افزایش بهرهوری، استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود و ارتقای آمادگی واحدهای تولیدی از مهمترین برنامههای شرکت تولید نیروی برق تهران است و اجرای این پروژه گام مؤثری در تحقق این اهداف به شمار میرود.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق تهران با اشاره به جزئیات طرح گفت: این پروژه پس از واگذاری مالکیت نیروگاه بعثت از شرکت تولید نیروی برق مرکزی به شرکت تولید نیروی برق تهران و با هدف رفع محدودیتهای موجود در سیستم خنککاری واحد بخار در دستور کار قرار گرفت و در قالب آن بازسازی و نوسازی کامل پنج سلول برج خنککن شامل بخشهای سازهای و تجهیزات مکانیکی انجام شد.
روحی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه شامل نوسازی سازه برج خنککن، تعویض و بازسازی استک و شاسی، تعمیر و راهاندازی گیربکسها، فنها و سایر تجهیزات مرتبط بود که با بهرهگیری از توان فنی متخصصان داخلی و بر اساس مطالعات مهندسی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه که از نیمه دوم زمستان ۱۴۰۴ آغاز شده بود، هشتم خردادماه امسال به پایان رسید و پس از انجام عملیات فلاشینگ، آزمونهای فنی و راهاندازی موفق تجهیزات، تحویل بهرهبرداری نیروگاه شد. واحد یک بخار نیروگاه نیز در دهم خردادماه پس از انجام آزمایشهای نهایی، به شبکه سراسری برق کشور متصل و وارد چرخه تولید برق شد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق تهران با بیان اینکه ظرفیت عملی واحد یک بخار نیروگاه بعثت ۷۰ مگاوات است، گفت: بهرهبرداری از برج خنککن بازسازیشده موجب افزایش حدود ۶ مگاواتی ظرفیت تولید، بهبود راندمان نیروگاه، افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات و کاهش محدودیتهای بهرهبرداری شده است.
وی افزود: از دیگر دستاوردهای این پروژه میتوان به کاهش مصرف آب در فرآیند خنککاری، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، افزایش عمر مفید تجهیزات و بهبود شرایط بهرهبرداری در فصول گرم سال اشاره کرد.
روحی تأکید کرد: توسعه و اجرای پروژههای بهینهسازی و زیرساختی با تکیه بر توان متخصصان داخلی به منظور ارتقای آمادگی تولید و پشتیبانی هرچه بهتر از شبکه برق کشور با جدیت ادامه خواهد یافت.
به گزارش ایرنا نیروگاه بعثت در جنوب شهر تهران و مجاورت شهرک بعثت در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار احداث شده است. با توجه به انتقال بخش قابل توجهی از برق مصرفی تهران از نیروگاههای استانهای همجوار، این نیروگاه نقش مهمی در جبران افت ولتاژ و تأمین بخشی از برق مورد نیاز شبکه سراسری ایفا میکند.












